Gallring

Förarbete gallring?

5 inlägg 4238 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förarbete gallring?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18954 Hej!

Jag har en mindre(ca 4ha) gallring på G som nog är lite besvärlig.Brant,tätt,olikåldrigt(snitt runt 50 år) och en del grovt(~50cm)löv som knappast ger ngn större värdetillväxt.
Underröjning givetvis,men finns det ngt annat som kan bidra till bättre resultat?

Torrkvistning för bättre sikt?
Fälla ut grovt löv i förväg manuellt?
Vad säger gallringsexperterna?

/Nisse



   TS
Malwa
Användarvisningsbild
masterchief  
#18972 Förröjning är den åtgärd som gör störst nytta anser jag.
Det där med fälla grovt löv beror på vilken maskin som är tänkt att komma.
Är det en mindre betåndsgående kan det vara befogat.
Lättast är i sådana fall att fälla efter maskinen kört vägarna, då vet man vart man ska fälla 8)
Större maskiner brukar klara det rätt vettigt, kanske något enstaka träd som det blir bekymmer med.
Rensa torrkvist, visst underlättar det, men inget stort bekymemr för maskinförarna, så det skulle jag låta vara.

Avatar Fallback
L-A  
#19184 Jag har tidigare varit väldigt förespråkande för förröjning, men efter att pratat med en som kör en Klippdrivare, så är jag inne på att lämna över nått "djungelbestånd" o se hur totalekonomin slår mot traditionellt beteende med förröjning o rundvirke.

Nån annars som har erfarenhet att köra med en Klippdrivare typ senaste Ponsen i en icke förröjd gallring?

/L-A

Användarvisningsbild
Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19196
L-A skrev:Jag har tidigare varit väldigt förespråkande för förröjning, men efter att pratat med en som kör en Klippdrivare, så är jag inne på att lämna över nått "djungelbestånd" o se hur totalekonomin slår mot traditionellt beteende med förröjning o rundvirke.

Nån annars som har erfarenhet att köra med en Klippdrivare typ senaste Ponsen i en icke förröjd gallring?

/L-A

Hej. Om det är senaste ponssen jag har kört vet jag inte... Men jag har gallrat en del med en buffalo dual med silvaroklipp på. Att tro att det ska gå smidigt att köra icke underröjd förstagallring med miljoners fingergrova buskar är ju lite snett. Det är nästan omöjligt att klippa riktigt tätt med underväxt. Men visst, är det någon buske här och var så går det ju med.
Risken med riktigt tät underväxt är ju att du rycker upp en hel del som du får med i aggregatet, men som inte blir klippt. Och om det hamnar mycket rötter med grus och jord i vältan, så blir inte flisarnisse glad..
Hur resultatet blir ekonomiskt vs. underröjning och gallring på våran "provtrakt" får vi se. Ska väl få lite mer info från chef och avv. ledare snart.

Avatar Fallback
L-A  
#19344 Intressant o se vad du kommer fram till då så småningom!

mvh L-A

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).