Gallring

Värme och rotröta

29 inlägg 15904 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

Hema  
#320098
Seb macahan skrev:Ja det är ju roligt att man kan glädja någon. Ska man ge sig på en gallring kan det bli knivigt o hålla sig med egen behandlingsvätska. Men det var mer menat som ett tips vid enstaka träd t ex vid rotkapning av vindfällor etc. Det är ju dessutom gratis. Svårt o färga förvisso.

Äta en sabla massa rödbetor. :)

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Värme och rotröta

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320100 Eller äta metylblått, klassiskt partytrick :smile:

Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320135 Funkar verkligen AdBlue?

http://skogssverige.se/kan-adblue-funge ... ot-rotrota

Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

Hema  
#320142 Om man ser tillbaka lite i tiden och hur de gjorde då (fällde träd året om, stubbehandling hade man väl ingen aning om), så måste/borde de haft/fått väldigt stora problem eller? Eller kanske beror det mycket på att vi kör med tunga maskiner, som kan ha en negativ effekt?

Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

Botvig  
#320143 Adblue används ganska mycket i Finnland användes här också tidigare av skördare, men då det är väldigt frätande på metall har man slutat att använda det i maskinerna. Fungera gör det säkert och frågar man inte så går det bra även om det är klassat som drivmedel.

Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320161 Tja, hur långt tillbaka är lite i tiden? Ett bestånd för mig som är 40 år grymma rötskador. Gallrat första gången 5 år sedan, kan knappast ha blivt så mycket på så kort tid.

Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

ollonet  
#320175 Tror enda vägen är att göra plantmaterialet motståndskraftigt mot röta. Kör själv gallring och kan nog påstå att rötan kommer innan maskinerna hinner dit.

Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320180 I ett gallringsbestånd jag har som är ca 45 år blåser det nr lite träd med jämna mellanrum sen det förstagallrades för 5-6 år sedan. Skulle ta rätt på träden, och hoppades få ut några stockar. Men tji fick jag. Se på bilderna så kanske ni förstår. Två massabitar och sedan en stock. :( Sista bilden vara ett till synes friskt träd som jag högg ner. Röta.

Det har varit ett torp alldeles bredvid, så kan tänka mig att det gått kreatur på skogen här andra halvan förra seklet. Eller sommaravverkades det?

Dags att avverka och börja om? Med vadå??? Står som G26.

röta3.jpg
röta2.jpg
röta1.jpg

Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

isteskog  
#320194 Trökigt med röta.
Lärk är ju ett alternativ på bördig mark :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

Hema  
#320215
Mangan skrev:Tja, hur långt tillbaka är lite i tiden? Ett bestånd för mig som är 40 år grymma rötskador. Gallrat första gången 5 år sedan, kan knappast ha blivt så mycket på så kort tid.

Ptja mer än 100år var väl min tanke. Men det kanske blir fel i marken då man har så mycket gran, minsta lilla röta kommer få ett smörgåsbord att frodas på. Kanske blandskog minskar risken för röta?

Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320223
isteskog skrev:Trökigt med röta.
Lärk är ju ett alternativ på bördig mark :mrgreen:


Tja, skall man ändå stängsla in mot grannens getter så. ;)

Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

Hema  
#320239
Mangan skrev:
isteskog skrev:Trökigt med röta.
Lärk är ju ett alternativ på bördig mark :mrgreen:


Tja, skall man ändå stängsla in mot grannens getter så. ;)

:-BD

Användarvisningsbild

Re: Värme och rotröta

bodaedet  
#320242
Mangan skrev:I ett gallringsbestånd jag har som är ca 45 år blåser det nr lite träd med jämna mellanrum sen det förstagallrades för 5-6 år sedan. Skulle ta rätt på träden, och hoppades få ut några stockar. Men tji fick jag. Se på bilderna så kanske ni förstår. Två massabitar och sedan en stock. :( Sista bilden vara ett till synes friskt träd som jag högg ner. Röta.

Det har varit ett torp alldeles bredvid, så kan tänka mig att det gått kreatur på skogen här andra halvan förra seklet. Eller sommaravverkades det?

Dags att avverka och börja om? Med vadå??? Står som G26.

röta3.jpg
röta2.jpg
röta1.jpg

Det var troligtvis rötsvamp i marken när området planterades, skulle tippa på att det behövs en generation med annat träslag för att komma undan problemet. Det händer rätt som det är att man kommer in i unga bestånd med röta och inga maskiner varit i närheten att skylla på. Kreatur är en god gissning, sedan kan svampen leva i marken i väntan på att någon stackare planterar gran igen.

Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

jannee  
#320243 Ska komma röta i lärk också, löv är nog ända alternativet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).