Gallring

Stickväg mot eller med vind?

9 inlägg 6916 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stickväg mot eller med vind?

Seb macahan  
#296906 Ja frågan är kanske lika dum som det verkar :???: . Jag har funderat lite ang. stickvägar. Ska dom läggas med utsatt vindriktning (gula vägar) eller tvärs mot utsatt vindriktning (röda vägar). Utsatt vindriktning är den svarta pilen och det blå strecket är en bef. basväg.
Tar vinden i om den går med vägarna och med den faktor att vägarna ej går o göra helt raka så tar kantträden stryk? Vad är rätt o fel? Jag vet att man inte kan bestämma var vinden kommer i från och inte heller förutspå varifrån det blåser som mest. Men hur tänker ni om det finns utrymme för o lägga dom som man vill? Skyddar den yttersta zonen något i alternativ med röda vägar, eller ska man alternera vägarna från olika håll?
Det mest logiska borde vara alternativet med röda vägar men jag vill veta hur ni tänker för att få bekräftat om jag är på fel bana eller inte? Ha det



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Stickväg mot eller med vind?

isteskog  
#296910 Skulle gallra väldigt försiktigt eller ej närmast där pilen är. Sen skulle jag lägga stickvägarna som de röda vägarna.

Avatar Fallback

Re: Stickväg mot eller med vind?

alias  
#296914 Har själv funderat i samma banor och kommit fram till att det är snudd på dagens I-landsproblem. Har man så bra drivningsförhållanden att man kan välja så är det nog bara att skratta sig lycklig över det, eller kan du dra några slutsatser, om variationer i stormarnas härjningar beroende på stickvägsriktningar, från tidigare gallringar i andra bestånd på fastigheten där t.ex. topografi, ytstruktur eller sanka partier tvingat dig att lägga stickvägarna på endera eller andra hållet?

Gällande förhärskande vindriktning så hade jag sagt att du likväl som jag håller till där Sydvästvindar är vanligast (men det är väl trädens rotsystem också mest vana vid). Får man vara med från början i beståndsutvecklingen så tror jag på att röja hårt för att få en härdad kant, men om man ställs inför fullbordat faktum med ett stamtätt bestånd inför förstagallring så hade jag nog gallrat lösare i kantbältet än inne i beståndet - kanske att jag även struntat i ev. undervegetationsröjning i kantbältet (svårt när man inte sett beståndet).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Stickväg mot eller med vind?

Seb macahan  
#296918 Det där med o röja hårdare i kantzon är nog bra ur stormsäkra beståndet men mindre bra ur certifiering och viltvård. Jag har ett bestånd som är tätt med mycket löv i de utsatta kantzonerna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stickväg mot eller med vind?

Homo abies  
#297216 Stickvägsfritt är ett alternativ?

Avatar Fallback

Re: Stickväg mot eller med vind?

ÅsaNisse  
#297277 Homo kom för mig! Gallra och se var det går att komma fram mellan kvarvarande träd. Små maskiner är det som gäller. Det kan bli lite krokigt och då bromsas vinden också.

Avatar Fallback

Re: Stickväg mot eller med vind?

jakobn  
#297304 Gula vägar har jag fått lära mig, vinden ska ha fritt längs stickvägarna. Om jag kommer ihåg rätt så är det undertrycket och turbulensen som knäcker stammarna om stickvägarna läggs enligt röda linjer.
Kommer från en utbildare och skogsägare som är tillräckligt gammal för att ha sett sin egen skog växa upp samt jobbat många år i tyskland efter stormarna som var på 80-talet (?).
Så det kommer jag köra på i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Stickväg mot eller med vind?

Seb macahan  
#297343 Det var det jag trodde, det finns två teorier. Jag kommer att ha stickvägar. Har inget o skota med i stickvägsfritt samt att det är ganska mycket. 10ha. Nu är pilens riktning från nord o vi har sällan nån stark nordanvind. Runt beståndet åt väst ligger ett NV område med tall och i syd en plantering, i väst en 40årig gallring. Så kanske inget jätteproblem men jag vill ändå veta vilka teorier som finns.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stickväg mot eller med vind?

machonisti  
#297434 I vår bygd finns ett områden med väldigt smala men långa skiften. Råna går i nord syd riktning, området drabbas sällan besvärligt av stormar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).