Begrepp och definitioner

Grundyta

20 inlägg 53495 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grundyta

towes  
#232498 Vad är grundyta?

Grundyta är ett begrepp som används flitigt när det gäller bl.a. skogsmätning, volymuppskattning och gallring. Då det ständigt dyker upp nya skogsmänniskor på forumet så kan det vara en aning svårt att förstå och jag har inte hittat någon som jag tycker tillräckligt bra och komplett förklaring på nätet, även om det finns en del här och där. Så för alla "nybörjare" i skogen så gör jag ett försök här. Rätta eller komplettera gärna om det behövs. (Alla bilder är egna eller hämtade från icke copyrightskyddat material.)

Grundytan är ett mått på tvärsnittsarean av ett träd som man tänker sig avsågat i brösthöhd (1,3 m över mark). I dagligt tal menar man dock vanligen grundytan för ett bestånd, vilket mäts i antal kvadratmeter/hektar.

Grundyta bestånd.JPG

För att mäta grundytan så skulle man kunna tänka sig att man med klave mätte diametern på alla träd på ett hektar. Detta är naturligtvis inte praktiskt. Därför finns ett verktyg som kallas relaskop. Detta är en finurlig uppfinning med vars hjälp man kan uppskatta grundytan. En 50 cm lång kedja och en platta med en 1 cm bred öppning i änden. Håll kedjans ände vid ögat och "sikta" genom spalten för att se om ett träd fyller öppningen.

Relaskop.JPG

Mätningen går till så att man först väljer ett antal slumpvis utvalda provytor i beståndet, markera t.ex. platsen med en pinne i marken. Gör på var provyta en panorering 360 grader runt. Håll kedjans ände vid ögat och "sikta" genom skåran för att se hur många stammar som fullt fyller skåran.

Relaskopmätning.JPG

Antalet träd som "fyller" öppningen är en uppskattning av grundytan räknat i kvadratmeter (m2). (Träd som ligger på gränsen att räknas kan man räkna som "ett halvt".) Beståndets grundyta är genomsnittet av de resultat man fått på var provyta. (Se även http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... 377/19370/ )

Mätning med relaskop fordrar träning och mätfel kan få stor påverkan på senare beräkningar. Lättast att lära sig är att gå med någon som är van där båda gör mätningar och jämför resultat. Man kan också med hjälp av måttband och klave räkna ut om ett träd räknas eller ej. Faktorn i relaskopet är ju 1:50, detsamma ska ju gälla i verkligheten: Ett träd som är 50 cm i brösthöjd få alltså stå max 25 m bort för att räknas.

Provytorna ska vara representativa men helst inte gå "förbi" en beståndskant så att t.ex. en del av ett hygge räknas. (I praktiken tillämpar många vana "köttögat" och gör någon enstaka mätning, men några mätpunkter visar direkt om man är rätt ute.)
Här är några fler tips:

Grundytemätning tips.JPG

Användning av grundyta är bl.a. för att beräkna volymen i ett bestånd. Detta görs med begreppen övre höjd och grundyta och resultatet fås fram via tabeller.

Relaskop skffas enkelt t.ex. från Skogma: http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s1102
Själv använder jag Artnr 104100 vilken är enkel, prisvärd och har en "inverterad spalt" i andra änden vilket gör att jag kan vända relaskopet för att bätte bedöma om trädet "fyller" den bredd som krävs för att räknas.



   TS
Avatar Fallback

Re: Grundyta

Sti  
#232518 Tabell för beräkning m3sk/ha.

Avatar Fallback

Re: Grundyta

JD 2006  
#232554 Riktigt bra förklarat towes :-bd

"Köttögat" använder man ju ganska ofta :grin: Går ändå ganska fort att få koll på läget :smile:

Avatar Fallback

Re: Grundyta

AKKAMAAN  
#340131
towes skrev:Vad är grundyta?

Kan någon ge den matematiska härledningen (bevisningen) till att 1 (ett) relaskop-räknat träd med räknefaktor 1, mostvarar 1 m² brösthöjdsgrundyta per hektar (10000 m²)?

Avatar Fallback

Re: Grundyta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340134 Härledningen är ganska lurig, jag kastade en snabb blick på den en gång, men insåg att det inte var värt besväret. :) Borde gå att googla fram. Vem blir först?

Avatar Fallback

Re: Grundyta

JPW  
Avatar Fallback

Re: Grundyta

AKKAMAAN  
#340144 Tack för svaren!
Länken på Engelska blir en "tuffing att knäcka"... :???:
Den blir ganska oförståelig när parenteser och klamrar mm inte håller sig till normal matematisk syntax. Den blir tuff att orka med den.....Kanske JPW kan reda ut den för oss... :lol:

Avatar Fallback

Re: Grundyta

JPW  
#340145 Formatet är inte klart i länken, körde deras sida genom en LaTexkompilator och bifogar en mer lättläst pdf.

BitterlichTex.pdf

Avatar Fallback

Re: Grundyta

AKKAMAAN  
#340149 Mycket bättre!
Tack för den JPW. Nu ska det nog klarna om jag ger den PDF'n lite högoktanigt tänkande... :geek:

Avatar Fallback

Re: Grundyta

JPW  
#340150 Lite (mycket) grovt kan man väl säga att relaskopmätning bygger på att man låter varje träd ha olika stor sannolikhet att komma med i stickprovet, och den sannolikheten bestäms av trädets grundyta. Ju större grundyta ju större chans att komma med i stickprovet. Till skillnad från en inventering av provytor med en given storlek - där har alla träd samma sannolikhet att bli inmätta. Alltså, om vi bestämmer oss för att inventera en skogsplätt på en hektar genom att mäta en 100 kvadratmeter stor provyta så är sannolikheten för varje träd att faktiskt bli inmätt lika stor oberoende av storlek. Givet att vi vet hur stor andel av skogen som mättes kan man gissa hur många träd som finns i hela skogen (vi mätte en 100/10000-del av skogen). Gissningen blir förstås bättre ju mer av skogen vi mäter. Vid relaskopmätning bestämmer grundytan och räknefaktorn hur stor sannolikheten är för ett givet träd att komma med i urvalet, de tillsammans bestämmer "inklusionsområdet" runt varje träd. Trädet kommer att mätas enbart om inventeringspersonen står inom detta område, annars inte. Om man för en given punkt då summerar antalet träd som man står inom dess inklusionsområde så blir det en skattning av grundytan per hektar. Härledningen för det tror jag man kan få på lite olika vis (tex som en Horwitz-Thompson-skattning). Hur stor del av skogen som mäts bestäms av räknefaktorn som ju bestämmer proportionen mellan grundytan och inklusionsområdet för varje träd.

Avatar Fallback

Re: Grundyta

krokek70  
#447515 Hur många provytor bör man ta ut i ett bestånd, finns det någon tummregel?

Förstår att ett helt likformigt bestånd ( som kanske bara finns i teorin) endast kräver en provyta, men så är ju aldrig verkligheten :smile:

Användarvisningsbild

Re: Grundyta

Esignman  
#447521 10 st skulle jag ha som tumregel. Färre i små eller homogena bestånd och fler i stora bestånd.

Användarvisningsbild

Re: Grundyta

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447525 Det är lika viktigt att få många höjder så även den blir rätt ger lika mycket volym om den går upp eller ner som om grundytan gör det. :-BD

Avatar Fallback

Re: Grundyta

alias  
#447528
Esignman skrev:10 st skulle jag ha som tumregel. Färre i små eller homogena bestånd och fler i stora bestånd.


Tycker detta låter mycket med 10 grundytor. Tror jag brukade ligga på 2-7 ytor/avdelning mestadels.

Nu gjorde jag planer på privatägd skog i södra Sverige, där man kan räkna lite grovt med att medelbeståndet låg på ca 1,5 ha, vilket kan påverka bedömningen. Jag räknade med att man behövde göra minst ca 3 avd./h för att få en dräglig kalkyl. Då hade man ca 20 min/avd. att gå igenom avdelningen och skapa sig en bild av den, ta några provytor och några höjder samt borra något eller några träd och räkna årsringar, bedöma åtgärder inom planperioden och skriva kommentarer (främst till NS-/NO-områden).

Hade en f.d. kollega som har gjort skogsbruksplaner på bolagsmark i Hälsingland. Han hade ungefär samma ersättning i kr/ha, men där var medelstorleken på avdelningarna ca 5 ha enligt honom. Kan säga att han gjorde bra mycket fler hektar/dag än vad jag gjorde och hade därmed klart bättre lönsamhet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Grundyta

Esignman  
#447530 Ja där varierar det nog stort mellan att göra det i egen skog och som arbete i annans skog. Tror din angivelse om 2-7 ytor är långt mer än de flesta gör då de tar fram skogsbruksplaner på en prispressad marknad. Min skogsbruksplan verkar vara mestadels tillverkad på kontor. Avdelningar som är angivna som G24 har visat sig vid noggranna mätningar på många provytor hålla G28 eller G30. Med andra ord kan man knappast ha mätt varken öh eller brösthöjdsdiameter, dvs inte varit ute i skogen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).