Gallring

Rimlig avverkningskostnad

6 inlägg 6747 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rimlig avverkningskostnad

Skrogen  
#332013 Jag har precis fått hem redovisning av ersättning och avverkningskostnad för en gallring.
Jag har ingen tidigare erfarenhet och hoppades att någon här kunde ge mig en uppfattning om jag betalat en rimlig kostnad för avverkningen.

Totalt uttag Brutto: 146m3fub, Netto: 138m3fub

Sågtimmer: 34
Massaved: 94
Bränsleved: 10
(m3fub netto)

Hur många stammar det rör sig om har jag tyvärr inte fått specificerat, bara antalet timmerstockar (199st)

Området som avverkats är 330 * 50m, med en 30m bred ledningsgata i mitten, angränsar till motortrafikled (E4) och ligger 15km från företaget som skötte avverkningen.
Underväxtröjt för 2 år sedan, helt plant, ej stenigt, inga vattendrag.
Extra kostnad tillkom för snöskottning av vändslinga intill motortrafikled för transport av maskiner.

Total avverkningskostnad 29 400kr, eller ganska precis 200kr/m3fub,
tyvärr inte specificerat på vad som är transport/skördare/skotning etc.

Ersättningen för skogen är jag nöjd med, men hade trott att kostnaden för ett så pass litet område skulle vara lägre. Dock har jag som sagt ingen tidigare erfarenhet och det kan mycket väl vara så att jag överskattar en skördares kapacitet, eller underskattar kostnaden att transportera maskinerna med trailer.

Tack på förhand för svar.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Rimlig avverkningskostnad

skogsjan695xl  
#332017 Kan vara ett högre pris just pga att det är ett såpass litet område.

Användarvisningsbild

Re: Rimlig avverkningskostnad

Fredrik Reuter  
#332019 Hej,
Ja, med en timmerandel på runt 25% så är det inte jätteklen gallring direkt. Var det lång körväg för skotaren?

Användarvisningsbild

Re: Rimlig avverkningskostnad

Skrogen  
#332025 Som längst ca 330m, skiftet angränsar till E4 på "kortsidan".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimlig avverkningskostnad

Fredrik Reuter  
#332135 Hej,
Ja, då är det nog inte körvägen som dragit upp priset.
Det känns som att detta skulle kunna vara en medelstam runt 0,10 med tanke på timmerandelen.
Men försök få tag på medelstammen eller ant avverkade träd så kan vi jämföra lite efter det. 0,10 medelstam borde kosta runt 160 - 170 kr/fub i total avverkningskostnad, eller vad säger ni andra?

Avatar Fallback

Re: Rimlig avverkningskostnad

surjämten  
#332137 Med tanke på att det var en liten post så OK i mina ögon, om slutresultatet blev bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).