Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2899 inlägg 800984 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Erre  
#443768 Härligt Uvskogen!
Skönt att ha det klart.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#443773 Något vrak hittar de alltid 😡
Skönt att du hann klart, Uven :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Robbanhög  
#443776
Vedvid skrev:
Mangan skrev:
Vedvid skrev:dessutom är mitt jordbruk riktigt lönsamt(får man säga så :oops:


Berätta gärna mer om det där, jag har aldrig hört någon bonde kalla sitt jordbruk lönsamt förr. Vad är hemligheten?


Ja du Mangan, finns väl ingen hemlighet egentligen. Som med allt företagande handlar det om pengar in och pengar ut. Har bra och rationella byggnader som jag ordnat billigt. Accepterar att jag inte kan ha det nyaste av allt, den enda riktigt dyra maskinen jag har är lastartraktorn som är helt ny. Den är jag så beroende av så det fick bli en ny. De flesta lantbruksmaskiner används så få timmar per år att nytt är bara att glömma om det ska bli några pengar kvar, dessutom har jag verkstad och gillar att skruva.

Sen kanske viktigast av allt så säljer jag ALDRIG djur till slakteriet utan gör köttlådor och annat och säljer direkt till kund för ett skäligt pris. Är långt ifrån billigast då jag inte har
nån större lust att jobba gratis för att folk ska få köpa kött i en fantastisk kvalité för struntsummor. Kött som inte går att få tag i annat än i finare saluhallar och specialbutiker till ett helt annat pris.

Hur gör du med slakten? Har du eget gårdsslakteri?

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443796 Ser grovt ut Uvskogen, hur mycket tror du att det blir?

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443827
Mangan skrev:Ser grovt ut Uvskogen, hur mycket tror du att det blir?

Ha ha! Kul du frågar precis nu! Kunde inte hålla mig så jag for ut och mätte alldeles för en stund sen med måttbandet. Måste sett ut som en tok, står längs en skogsväg med billysena på en välta och mäter med måttband.
Men till saken, det blev runt 13 kubik! (ligger rätt mycket under snön, överplogat)

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#443831 Gott jobbat Uven, gott att du är klar så du kan sticka ut på uppdrag när telefonen börjar ringa :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443838
sundelius skrev:Gott jobbat Uven, gott att du är klar så du kan sticka ut på uppdrag när telefonen börjar ringa :smile:

Tack! ( sen är det säkert en 25-30 kubik massa också men det blir ved av den)

Ha ha, ja precis! [emoji1]

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedvid  
#443846 Berätta gärna mer om det där, jag har aldrig hört någon bonde kalla sitt jordbruk lönsamt förr. Vad är hemligheten?[/quote]

Ja du Mangan, finns väl ingen hemlighet egentligen. Som med allt företagande handlar det om pengar in och pengar ut. Har bra och rationella byggnader som jag ordnat billigt. Accepterar att jag inte kan ha det nyaste av allt, den enda riktigt dyra maskinen jag har är lastartraktorn som är helt ny. Den är jag så beroende av så det fick bli en ny. De flesta lantbruksmaskiner används så få timmar per år att nytt är bara att glömma om det ska bli några pengar kvar, dessutom har jag verkstad och gillar att skruva.

Sen kanske viktigast av allt så säljer jag ALDRIG djur till slakteriet utan gör köttlådor och annat och säljer direkt till kund för ett skäligt pris. Är långt ifrån billigast då jag inte har
nån större lust att jobba gratis för att folk ska få köpa kött i en fantastisk kvalité för struntsummor. Kött som inte går att få tag i annat än i finare saluhallar och specialbutiker till ett helt annat pris.[/quote]
Hur gör du med slakten? Har du eget gårdsslakteri?[/quote]

Har umgåtts med den tanken en del men då livsmedelshantering omgärdas av bestämmelser och byråkrati nåt djävulskt med kostnader därefter så har jag lagt den tanken på is. Även om det inte är billigt så lönar det sig för tillfället att leja bort slakt, hängmörning, styckning och paketering.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#443898
Uvskogen skrev:Ha ha! Kul du frågar precis nu! Kunde inte hålla mig så jag for ut och mätte alldeles för en stund sen med måttbandet. Måste sett ut som en tok, står längs en skogsväg med billysena på en välta och mäter med måttband.
Men till saken, det blev runt 13 kubik! (ligger rätt mycket under snön, överplogat)

Sådana tokskallar gillar jag - dom har fattat det väsentliga i livet :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Pannben  
#443979
JensSkoog skrev:
Uvskogen skrev:Ha ha! Kul du frågar precis nu! Kunde inte hålla mig så jag for ut och mätte alldeles för en stund sen med måttbandet. Måste sett ut som en tok, står längs en skogsväg med billysena på en välta och mäter med måttband.
Men till saken, det blev runt 13 kubik! (ligger rätt mycket under snön, överplogat)

Sådana tokskallar gillar jag - dom har fattat det väsentliga i livet :lol: :lol:


Har en sådan lite småtokig granne. Nu har åldern tagit sin ut rätt men han har tidigare åkt och mätt travar, när grannar har avverkat! Han är inte ett dugg nyfiken, han vill bara ha lite koll på allt :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#444254 Jag håller på att gallra en liten figur det började som en huggning av björk till vedmaskinen då det fanns väldigt mycket björk där. Blev sedan en kombinerad hög och låggallring av gran.
När jag kollade så visade det sig att det höggs där när farbrodern byggde hus i början av 60-talet och sedan har det lämnats år sitt öde. Jag har har huggit ut de största granarna och gallrat bland de minsta granarna.
Det blir lite tunt men går nu förhoppningsvis att sköta framför.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Qkeeper  
#444276 Med värmen på ingång så började de bli dags att få ut allt virke i andra gallringen som pågått till och från i vinter så blev bara ett par timmars huggning i eftermiddas. En alldeles för sen första gallring på gammal åkermark. Beståndet mår riktigt dåligt bitvis så är skeptisk till det men ger det ett par år annars får det bli slätt. :-ss
1489343207_img_3549.jpg
1489343204_img_3548.jpg
1489343204_img_3547.jpg
1489343200_img_3546.jpg
1489343200_img_3544.jpg

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

husqvarna_med_sthil  
#444279 Jag tog lite lättsamt med sågen idag och for iväg till ett mindre vedtag jag sett ut. En arbetskompis hade beställt ett lass till sin badtunna och rök så det var väl dags att börja. Började lite lugnt med sedan gick allt av bara farten och innan jag visste ordet av var där en oreda bland björk och al att sällan skådat slag. Tänkte börja lägga ihop men när jag blev tvungen att gå djupt i diket så for jag hem efter traktor och vagn, blev som enkelt att reda upp då :) . Blev lass som nu är hemma på gården. Fin dag i skogen.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444308
Qkeeper skrev:Med värmen på ingång så började de bli dags att få ut allt virke i andra gallringen som pågått till och från i vinter så blev bara ett par timmars huggning i eftermiddas. En alldeles för sen första gallring på gammal åkermark. Beståndet mår riktigt dåligt bitvis så är skeptisk till det men ger det ett par år annars får det bli slätt. :-ss
1489343207_img_3549.jpg
1489343204_img_3548.jpg
1489343204_img_3547.jpg
1489343200_img_3546.jpg
1489343200_img_3544.jpg

Ser annorlunda ut om 5 år

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#444326
Qkeeper skrev:En alldeles för sen första gallring på gammal åkermark. Beståndet mår riktigt dåligt bitvis så är skeptisk till det men ger det ett par år annars får det bli slätt. :-ss

Gammal åker- eller betesmark skulle man helst göra visit på varje år med röjsågen :wink:

Allt kommer opp som krut, och isär det man inte vil ha där :surp:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).