Gallring

Förröjning innan avverkning

153 inlägg 58591 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förröjning innan avverkning 7

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201669
Blivande snickare skrev:Måste man logga in för å läsa? 👎

Nej.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

rocky  
#201671
Smålandshuggarn skrev:Missade de me stm filer :oops: Har dock aldrig sett vad en PRI fil innehåller men som ja fattat det innehåller väl PRI filerna massa info om hur varje träd på aktuellt objekt har apterats? Vilka "fingeravtryck" e de som du Bertilsson kan se i ditt program? Går ju o få ut mkt info i Timberlink om hur maskinen mår o hur välkalibrerat o inställt allt e.


PRI är ju en typ av stamprofils och produktionsfil mm där du t.ex kan se hur maskin har apterat stammen. Längder, diameter, sortiment, träslag, profil på hur trädet ser ut i helhet med topp, kordinater om det är valt, snitt längder på sortiment, kort och gott det mesta/(alt) kan man få fram med rätt program. Men problemet är att bara vissa persioner som t.ex Bertilsson och bolag som ser ser hur maskinen fungerar men vi får prislistor som inte är färdiga att köras i maskin utan en massa tid ska läggas på dom för att få det att fungera. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

rocky  
#201672
Bertilsson skrev:
Blivande snickare skrev:Måste man logga in för å läsa? 👎

Nej.

Kommer ju bara till en inloggning?

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Smålandshuggarn  
#201674 Aha okej. Jo redigerat prislistor har man ju gjort nåra gånger.... Har även visat produktionsledare mfl vilka ändringar ja gjort för de ska funka men lik fb e nästa lista likadan 😡

Kommer oxå bara te en inloggning?

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201677
rocky skrev:
Bertilsson skrev:
Blivande snickare skrev:Måste man logga in för å läsa? 👎

Nej.

Kommer ju bara till en inloggning?
Beklagar. Fel i länken. Prova!
http://virkesakuten.blogg.se/2012/decem ... gring.html

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Blivande snickare  
#201678 Nu fungerar det! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

rocky  
#201679
Smålandshuggarn skrev:Aha okej. Jo redigerat prislistor har man ju gjort nåra gånger.... Har även visat produktionsledare mfl vilka ändringar ja gjort för de ska funka men lik fb e nästa lista likadan 😡

Kommer oxå bara te en inloggning?


Precis och det går bra att gnälla på maskinerna att det apteras fel när man får in skit i datorn. Hur ska vi förare kunna veta hur maskin ska aptera när man kan får byta lista flera ggr/vecka för att det är fel på listan eller det har kommit nya "önskemål" från sågverken?

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201714
bodaedet skrev:
Niking skrev: Ska markägaren ta hela kostnaden, bara för att entreprenören ska gå med vinst och skona entreprenörens dyra leksaker? "


Ja markägaren ska ta hela kostnaden om det inte är uppgjort annat med köparen. Och mina "Dyra leksaker" är en förutsättning för att jag ska kunna driva ett företag.


Det är inte dyra leksaker utan små utgifter som utgör grunden för god ekonomi! Med äldre maskiner får du råd att stå stilla några dagar, vilket du knappast får med dyra leksaker.

bodaedet skrev:
Niking skrev:"Varför inte erkänna rakt av att det entreprenörerna gör en hygglig vinst på förröjt kontra oröjt? Den som har båtnad av en åtgärd, ska också vara med att betala!"


Ja, vi gör en hygglig vinst på förröjda bestånd. Men på oröjt så gör vi förlust, ska jag vara med och betala så gör jag ändå förlust, köpa mig jobb? Nej tack.


Jag ser fortfarande inte varför markägarna ska sponsra bortskämda entreprenörers ekonomi genom att stå för hela förröjningskostnaden.

bodaedet skrev:
Niking skrev:"Tror att ytterst få markägare nekar förröjning för att jävlas med entreprenörer och virkesköpare, utan snarare för att de tvivlar på att det är en lönsam åtgärd på det aktuella skiftet."


Nej tror inte det jag heller, de som nekar vet inte hur förutsättningarna är i maskinen. Har haft markägare med i maskinen när jag kört oröjt (på timme) och visat vad det kostar när man ska sitta och plocka enbitsträd, och röja undan med aggregatet för att komma åt en stam. Nästa område har varit röjt och alla nöjda och glada.
Nu avslutar jag med denna diskussion och hoppas att det löser sig för Södras entreprenörer. Gott slut


Ja, vi verkar inte komma längre!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201715
Skogsmange skrev:
Niking skrev:Tja, ett röjsnöre + höjdmätare + relaskop för att då och då kalibrera "köttögat" med andra ord?
/Niklas


Ja då kan få fram hur mycket det står. Sen ska du räkna ut hur mycket som ska bort i röjningen och hur det förändrar medelstammen. Klart att det går men det är ganska tidsödande.


Hur mycket som ska bort, kan du få fram med röjsnöre + klave. Hur en förröjning på X antal stammar/ha förändrar medelstammen finns det väl något tabellverk för, antar jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

bodaedet  
#201731 Om du tror man har små utgifter med äldre maskiner så förstår du mindre än jag trodde.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Smålandshuggarn  
#201732 :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Herr Krånglin  
#201733 Nä nu tycker jag att vi gemensamt ställer oss upp och sjunger :wink:


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mQakZce3GhQ[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Smålandshuggarn  
#201735 =)) Carl Bildt tummen upp!

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

towes  
#201761 Nej, förröjningsdiskussionen verkar inte komma någon vart. Lovade mig själv att hålla mig undan, men...

Kan det bero på att behovet inte är svart eller vitt? För mig räknas behovet inte om det står fyrtio undertryckta stammar på ett hektar. Jag definierar det som betydande och homogen underväxt som väsentligt försämrar sikt på större delen av ytan. Kanske det som gör att Niking vill ha en kalkyl och andra inte tycker det behövs?

Jag behöver ingen. Förstagallring är beståndsvårdande och då är det som står kvar det viktiga. Har man gjort några egna manuella förstagallringar begriper man enkelt vikten av sikt i en maskin vid stamval. Dessutom går det snabbt(!) att underröja själv. Sunt förnuft!

Skulle faktiskt aldrig släppa in en maskin i en snärjskog av ren självbevarelsedrift. De få kr besparing är snabbt uppätna av fel stamval och skav.

Om någon vill ha en kalkyl så får de väl kräva det. Men jag tror ALDRIG det blir en regel.

Så Niking, istället för att stånga dig blodig i argumentation, varför inte själv ta fram en kalkyl (i förröjningstråden) så som du vill ha den? Du tycks ju vara en klok, om än lite envis skogsmänniska. Det har ju även givits bra exempel av andra tidigare i tråden.
Din förkärlek för att provocera och kalla entreprenörer "bortskämda" och att ha "dyra leksaker" för snarare diskussionen ner i skyttegravarna än framåt.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

towes  
#201769 Åter på banan: Ni entreprenörer som kör åt Södra, eller för den delen åt andra. Kan ni berätta lite mer om er situation?

...osv...

Detta inlägg hör till tråden om Södras "julklapp" och är flyttat dit.
Senast redigerad av towes tis 01 jan 2013, 22:22, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).