Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2892 inlägg 799024 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Gallring, Manuellhuggningar

peter j  
#381348 Första gallring björk ca 13 år

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#381351 Trägen vinner :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#381355 Måste ha växt rejält på 13 år. Förädlat plantmaterial?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#381370
isteskog skrev:Beståndet är plantat med gran-85. Frost och dåligt plantmaterial gjorde att jag fick hjälplantera. En del plant frös upp en vår, stoppade tillbaks dessa, och konstigt nog tog det sig. Beståndet är lite ojämnt tack vare detta. På de torrare delarna satte jag tall. Den klarade älgen och växte till sig bra. Gallrade där hösten 2013. Stod då över 230m3sk/ha. Det är en G26-30. De längsta granarna var 32m när vi manuellhögg där kortet är taget. :smile:

Det var inte dåligt!

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

peter j  
#381374 Jo det är det har varit i hängat då det är ett ädellöv hängn växer även ek grupper i mellan så på läng sikt ska det bli en ek skog

Avatar Fallback

Re: Sv: Gallring, Manuellhuggningar

perpet98  
#382173 Ved gallring i ett bestånd med 90 % björk och resten gran och ek. Använder en jonsered 2145

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

peter j  
#382204 2145 an har jag haft har för mig att det är en smidig såg kör nu mera en stilh ms 200

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#382207
peter j skrev:2145 an har jag haft har för mig att det är en smidig såg kör nu mera en stilh ms 200

Svårt att lägga ms 200:an åt sidan när man väl greppat den.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

peter j  
#382209 Ja skall man gå en hel dag och gallra vill man inte ta i någon annan såg

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#382236
peter j skrev:Ja skall man gå en hel dag och gallra vill man inte ta i någon annan såg


Eller åtminstone dagen efter var ute till 17 igår och 201an gick bara i några minuter övrig tid sprang jag runt med 550. Oj så trött jag var redan före nio igår kväll. Lite mör är jag nog fortfarande men idag blir det inte så mycket huggning utan mera fokus på att köra fram allt som ligger innan det strålande föret försvinner. Har -10 nu på morgonen.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#382275 Perfekt dag i skogen. Började med att åka runt på skaren och plocka några gaddtallar. Nu är det björk till vedmaskinen.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#382719 Fint, svampbob!
Ser ut att vara riktigt vackert huggarväder.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#382722
1458672166_bild0616.jpg

Högg dikeslinjer i en ca 1,5 ha stor figur som jag 1:gallrade manuellt för ca 10 år sedan.
Det märktes att det växt snabbt. Min ms 200 skar mycket lätt i virket.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

alias  
#382735
machonisti skrev:
1458672166_bild0616.jpg

Högg dikeslinjer i en ca 1,5 ha stor figur som jag 1:gallrade manuellt för ca 10 år sedan.
Det märktes att det växt snabbt. Min ms 200 skar mycket lätt i virket.


Underväxtröjde och toppade ner självföryngrad skog i en gammal grushåla i helgen (kanske kan kalla det en röjningsgallring eller omvandling från flerskiktad till enskiktad skog) - nu hoppas jag på samma gallringsreaktion på kvarvarande stammar som på din bild, så kan jag förhoppningsvis köra en tämligen ordinär förstagallring om 10-15 år!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#382739
machonisti skrev:Högg dikeslinjer i en ca 1,5 ha stor figur som jag 1:gallrade manuellt för ca 10 år sedan.
Det märktes att det växt snabbt. Min ms 200 skar mycket lätt i virket.

Vad är dia på den där? Ser ut som du kunne ha tagit den ner med en tandborste :lol: :lol:
Men det syns att gallring gör suset :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).