Gallring

Eftersatt gallring.

61 inlägg 34030 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#318674 Ett litet område max 4 tankar skall jag försöka riktfälla björk mot vägen. Ta tag i toppen och dra fram dem med kran. Området bildades eftersom jag inte vågade köra i diket längre. Lite arbetsammare men inte omöjligt. Hård motvind idag men det gick rätt bra bara en la sig snett ut.
Bild0446.jpg

Höga stubbar?
Bild0437.jpg

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

isteskog  
#318691 Vanligt på myrar som sätter sig efter dikning. Sockeleffekt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

Erre  
#318693 Grymt imponerad av hur mycket du har hunnit/orkat med!!!
Bra jobbat! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#318702
Erre skrev:Grymt imponerad av hur mycket du har hunnit/orkat med!!!
Bra jobbat! :-BD

Tack! känner mig faktiskt i form i vinter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

Erre  
#318720
machonisti skrev:
Erre skrev:Grymt imponerad av hur mycket du har hunnit/orkat med!!!
Bra jobbat! :-BD

Tack! känner mig faktiskt i form i vinter.


Härlig känsla.
Här blir det så länge mellan gångerna att man hinner aldrig träna upp sig riktigt.
Ringrostig varje gång kroppsligt. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#323493 Hoppsan Erre!

Plötsligt har det gått en månad. Figuren är klar med allt vad det innebär. Väntar på mätbesked och naturligtvis likviden!

Direkt trycket försvann infann sig soffliggartiden. Har tamejfan gått upp 2 kg på 2 veckor!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

Erre  
#323501
machonisti skrev:Hoppsan Erre!

Plötsligt har det gått en månad. Figuren är klar med allt vad det innebär. Väntar på mätbesked och naturligtvis likviden!

Direkt trycket försvann infann sig soffliggartiden. Har tamejfan gått upp 2 kg på 2 veckor!


:mrgreen: :mrgreen:
Lätt hänt!! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#323663 Hittade en bild som beskriver ett av de långsammaste drivningssättet jag varit med om. Sammankopplar flera stammar med lina och drar fram med kran. Långsam process och risk för stamskador men istället för att köra ned maskinen är det att föredra. Titta noga så ser ni en blå lina.
Bild0454.jpg

Ett antal björkar som måste släppas fel väg. Fina granar höll emot oavsett brytjärn osv. Dessa fick jag bort genom att sammankoppla en kedja av 3 st stammar.
Bild0451.jpg

Testade att backa skotaren i diket men bakre däcket försvann så jag gav upp tanken på att använda diket som körväg. En konstig vinter med diken som runnit vintern igenom.
Bild0450.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

tomppa_89  
#323664 Har ni annars haft nå mycket snö/ storm skador i vinter där i trakten? Här mot kokkola hållet har det varit bedrövligt.. :sad:

Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

isteskog  
#323700 Här frös dikena ihop under jan-feb. Gick då att köra över dessa. Gallrade ca 6ha dikad myr med maskin i vinter. Otjälat där det var öppet, lite tjäle under träden tack och lov! Men nu i mars försvann föret fort :shock: Hann precis göra klart all maskingallring innan tjälen i skogen gick .. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#323701
tomppa_89 skrev:Har ni annars haft nå mycket snö/ storm skador i vinter där i trakten? Här mot kokkola hållet har det varit bedrövligt.. :sad:

Nå denna vinter har varit mycket speciell. Har det kommit snö har den legat max en vecka. Kan inte minnas en vinter då snödjupet inte täckt stövelspetsen.
Snöbrott denna vinter i vår trakt har helt enkelt inte varit möjligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#323704
isteskog skrev:Här frös dikena ihop under jan-feb. Gick då att köra över dessa. Gallrade ca 6ha dikad myr med maskin i vinter. Otjälat där det var öppet, lite tjäle under träden tack och lov! Men nu i mars försvann föret fort :shock: Hann precis göra klart all maskingallring innan tjälen i skogen gick .. :smile:

Där det frusit till går det att köra hjälpligt till dags dato (tog ut ett lass idag). Vi fick ett bakslag de två senaste veckorna men kylan räckte inte till att tjäla utan bara att förstärka redan tjälad mark. Får vi liknande vintrar i fortsättningen blir mycket av mitt virke svårskotat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#348685 Då var det dags för nästa säsong i följetongen.
Samma figur som ifjol. Dikeslinjer och gallring.
Dikeslinjen lite putsad.
1446234337_bild0505.jpg

Samma sträcka gallrad, bilden är tagen från motsatt men på samma sträcka.
1446234430_bild0509.jpg

Hittade en sammanfattande bild.
1446234565_bild0515.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

isteskog  
#348687 Grymt med virke efter vägarna. Smörkörning! Är det torrt i skogen hos er?

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#348691 Inte mycket regn men torrt är det inte där jag hugger. Sankmark med vatten i diket eller det som föreställer ett dike. Har tendens att finnas källor dessutom. Sankmarkskällor eller vad de nu heter, vattnet är rött här och var i dikesbotten. Myrmalm kan väl finnas på sådana ställen?

Iste: titta på översta bilden. Området vänster om diket gallrade jag för 4 år sedan. Tycker att granarna funnit sig tillrätta efter att de gjort sig av med skuggbarren.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).