Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2899 inlägg 800761 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#303630 Kanonfint Isteskog ^:)^

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#303634 Här kommer en bild från min fina terräng! Vad tycker du jannee :wink:
Stenfritt, eller hur :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

jannee  
#303637 Äntligen, nu känner jag igen mig :grin:
Fick själv en räkning på markberedning av 2 ha - detta tog 7,5 timmar = inte direkt flackt eller stenfritt.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303688 Har huggit en slingrande väg genom beståndet, för att undvika de värsta backarna. Står i slutet och tittar bakåt över det huggna. Nu skall jag "bara" gå över och brossla/kapa det i motsatt håll :oops: Ganska grovt för att vara förstagallring.

I bakgrunden fortsätter vägen uppåt övre högra hörnet, om ni tittar noga och kisar med ögonen så syns det kanske. 8)

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#303707 Man ska ju göra vägarna där det passar!
Hos mig skulle det bli mycket klenkubb. 10 cm ub :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307280 Ja, nu är jag i tallen. Ner mot mossen (längst bort) är den bara runt 9-10 meter, många enbitssträd. :shock:

stråk.jpg


Det känns som det börjar lösa sig lite mer naturligt det här med arbetsplaneringen, att det bara liksom faller på plats. När det är så mycket småträd, är det lätt att göra en bänk först, och sedan en hög bredvid. Väldigt smidig brossling. :geek:

bänk.jpg

bänk2.jpg


Och bara för att jag säger det, kommer det väl tjorva ihop sig något alldeles imorgon. :oops:

Annars funderar jag på att lämna detta så länge och ta den delen av beståndet där granen är 18-19 meter höga. Borde vara mer prioriterat. Även om det är kul med tallgallring. Har ju lovat 50 meter till slutet januari, och 15 är utkört och drygt 10 till ligger på backen. Men känns lite hattigt. Hur hade ni gjort? :)

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#307282 En månad kvar, såklart du ska gallra klart tallen först. Viktigt att inte tallen tappar för mycket av sin grönkrona. Är det något tvång att du måste ha fram precis 50 meter till slutet av jan. :wink:
Det blir snyggt Mangan! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307292 Fast är den bara 10m är det väl tidigt att gallra.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#307298 Jag tror att man ska gallra tidigt, allrahelst på bra boniteter. Två ganska tidiga gallringar och sen får det stå tills avverkning, fast det kräver att man röjt i tid, förståss!
Ska själv göra en kombinerad röjningsgallring i ett bestånd som är 9-10m till hösten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307304 Har kontrakterat 50 meter till slutet januari, fick en liten premie då. Så allt skal väll hinnas gå över i vinter, men kanske något i februari.

Tallen står i mossen, och det är nog T24 istället för G34 som det är 50m bort. :) Tänkte mig en gallring bara för granen, men det blir nog svårt för tallen inser jag nu. Ingvar säger tre gallringar om jag gör första nu. :shock:

Beståndsindelningen är väl lite sådär.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#307309 Var på en skogskväll med Mellanskog som handlade om erfarenheter och framtida skogsskötsel efter Gudrunstormen. Erik Valinger SLU menade att tidiga röjningar och då ganska hårda sådana, följda av en par rejäla gallringar och sen det viktigaste, ingen gallring efter 20m höjd pga stormrisken! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Lindianerna  
#307400 Det där tror jag oxå på.. Väldigt aktiv skötsel de första 35-40 åren!
Sedan får det stå!

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307407 Lite tråkigt att gå från att få ut fem bitar till bara en och knappt det. :???: Man kan nog säga att nästa åtgärd blir avverkning i ena delen, och gallring 2 i andra. Att de där dumma tallarna skall vara så himla svårskötta!
klent.jpg

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#307411 Ser ut att vara liten grönkrona på tallarna. Har de stått tätt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307414 Innan jag röjde för fem år sedan, stod det ganska tätt, ja! :)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).