Gallring

Gallring i 24:a årig granskog.

41 inlägg 40799 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallring i 24:a årig granskog.

rikard_e  
#232466 Hejsan, planerar inför gallring där jag har huggt stickvägar i vintras.

Har bara plockat bort uppenbara träd som skulle tas bort i denna ungskog, dvs avbrutna, skadade och klenträd.

Skogen är plantat runt 1989-90, I södra västergötland. Söder om Borås.
Skogen har hög tillväxt per år, ungskogen står på plan, men stenig mark.
Omgiven av äldre storskog.

Ytan är cirka 3 hektar. Granarna är ca 15-20 cm i diameter, 12-15 meter långa.

Har börjar att tätna till i topparna, så nu är det lite över 1/3:e del som är grön i toppen.

När det plantades så sattes plantorna 2 meter isär, det är egentligen detta som skapar beskymret i min hjärna. Är ingen van gallrare och har svårt att bestämma hur jag ska gå till väga.

Hugger jag så att träden står utan att ta i varandras grenvärk så behöver jag hugga ungefärt vartannat träd.

Detta lämnar en 4 meter lång lucka mellan träden, vilket jag anser känns som väldigt stort. Men som sagt, jag är rätt osäker och behöver råd.

IMG_2368.JPG


Syns kanske inte så jättebra, men grenvärken börjar att breda ut sig i varandra.
IMG_2371.JPG



Här ser ni avståndet mellan stammarna, det är två meter mellan varje träd.
IMG_2372.JPG




Hur bör jag gå till väga?

Tips trix?

Något att tänka på?

Ge förslag! Tack på förhand!



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

JensSkoog  
#232472 Fyra meter mellan treden efter gallring er inte galet. Men du måste ju kolla kvalitet på dom som ska stå kvar. Jag brukar gå øver och merka med røtt det som ska bort, och senn ta en ny runde och kolla om jag har gjort rett efter non dagar. Men, så har jag god tid och intet press på det. Tittar især efter hur toppen er i skick och dårliga toppar er omedelbar dødsdom, och om det er krokiga stammar, men det har du vel mestadels tagit. Om det så blir två meter non stans och seks en annan så blir det bara slik.

Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

axwell  
#232483 Om du lämnar 4 meter mellan träden så går du från 2500/ha till 625/ha.

Vill du ha så glest, är området vindutsatt?

Ett ytterligare alternativ om du vill ha kvar fler träd är att tänka diagonalt, då får du kvar 1250/ha, det blir 2,8 meter(2*roten ur 2) mellan träden, tillräckligt för att bibehålla kvistrensningen och en mindre traktor kommer fram.

rikard_e skrev:Hugger jag så att träden står utan att ta i varandras grenvärk så behöver jag hugga ungefärt vartannat träd.


Diagonaltänket ger vartannat, fyra meters lucka tar bort 3 av 4 träd.

Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

rikard_e  
#232487
axwell skrev:Om du lämnar 4 meter mellan träden så går du från 2500/ha till 625/ha.

Vill du ha så glest, är området vindutsatt?

Ett ytterligare alternativ om du vill ha kvar fler träd är att tänka diagonalt, då får du kvar 1250/ha, det blir 2,8 meter(2*roten ur 2) mellan träden, tillräckligt för att bibehålla kvistrensningen och en mindre traktor kommer fram.

rikard_e skrev:Hugger jag så att träden står utan att ta i varandras grenvärk så behöver jag hugga ungefärt vartannat träd.


Diagonaltänket ger vartannat, fyra meters lucka tar bort 3 av 4 träd.


Hur ska jag hugga för att få 1250/ha menar du?
Tänka diagonalt, kan du förklara så en som är lite bakom förstår? :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

rikard_e  
#232488 Har storskog från alla håll, så blåsten oroar mig egentligen inte. Men det är blötsnön som är det farliga i denna delen av landet, med mildväder och blötsnö på både hösten och vintern. Har några stammar som är toppbrutna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

axwell  
#232494
rikard_e skrev:Hur ska jag hugga för att få 1250/ha menar du?
Tänka diagonalt, kan du förklara så en som är lite bakom förstår? :wink:


Ta fram ett rutat papper, rita med punkter hur träden står nu med 2 meters lucka, dvs 2 rutor horisontellt och vertikalt. Rita upp så många sådana punkter så att du ser ett mönster, minst 10*10, drag ett streck från nedre vänstra till övre högra hörnet, fortsätt med fler sådana parallella streck men hoppa över varannan linje.

Svårt att beskriva, kan rita en bild senare ikväll om det behövs, ungdomsfotbollen kallar nu på min uppmärksamhet.

Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

Bengt.Svensson  
#232495 När jag huggt de träd som är skadade så brukar jag försöka hugga de träd som ser ut att stå trångt och har högt upphissad grönkrona. Då brukar de träd som blir kvar ha lite luft och plats att växa på. 4 meter innebär att grenarna blir 2 meter innan de "krockar" igen. När man nyss gallrat ser beståndet ofta glest ut, men det sluter sig förvånansvärt snabbt. Mitt problem är sällan att jag gallrar för hårt utan tvärtom att jag måste dit med motorsågen igen.

Håll blicken uppåt när du gallrar.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

JensSkoog  
#232496
Bengt.Svensson skrev:När jag huggt de träd som är skadade så brukar jag försöka hugga de träd som ser ut att stå trångt och har högt upphissad grönkrona. ... Mitt problem är sällan att jag gallrar för hårt utan tvärtom att jag måste dit med motorsågen igen.

Håll blicken uppåt när du gallrar.

Samstemmer helhjertad med det. Lett å se sig blind på hur långt det blir mellom treden, men det som står kvar ska vuxa och bli skapliga tred, och då er det kronan som gør jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

towes  
#232499 Först och främst: Klokt av dig att lägga ut stickvägarna ett år i förväg. Även om du själv inte är rädd för stormskador så har skogen nu ett års försprång i att "härda" kantträden.

När man gallrar så brukar man tala om ett begrepp som kallas grundyta (se mitt försök till en heltäckande förklaring här: viewtopic.php?f=2&t=17214 ). Vidare rekommenderar man att vid gallring av gran inte ta ut mer än max 40% av grundytan, uttag över detta har skogen svårt att ta igen vilket leder till tillväxtförlust.

I egna tester så brukar jag kalkylera med ca 30-35% uttag, dvs ungefär en tredjedel av grundytan. Om man låggallrar (tar ut de klenare träden) och det är förröjt så brukar det landa någonstans under vartannat träd. Det viktigaste är dock inte vad du tar ut utan vad du har kvar. På bördig mark (vilket jag gissar det är i den trakten) så kommer du säkert göra en gallring till senare.

Håller även med Bengt S att man ska ha blicken uppåt vid val, se vilka träd som gynnas av borttag av andra. Tänk kvalitet. Spraymåla även de du ska ta ut så du slipper ha beslutsvånda när du går med sågen.

Det finns även något som kallas gallringsmallar och som används för att bedöma när och hur mycket som är lämpligt att ta ut. Om detta kan du läsa mer om här: http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... -och-gran/
Indata är just nämnda grundyta och övrehöjd på beståndet (förenklat: grövsta trädens höjd), samt ståndortsindex (som du kanske har i en skogsplan). Sök på gallringsmall i forumet och du hittar säkert mycket nyttigt.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

rikard_e  
#232514 Det är just nu jag går och spraymålar träd som ska bort, precis i samma tanke som dig, att slippa stå med sågen i näven och börja virra runt vilka träd som ska bort, samtidigt göra det så effektivt som möjligt då jag jobbar heltid.

I skogen precis intill där håller jag på med en försenad förstagallring med ovårdad skog.
Träden där är mellan 15-45 cm i diameter. Där är det lättare att hitta huvudstammar eller träd som ska behållas.


Ska prova med att relaskop , ska se om återförsäljaren av husqvarna kan ha detta.

Tackar så mycket för infon!

Finns det mer tips och trix?

saker jag ska tänka på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

axwell  
#232521 Försöker med en skiss förklara hur man i omgångar kan glesa ut skogen så att den inte får en chock.

Varannan gång diagonalt resp. horisontellt-vertikalt.

Att gå direkt från 2500 till 625 innebär stor förluster i både kvalitet och volym.
Den här bördiga marken kan försörja minst 1250 stammar i många år, sen kan den som vill gallra nästa steg.

Därmed inte sagt att dom här avstånden skall följas slaviskt, skicket på varje träd styr naturligtvis vilka som skall bort eller vara kvar.

gallring.jpeg

Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232523
towes skrev:Håller även med Bengt S att man ska ha blicken uppåt vid val, se vilka träd som gynnas av borttag av andra. Tänk kvalitet. Spraymåla även de du ska ta ut så du slipper ha beslutsvånda när du går med sågen.
Towes inlägg för gallringen framåt. Förslagen är använda av mig i kurser sedan ganska länge.
- Jag vill dock flytta "tänket" till vad du skall ha kvar allra sist. D.v.s. till slutavverkning.
Har du bonitet ca G28 är 3.7 m (3.5-4 m) mellan träden vid slutavverkning, det ger ca 700 stam/ha.
- Märk ut dessa och gallra runt dessa. Om dessa träd får god hjälp så gör det inte så mycket hur du gör med resten av träden däremellan, eftersom de dämpas av de träd du nu hjälpt. (En del tycker det ser ovårdat ut, vilket är upp till er själva.)
Dessutom utgör de något mindre träden betydligt mindre grundyta som Towes pekade på.
- Efter en sådan här "huvudstamsgallring" får ni ett stabilt bestånd som "skiktar" sig fram genom sin uppbyggda styrka och redan bästa placering, varmed det inte behövs så mycket borttagning av stora härskande träd i senare gallring.
Beståndet blir även mera tålig för "överhållning" vid inväntande av nästa gallring.
Metoden har fördel ur stormhänseende eftersom borttagning av stora träd sent i utvecklingen ger stormrisk.

Med gallringsmetod där de sämsta träden i huvudsak siktas på vid borttagning, blir resultatet alldeles för många halvbra stammar att ta bort resp. bygga på vid sista gallring. Det blir ett stormkänsligt bestånd med långa stammar.

Till slut: Om tre huvudstammar ( i en tänkt triangel) hålls i huvudet åt gången, d.v.s. två som är i huvudsak gallrade runt och ett nytt som kommer in i bilden, behövs efterhand ingen stämpling.

Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

rikard_e  
#232532 Tackar axwell för skissen!

Har fått förslag av en annan som håller på mycket med skogskursen i sjuhärad att jag ska huvudstamsgallra. Har vart ute idag och mätt en del. Gått igenom

Planlagt och markerat en ny stickväg.

Dock fick jag veta att grannen ska slutavverka skogen i närheten, vet ej om detta handlar om hans skog som gränsar till min gallring eller om han ska spara den biten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

ÅsaNisse  
#252563 Det där med att spraymåla konstaterade jag att det var bra ända till jag ville byta träd. Det var svårt att sudda, så jag började med märkband istället som jag knyter runt stammen.

Avatar Fallback

Re: Gallring i 24:a årig granskog.

rikard_e  
#252567 Upptäkt samma sak, enda jag spraymålar nu är märkning för olika sortiment

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).