Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2899 inlägg 801413 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

80-90  
#307625 Det ser riktigt bra ut !!! Fortsätt med bilder . Det e kul å följa ditt arbete !!!

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#307675 Mycket torrkvist, tallarna är inte så gamla så jag antar att grönkronan räcker för att de skall klara sig.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Lindianerna  
#307698 Va här du för arbetsmetod?? Vinchar du ihop det som är längst bort eller släpar du allt själv?

Jag brukar hugga traktorväg. Sedan drar jag ihop allt för hand inom 10m från vägen o vinchar resten i hellängder!

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#307700 Då vill vi se lite bilder på denna vinschning av hellängder! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307739 Jag vinschar upp till 40m från vägen med min vajerkran. Lägger ihop i högar om ca 0,2 m3fub (ca 10-15 bitar) och drar in det till vägen.

Får du plats att vinscha i hellängder? Säger som de andra, bilder!

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Lindianerna  
#308014 Bifogar lite bilder!
området är tidigare oskött / vanskött.
Jag under-röjde en gång för ca 5-6 år sedan när jag tog över gården.. va lite väl "snål" då :oops:

Nu är träden ca 10m och jag tar ut massaved i 3m längder och ved.
Gör först en traktorväg i kanten på beståndet. här plockar jag ihop virket själv.
Det träd som når vägen plockar jag också ihop själv.
resterande fäller jag ifrån vägen och vinschar fram i hela längder.
"Förapterar" där jag sparar ca 1cm-remsa i mitten som knäcks när jag lastar med kranen. På så sätt kan jag dra till mig hela stocken och "kapa" av stockarna i rätt längder med kranen vid lastning.
vid fällning försöker jag dra ihop rot-ändorna relativt samlade, använder sedan 8-10 trossar som jag fäster stockarna i vajern med och hakar på stock efter stock då jag närmar mig vägen.

Hoppas ni förstår min förklaring på arbetssättet.... svårt att få ner i text 8)

Planen är att ingen väg ska finnas mitt i beståndet då området är ca 80*200m
Tänkte ha skotarväg på var sida om området och vinscha de 40 metrarna in till mitten.

Har ni förslag på smidigare arbetssätt?
Hur gör ni?
Världens roligaste arbete iaf! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#308021 Jag tog ett foto i morse innan regnet kom. Håller på att gallra i en myrkant.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#308033 Lindianerna! Några frågor bara. Håller virket ihop tills du ska lasta på? Knäcks det så att du får efterkapa(spjälkas) stammarna. När du stroppar in så många stammar, klarar du dig från släpskador på rötter och kvarstående stammar?
Lite nyfiken bara :smile:
Kul med nästa generation i skogen ... tänk om man hade sån tur :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#308035 Det blir lite timmer ser jag, svampbob! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308038 Vad vinschar du med, lindianerna? Sätter du block på "bortsidan" av vägen, så får du första biten i vägen, och sedan andra biten strax bredvid.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

valtra mega  
#308047
Har ni förslag på smidigare arbetssätt?
Hur gör ni?

Jag skulle göra vägar med 20 meter emellan .

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#308052 Skulle också ha gjort stickvägar men vinschar jag så gör jag som lindianerna och kapar och knäcker vid lastning.
Underbart att du har med lillen till skogen :-bd

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#308056
isteskog skrev:Det blir lite timmer ser jag, svampbob! :smile:


Ja lite timmer men mest massa och gott om fin björk att mata vedmaskinen med. Det är nog bara en dag kvar i det beståndet sedan får vädret avgöra vart jag drar vidare.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Lindianerna  
#308085
isteskog skrev:Lindianerna! Några frågor bara. Håller virket ihop tills du ska lasta på? Knäcks det så att du får efterkapa(spjälkas) stammarna. När du stroppar in så många stammar, klarar du dig från släpskador på rötter och kvarstående stammar?
Lite nyfiken bara :smile:
Kul med nästa generation i skogen ... tänk om man hade sån tur :???:


Jorå... sparar man 1cm i mitten håller virket ihop till jag lagt första biten på kärran och sedan trycker till med kranen. Funkar kanon och det blir inga spjälkningar. kan dra ur kärnan ur virket ibland men väldigt sällan.

Är man noga med att vincha "rakt". Dvs inte drar för nära stående träd och flyttar traktorn ofta så klarar rötter sig fint!
Visst har jag någon skada här och var men det är ytterst sällan!

Det där med bryt-block måste man fixa!!

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308106 Du skulle ha nytta av boken "Virkestransport med Jordbrukstraktor". Beskriver lite olika sätt att vinscha träd. Om så, PM:a din mailadress så kanske vi kan ordna något! 8)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).