Gallring

Gallring myr Hypro med flytväst

83 inlägg 43807 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

HaLLa  
#303905 Imponerad, du har även lyckats låta bli att backa över högen trotts dubbelmontage. Intressant tipps detta, Hypron väger ca 1450kg har jag för mig. Den hängande en bit bakom bakhjulen gör i alla fall min NH T5070 ganska baktung. Så dubbelmontage är tydligen grejen. Har ett område på 7ha som efter 1:a gallring/röjning i mitten av 90talet gått från att vara impediment till i senaste planen(2011) vara T18. Om detta beror på gallringen, ökat kväve nedfall eller något annat vet jag inte. Här skulle jag behöva ta lite till nu. Att köra ut här med Hypron hängande bak har inte funnits i min tankevärld, men kanske nu med dubbelmontage.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

rikard_e  
#303946 Imponerande på alla sätt och vis!

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#303954 Man blir glad över positiva kommentarer, men också av att gå dit efteråt. Tack tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303998 Blir det inte lätt skador då man vinschar så långt?

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#304014 Jag har en spetsad enepinne som jag styr med. Längd 1,5 m diam ca 5-8 cm. I enstaka fall brytblock med flat stropp runt träd. Var noga med fällningen så träden får bra riktning i bra vinchstråk.
Har funderingar på att sätta en wirestyrning som ett teflonklätt U längst ut på kranen,

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

torpöbo  
#304072 Hur skotar du?

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#304079 Valtra A96 + huggarvagn 9 ton Patruuna kran 6.60.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#304080 A95 naturligtvis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

Erre  
#350103 Hej hlb
Har du några nya bilder på din gallring i myren?
Vore kul att se hur det blev när du blev klar med skotning å allt.

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

JensSkoog  
#350117
Erre skrev:Hej hlb
Har du några nya bilder på din gallring i myren?
Vore kul att se hur det blev när du blev klar med skotning å allt.

Det skulle jag gärna ochså se :wink:
Läst genom tråden nu, och tyckte det var mycket intressant. Vackert jobbat @hlb
Bilder och lite rapport på hur skogen har klarat sig sensta året skulle uppskattas :-BD

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#350179 Jag körde bara ett par hektar i höstas, sedan kom skotning av slutavverkning, ris- och gruskörning för vägbygge emellan. Nu är jag emellertid i startgroparna så fort det blir lite svalare. Har nog 10 Ha ytterligare att köra i år, om jag hinner. Jag var nere idag och kollade efter Freja-stormen. Inte ett träd stormfällt eller snett på det som jag körde för ett år sedan. Det såg enligt min smak mycket bra ut. Återkommer med bilder när jag börjar köra om några veckor. Jag njuter verkligen av de positiva kommentarer jag fått av dem som vet vad de pratar om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

JensSkoog  
#350197 Så bra :grin: Tänkte på dig när jag läste om Freja på netet i dag, och undrade hur det skulle gå. Ser fram emot bilder. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#350214 Såhär kunde det ha sett ut. Bilden drygt ett år gammal.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

Erre  
#350217 :shock: ujujujuju :shock:
Inget roligt att ge sig in i sånt.

Användarvisningsbild

Re: Gallring myr Hypro med flytväst

hlb  
#350223 Svårt att ha sågen under brösthöjd. Fastighetsgränsen går i hitkanten av vältan, så vältan är inte min och den ligger fortfarande kvar. Till vänster ser du min påbörjade risning, som nu har blivit en fin grusväg för traktor.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).