Gallring

Bränna körskadade rötter på gran?

14 inlägg 10023 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bränna körskadade rötter på gran?

Krille85  
#270250 Min far och jag håller på och plockhugger (bläder) de största granarna i ett område, där det i stort endast finns gran. Området ligger i en svacka där det verkar vara ganska vindstilla och marken består av hyffsat torr mossmark.

Vi började jobba och köra under årets korta vinter då det var fruset, men tyvärr så varade inte tjälen så länge i år som vi hade hoppats, vilket tyvärr har lätt till att en del rötter längs med körvägen har blivit körskadade av traktor med vagn.

Min far har teorin att om man brännde det yttersta lagret på rötterna där de har blivit skavda med en gasolbrännare så kanske inte rötan tar sig in i träden lika lätt.

Har någon provat nått liknande, och finns det några erfarenheter som tyder på om det skulle kunna fungera eller ej??

Tanken är att de kvarstående träden skall få plats och breda ut sig, och att man kanske skulle kunna plocka lite till om en 20 år eller så, och därmed få en större volym...



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Bränna körskadade rötter på gran?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270254 Förlåt en dum fråga (vet uppriktigt inte) men kan det inte vara bättre att behandla rötterna med något medel typ rotstopp?

Det känns som en drastisk och potentiellt ännu skadligare metod att försöka bränna rötterna tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Bränna körskadade rötter på gran?

JensSkoog  
#270255 Metoden med bränning och förokolning är testat på gärdestolpar, är ju en gammal metod, och det visade sig at det inte gjorde någon forskel. Kommer inte i håg vart jag läste det, men det var skickligt provat. Skulle nog användt andra sakor, men det vet jag inte något om. Rötstopp??

Användarvisningsbild

Re: Bränna körskadade rötter på gran?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270272 Å för att hindra rötsporerna att gå ner i en stubbe. Måste medlet appliceras med en gång efter kapet. Vet inte om man har mer tid på sig när det gäller rötterna. :?:

Annars blir det till å krypa efter traktorn med sprayflaskan. :wink:

Avatar Fallback

Re: Bränna körskadade rötter på gran?

Krille85  
#270285 Har lite dålig koll, denna rötstopp ni pratar om, vem tillverkar den? Och om jag förstår det hela rätt så är det en sprayflaska.

Att man kan spraya ett medel på det avsågade skäret kan jag förstå, men att det skulle räcka att spraya utanpå en körskadad rot tycker jag låter lite mer tveksamt.

Skäret är ju blottat så att man kommer åt trädets inre kanaler, men på roten brukar det ju mest vara all mossa och allt omkring som skyddade roten som släpper när traktorns hjul har slirat.

Jag kan ju läsa i anvisningarna för rötstopp och se vad de skriver om rotskador.

Annars var tanken med bränningen att det skulle bli som ett förkolnat skal på den utsatta delen av roten som rötan/svampen förhoppningsvis skulle ha svårare att ta sig igenom.

Men om det är som JensSkoog nämner, att det inte gjorde någon nytta att ens förkolna gärdesstolpar så kanske det inte fungerar helt enkelt.
Men det känns ju lite konstigt, det är ju endå ett vedertaget gammalt knep, och att man skulle ha gjort det helt i onödan känns lite lustigt.

Det är trots allt inte så många träd det rör sig om, så det känns inte så farligt att prova med bränning heller, så länge det finns fukt i marken dvs...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränna körskadade rötter på gran?

Sture Andersson  
#270291 Problemet med sånt här är att det tar son tid innan man vet om det hjälper.Har provat med trätjära men vet inte om det hjälper .Din ide med gasol kan nog vara en ide som funkar.
Om man hettar upp trä till 180 grader så blir trät motståndskraftigt mot röta.Det är vetenskapligt provat,men jag vet inte om det gäller både gran och tall.Så att dom gamla gubbarna slängde stängselstolparna i en eld ,och tog dän dom efter ett tag är nog väl beprövat .

Avatar Fallback

Re: Bränna körskadade rötter på gran?

jannee  
#270311 Kissa på skadan så fort den upptäckts, fungerar troligtvis, ja så länge det finns något i behållaren.
Kiss = Urea = Rotstopp.

Avatar Fallback

Re: Bränna körskadade rötter på gran?

TimpaM  
#270319 Svampen angriper trädet inom loppet av någon timme. I allafall vid ett sågskär. Antar att det är samma vid rotskador. Så antagligen är det redan för sent tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Bränna körskadade rötter på gran?

Sture Andersson  
#270329 Men svampen angriper väl inte på vintern? Om det är kalt.

Användarvisningsbild

Re: Bränna körskadade rötter på gran?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270347 Har för mig att den angriper om temeraturen ligger över 5 plusgrader.

Avatar Fallback

Re: Bränna körskadade rötter på gran?

axwell  
#270352
Sture Andersson skrev:Men svampen angriper väl inte på vintern? Om det är kalt.


Risken brukar beskrivas som att det kan finnas sporer i luften redan vid temperaturer över +5 grader, störst risk på hösten.

Avatar Fallback

Re: Bränna körskadade rötter på gran?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270681 Ja det är ju tråkigt när man upptäcker en körskada på rotdel. Om jag upptäcker skadan med en gång innan svampsporerna hunnit dit brukar jag täcka in det skadade stället med jord, mossa och gräs och hoppas att det skyddar mot angrepp och att det börjar växa grönmassa på rotdelen. Har ju ingen aning om det stjälper eller hjälper men det känns bättre i magen efteråt :)

Stubbar sprutas med rotstopp om avverkning sker vid plusgrader och uppehåll.

Avatar Fallback

Re: Bränna körskadade rötter på gran?

alias  
#270683 Jag tror nog att upphettning skulle kunna funka som rotrötebekämpning, men JensSkoog kanske har rätt att man vetenskapligt avfärdat denna behandling (har inte orkat leta runt på nätet efter dessa rön).

Vad jag däremot starkt skulle avråda ifrån är att elda på trädrötter som står på "hyffsat torr mossmark". Det känns som att det lätt kan bli pyreld i denna typ av marker (har fått berättat för mig om gamla mossodlingar där man bränt av gräset och där det efter några dagar börjat pyra ur marken här och var - med omfattande eftersläckning som följd). Känns som det inte är värt att detta sker i ett bestånde med träd som skall fortsätta stå och växa.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Bränna körskadade rötter på gran?

Tosca  
#270742 Man riskerar väl att skada "frisk" bark om man bränner?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).