Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2899 inlägg 801070 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Hanatorp  
#439283 Ser snyggt ut, hoppas tillväxten ökar efter gallringen. :-BD

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#439296 Gallring och dikesrensning borde göra gott!

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Qkeeper  
#439304 Efter ett uppehåll i gallringen som varat nästan 1 månad p g a diverse så har jag kommit tillbaka i skogen igen. En halvdag med vindfällen förra helgen och en dag i gallringen
idag.
1487531246_img_3441.jpg
1487531247_img_3442.jpg
1487531652_img_3438.jpg
Senast redigerad av Qkeeper sön 19 feb 2017, 21:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#439349 Finhuggning Qkeeper! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439786 Nu har jag passerat 50 kubbstock (tall) med råge.
Efter att ha läst den här tråden flera gånger är jag hård på uttaget, särskilt kvistiga tallar. De flesta tallarna är uppåt 15 meter så det blir bra med kubb på varje.
Snart klar högst uppe på berget. Efter det här kan nog skogen stå till det är slutavverkningen.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Lajodi  
#439850 @Uvskogen- Hur räknar kubben ut för dig? Jag övergav det för ett tag sen då jag upptäckte att mina omsorgsfullt apterade och prydligt travade 3 meterskubb betalade bara några enstaka kronor mer än massaveden per fub. Detta var då gran iofs...

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439854
Lajodi skrev:Uvskogen- Hur räknar kubben ut för dig? Jag övergav det för ett tag sen då jag upptäckte att mina omsorgsfullt apterade och prydligt travade 3 meterskubb betalade bara några enstaka kronor mer än massaveden per fub. Detta var då gran iofs...


För mig är inte massaved något alternativ då de kräver fallande längd. Det är alldeles för besvärligt att hantera för mig. Jag gillar längder kring 3 meter så för min del är det kubb eller brännved som gäller. Fast sälja ved tyck bli allt mindre intressant, det är ett jäkla borrande runtikring här!
Fast du ger mig anledning ompröva det beslutet framöver. Den nya Kranmanvagnen jag har nu kanske gör att fallande blir möjligt även för mig?
Senast redigerad av Uvskogen ons 22 feb 2017, 08:55, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#439857 Uven!! När jag pratade fallande längder med Rundvirke för några år sedan så sa de att fallande skulle vara minst 3,6m. Som jag fattade av denne virkesköpare så räckte det att göra allt i 3,6m för att slippa avdrag! Vet inte om det gäller Mellanskog. Jag har förhandlat bort avdraget för 3m massaved .... 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439859
isteskog skrev:Uven!! När jag pratade fallande längder med Rundvirke för några år sedan så sa de att fallande skulle vara minst 3,6m. Som jag fattade av denne virkesköpare så räckte det att göra allt i 3,6m för att slippa avdrag! Vet inte om det gäller Mellanskog. Jag har förhandlat bort avdraget för 3m massaved .... 8)

Just det ja, det där har du berättat för mig förut utan att jag gjorde nåt av det! . Ska kontakta Mellanskog i ämnet! Tack.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#439864 Ja det är inga problem med fallande längder med den vagnen. Undvik längder över 5 meter. Jag brukade försöka snitta 4,5 meter.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439874 Är inte kravet på fallande att det skall vara 4,2 m i snitt? Det har vi här nere i alla fall, men så har vi 2,7-3,3 m också.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439950 Har inte hört om avdrag för 3 m massa här, Rottneros tar den rena granen, tror de har max 3 m intag. Får man maskinhugget så blir det ofta längre längder på barr och löv, ibland på gran, så ser jag det på vältorna längs vägarna. 3 m sågkubb tror jag inte finns här, 4 m kortaste timmer, västra Värmland.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Lajodi  
#440000 Uvskogen! Vi är nog nära varandra, -jag har skogen i Gagnef och Leksands kommuner! Men åter till ämnet: 4-4,5 meters längder klarar du säkert bra med kranmanvagnen. Själv kör jag med en minimaster och kör (med lite möda) 6 meters slanor ibland...

Visst presterar man mer med färre sortiment men det är ju kul att optimera uttaget också!

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440004
Lajodi skrev:Uvskogen! Vi är nog nära varandra, -jag har skogen i Gagnef och Leksands kommuner! Men åter till ämnet: 4-4,5 meters längder klarar du säkert bra med kranmanvagnen. Själv kör jag med en minimaster och kör (med lite möda) 6 meters slanor ibland...

Visst presterar man mer med färre sortiment men det är ju kul att optimera uttaget också!

Ja det skulle vara roligt att köra ut lite massa också! Som sagt ska provas! [emoji2]

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Qkeeper  
#440039 Här får vi 20:- plus för leverans av 3m till Rottneros :-BD

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).