Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2899 inlägg 800105 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#422127 Känner igen det där. Hade ett par tallar kvar att hugga och traktorn fick gå på tomgång under tiden för det var rejält kallt. Vattenpumpen passade då på att skära så då gick även topplockspackningen. Bara att gå hem. Fortfarande bitter men det är ju bara ca 30 år sedan :grin:
Just nu är jag på detta ställe och förstagallrar. Mycket mager och stening mark. Lejde in en grävare som gjorde en väg rakt igenom marken. Värt hur mycket som helst.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#422129 Grävvägar är guld värda :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422132 Kommit igång lite jag med i lördags, gjorde väg utmed ett större dike. Området som skymtar ute till vänster om denna remsa avverkades 2000 o har precis röjts. När avverkningen skedde rördes inte denna dikesbank då det var tätt med smågran, en o annan 5-10cm gran samt en del småbjörk. Glömdes sedan bort lite o nu ser det ut såhär :surp:
Nu blir det basväg på dikesbanken då den är torr o fin, låggallring så bestånden blir mer jämna o kan behandlas som ett i framtiden.
Före o efterbild :smile: På efterbilden har jag kommit ca 70-80m(finns lite bakom oxå) o det är 100m kvar :surp:

1481096283_dsc_0468.jpg


1481096285_dsc_0469.jpg


Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#422226 Nu var denna avdelning klar, skotade ut det sista virket idag innan tjälen gick ur backen :smile:
Sen kom farsan och lillgrabben, efter korvgrillning så flyttade vi tältet till angränsande avdelning. Dock får det nog vara några dagar då det blir mjukt igen , hoppas kylan kommer tillbaka.
Imorgon kör jag på med underväxtröjning igen
1481133481_20161207_105548.jpg
1481133480_20161207_105537.jpg

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#422234 Skönt att bli klar innan det går igenom. :smile: Blir fint ... :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Umea  
#422422 Efter lång sjukdom börjar man så smått få tillbaka energin. Men efter flera år med bara röjning och vindfällen så kunde jag inte hålla mig ifrån lite gallring.
Skrev Hasaro


Härligt att du Hasaro tillfrisknat och fått tillbaka kraft och energi.


Till alla er som känner er krassliga. Krya på er och hoppas att ni tillfrisknar snabbt.


Ha det så Bra och va rädd om er !

Vänliga Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#422624
1481283845041.jpg

Jag tog en bild i eftermiddags det var ett fantastiskt väder och före i skogen. Minus en grad, ingen vind och uppehåll.
Det är så skönt att få avsluta veckan helt fri från möten och telefonsamtal.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#422627 Men oj så snabbt det blir mörkt vid tre var det bara att skyndsamt lasta och åka hem.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#422646 Ja det är korta dagar den här årstiden, allrahelst om det är mulet! Är det en 2:a gallring, Svampbob? :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#422658 Jag har svårt att tro att det någonsin har bedrivits skogsskötsel på den biten av skiftet. Där omkring är det mycket skog som har kommit upp efter 70 talets dikningar. Jag underröjde där i somras och gör nu en låggallring.

Notera konstverket till vänster i bild det var en gran med tre toppar och jag funderar på att låta stubben stå kvar.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#422694 Trodde först det var något slags filstubbe .... :lol:
Det ser ut att finnas lite att bygga på iaf, Svampbob!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#423715 Har nu gallrat ca 2ha och är lite less på det. Men nu blir det roligare. 2,2 ha med 120-140-åriga tallar som är 25-30m höga med 10m höga granar som underväxt. Avverkningstillståndet börjar gälla idag. Gammal utdikad sjö bredvid som gjort att myren har producerat enormt med virke. Började -91 med att gallra där fortsatte flera år att hugga ur så att det till slut var endast fin tall kvar. Kommer att bli precisionfällning till körvägarna. En del gran kommer att slås sönder men det finns många. Är verkligen en udda huggning som jag har kallat för pensionsförsäkringen. :grin: Tilläggas bör att man varit lite orolig förr SS om det här området.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#423718 Varför slår du inte ned allt och börjar om igen med tall?

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#423724 Föryngring med frötall, eller?, Halvproffs?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#423885
svampbob skrev:Varför slår du inte ned allt och börjar om igen med tall?

Det är mycket bördigt där så tallen skulle nog se hemsk ut och nu har jag ju redan tät granföryngring under, varför skulle jag ta ner den?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).