Sida 1 av 1

8WD alt 6WD

Postat: ons 18 mar 2015, 10:57
av D Olsson
Dom flesta småmaskiner typ Vimek o Malva har 6hjul, för 30år sedan så började ju skogsbruket använda sig av 8hjuliga skotare i gallring för att det var bättre för marktrycket, vad är det som har ändrat sig?

Re: 8WD alt 6WD

Postat: ons 18 mar 2015, 14:05
av Fredrik Reuter
Utan att veta till 100% så tror jag det är en kostnadsfråga. Att utöka med ett boggipar till höjer utpriset ganska rejält. Det är ju bland annat därför som de större tillverkarna, iaf har, erbjudit 6-hjuliga versioner av de åttahjuliga, för att få en billigare maskin.

Re: 8WD alt 6WD

Postat: fre 20 mar 2015, 07:31
av swetrac
Från Malwas sida finns det väl främst 2 skäl där Fredrik tog det första nämligen kostnadsfrågan. Nästa skäl som vi tycker är viktigt är den minskade raderingen som blir när man kör inne i gallringen jämfört med en 8wd. Beträffande marktrycket så ligger vi på ca 2 tons axeltryck vid full last av fallande massaved. Väljer vi då att lägga på 600 hjul fram så är marktrycket inget stort problem.

mvh

Magnus Wallin
Malwa

Re: 8WD alt 6WD

Postat: fre 20 mar 2015, 11:17
av D Olsson
Hej, detta var två bra svar på min fråga, du skriver att Malva har 2ton axeltryck på framhjulen och vad jag kan förstå så väger Malvan ca 9-10ton med fullt lass, då innebär det att du har nästan dubbelt så mycket vikt bak på axlarna...om en maskin ska vara markvänlig så borde väl vikten fördelas någorlunda jämt på fram o bak axlarna??? :wink:
Dennis Olsson
D Olssons Maskin AB