Gallring

Gallra ovårdad skog

25 inlägg 19197 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallra ovårdad skog

halvproffs  
#324690 Har det varit här har den undertryckta granen var eftertraktad av gärdesgårdstillverkare. Kanske inte där?

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallra ovårdad skog

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324697 Oj så roligt! Finns massor på forumet, fritextsök och kolla runt bland bloggarna. Som "Mangan " sa, ta det lite lungt i början. Lyckat till och kom tillbaka och berätta hur det utvecklar sig! :-)

Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

jannee  
#324703 Börja med att inhandla en proffsröjsåg använd Strandlkinga. Stihl/Husqvarna/Jonsered - spelar ingen roll
Börja med en hyggesrensning på gammelskogen (1 Ha), ta bort ALLT under 10 cm i dia, behöver inte tänka tanken på röta.
Under tiden rådgör med grannar om samarbete om en slutavverkning kan vara aktuell av detta område.
Därefter gör du en HÅRD röjning av resterande områden, senare kanske en lättare gallring.

Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

surjämten  
#324709 Kul att du börjar med underröjning som föreslogs. Om det är första gången du röjer kommer du att ställas inför frågan såga av eller spara vid ett flertal tillfällen. Viktigt är att göra ett urval bland de stammar som står tätt inpå varandra. Lämnar du bägge (flera) blir bägge lidande. Om du för övrigt skulle spara ngt du är osäker på så har du ju möjligheten att rätta till det senare.

Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

Matthiaz  
#326460 Köpte mig en Husqvarna 345FR idag...
Hoppas på att komma ut i skogen och prova den nästa vecka.
Ska man låta smågranar stå nu med tanke på röta som "Isteskog" skrev och sen gå ut och röja gran i höst när det blir kallt istället? Eller blir det bara dubbelt jobb då? Det mesta som ska röjas är ju lövsly men finns lite smågranar med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

isteskog  
#326463 Är nog ingen fara med att röja smågran. Däremot om det blir mängder med gran i brösthöjdsdiametern kring 8-10 cm skulle jag passa mig!

Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

axwell  
#326467
Matthiaz skrev:Ska man låta smågranar stå nu med tanke på röta som "Isteskog" skrev och sen gå ut och röja gran i höst när det blir kallt istället? Eller blir det bara dubbelt jobb då? Det mesta som ska röjas är ju lövsly men finns lite smågranar med.


Där jag har min skogsplätt skulle jag ta både löv och gran, risken för röta ökar lite med diametern på granen men ännu mer senare mot hösten.

Å andra sidan blir det lättare att välja vilka granindivider som skall vara kvar om du först röjer bort den överflödiga lövslyn.
Glöm inte att lämna kvar en hel del björk i beståndet, det reducerar risken för att ev. röta i en granstubbe sprider sig vidare. 🧠

Användarvisningsbild

Re: Gallra ovårdad skog

paan14  
#420782 Hej Matthiaz!

Hur gjorde du? Underväxtröjt, men sen?

Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

Matthiaz  
#420814 Hej paan14,

Jo jag har underväxtröjt lite drygt halva marken. Går inte så fort när man har heltidsjobb, småbarn och inte bor direkt brevid skogen :)
Hade en virkesinköpare som kom och tittade i somras ang. att göra en gallring. Han tyckte jag skulle fortsätta och röja färdigt innan jag tog dit maskiner. Sen trodde han att en gallring inte skulle ge så mycket som jag hade hoppats eftersom träden har stått lite för tätt för länge så har dom rätt små kronor nu. Så om man gallrar nu eller låter det fortsätta växa till en tidig slutavverkning skulle inte göra så stor ekonomisk skillnad, mest bara att skogen ser lite mer vårdad ut om man gallrar nu.
Sen tyckte han även att jag skulle försöka anordna en väg ända in till min fastighet innan jag beställde dit maskiner med, fattas ca 60-80m väg fram till min fastighet. Kostnaden för den korta vägen skulle nästan betala sig för minskade kostnader vid gallring och ev. slutavverkning framöver. Samt att det höjer ju värdet på fastigheten med.
Så det hade jag tänkt att ha som vinterprojekt att kolla upp hur man får till en väg samt att fortsätta med röjningen. Jag har servitut på att jag får göra väg över grannfastigheten.
Så det är status nu, har inte gått så fort som jag hade tänkt när jag köpte den, men så är det ibland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

jannee  
#420816 En skogsägare mår alltid bäst av att skynda långsamt :grin:
En riktig bilväg + en riktig vändplats betalar sig många ggr om. Finns ett uttryck som äger all rätt:
- Snål han spar men f*n han tar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).