Gallring

Förröjning innan avverkning

153 inlägg 58830 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förröjning innan avverkning 6

Skogsmange  
#201513 Det svåra är inte att göra en kalkyl. Det är att få fram underlaget till kalkylen... stamantal och m3 per ha innan gallring.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201521 Tja, ett röjsnöre + höjdmätare + relaskop för att då och då kalibrera "köttögat" med andra ord?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

blixxxt  
#201531
Niking skrev:
Ska markägaren ta hela kostnaden, bara för att entreprenören ska gå med vinst och skona entreprenörens dyra leksaker?

Varför inte erkänna rakt av att det entreprenörerna gör en hygglig vinst på förröjt kontra oröjt? Den som har båtnad av en åtgärd, ska också vara med att betala!


blixxxt skrev:Kan förstå tänket att det känns som en "extra utgift" men som sagt, ska det bli ett bra resultat och enligt dom avtal mellan virkesköpare och entreprenör jag känner till så ska det vara förröjt hur surt det än må kännas för markägarna. Sådana diskutioner borde göras upp markägare/uppköpare


Om entreprenörerna vill ha förröjt på sina objekt, så bör de kunna argumentera för förröjning, förslagsvis genom platsspecifika och tydliga förröjningskalkyler istället för att komma med luddiga påståenden om att det är lönsamt och hänvisning till luddiga avtal med virkesköpare.

Tror att ytterst få markägare nekar förröjning för att jävlas med entreprenörer och virkesköpare, utan snarare för att de tvivlar på att det är en lönsam åtgärd på det aktuella skiftet.


Vet sedan innan att vi står alltför långt från varandra i denna diskution och kan bara säga att de flesta vet väl att inte vi skogsentreprenörer med det något nedlåtande "dyra leksaker" samt andra argument man läst som "maskinkåta ynglingar" m.m täljer guld som det är, och jag kommer aldrig förstå argumentet att vi trots det ska vara med och betala för något vi redan "förhandlat bort"
Skillnaden är som sagt att vi slipper förlora pengar på en redan pressad prisbild.
Det är klart att vi tjänar bättre på att få det förröjt. Det är inte samma sak som att vi tjänar en himla massa stålar... Däremot går man lätt back på oröjt om man kör på ackord.
Har själv kört oröjda bestånd med förlust, men det gör jag aldrig mer! (Jag måste hålla ett visst antal stam/kubik per timme för o driva min verksamhet med vinst) Klart som korvspad att det vore drömmen för markägaren att få en entreprenör som går back för markägarens skull men knappast hållbart i längden.
Tycker själv att Herr Krånglin beskrev det ganska bra i viewtopic.php?f=1&t=15517&st=0&sk=t&sd=a&start=135#p200837 men vet oxå av erfarenhet att det tydligen bara duger att jämföra med andra branscher när det passar markägaren ;)

Jag vet dessutom att vi entreprenörer inte heller för en sån här diskussion för att jävlas med markägare utan för att slippa gå back när vi kör på våra aktuella prislistor mot uppdragsgivaren :D

Inser att jag inte kommer övertyga dom som inte tycker som jag och lämnar nu diskutionen.

God fortsättning på er alla! :D

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Skogsmange  
#201547
Niking skrev:Tja, ett röjsnöre + höjdmätare + relaskop för att då och då kalibrera "köttögat" med andra ord?
/Niklas


Ja då kan få fram hur mycket det står. Sen ska du räkna ut hur mycket som ska bort i röjningen och hur det förändrar medelstammen. Klart att det går men det är ganska tidsödande.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Christopher H  
#201579
freddy213 skrev:Dom ska väl anpassa kostymen och pressa ner priserna för att kompensera prisfallet på råvaran.

Affärsmässigt eller inte kan man ju diskutera,väldigt drastiskt drag om man vill ha ett "långsiktigt samarbete" med sina entreprenörer.

Lider med entreprenörerna.


Hej
Mer till entreprenörernaJag är skogsägare men ej med i Södra.
Jag tror alla stora bolag behandlar entreprenörer alldeles för hårt.
Betala mer till entreprenörerna så att de kan ha nya moderna maskiner. Dessutom vill jag att samma entreprenörer återkommer till min skog. Nya varje gång är inget för mig och utländska entreprenörer eller timmerkörare är inte välkomna i min skog. Jag värnar om den egna trakten och avstår gärna några kronor mer från mitt netto till skogsentreprenörerna.

MVH
Christopher Hultberg
Smålänning

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

bodaedet  
#201588 Citat Niking " Ska markägaren ta hela kostnaden, bara för att entreprenören ska gå med vinst och skona entreprenörens dyra leksaker? "

Ja markägaren ska ta hela kostnaden om det inte är uppgjort annat med köparen. Och mina "Dyra leksaker" är en förutsättning för att jag ska kunna driva ett företag.

Citat Niking
"Varför inte erkänna rakt av att det entreprenörerna gör en hygglig vinst på förröjt kontra oröjt? Den som har båtnad av en åtgärd, ska också vara med att betala!"

Ja, vi gör en hygglig vinst på förröjda bestånd. Men på oröjt så gör vi förlust, ska jag vara med och betala så gör jag ändå förlust, köpa mig jobb? Nej tack.


Citat Niking
"Tror att ytterst få markägare nekar förröjning för att jävlas med entreprenörer och virkesköpare, utan snarare för att de tvivlar på att det är en lönsam åtgärd på det aktuella skiftet."

Nej tror inte det jag heller, de som nekar vet inte hur förutsättningarna är i maskinen. Har haft markägare med i maskinen när jag kört oröjt (på timme) och visat vad det kostar när man ska sitta och plocka enbitsträd, och röja undan med aggregatet för att komma åt en stam. Nästa område har varit röjt och alla nöjda och glada.
Nu avslutar jag med denna diskussion och hoppas att det löser sig för Södras entreprenörer. Gott slut

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201598
Christopher H skrev:Hej
Mer till entreprenörernaJag är skogsägare men ej med i Södra.
Jag tror alla stora bolag behandlar entreprenörer alldeles för hårt.
Betala mer till entreprenörerna så att de kan ha nya moderna maskiner. Dessutom vill jag att samma entreprenörer återkommer till min skog. Nya varje gång är inget för mig och utländska entreprenörer eller timmerkörare är inte välkomna i min skog. Jag värnar om den egna trakten och avstår gärna några kronor mer från mitt netto till skogsentreprenörerna.

MVH
Christopher Hultberg
Smålänning
Ton och innehåll har varierat i denna diskussion.
Alltfler signalerar att diskussionen bör vara klar, trots att något konsensus ej kan skönjas.
Hultbergs skrivning innehåller mjuka delar som har betydande värde och skall minnas.

För egen del är generell ökning av ersättning något som inte alltid kommer dit det bäst förtjänas.
- Att enbart titta på medeldiametrar etc. före avverkning ser jag inte som tillräckligt. Sporadisk kontroll på jobb efter avslut med någon skarp "erinran" räcker inte heller för tillräcklig förbättring.
- De i skogen som gör ett bättre jobb behöver också den bästa betalningen. (Från den kultur som finns i skogen idag är det steget svårt att ta, eftersom kontroll och attityd knappast finns för ändrad syn på den kontrollen som tycks bli nödvändig både på entreprenör och bolag med personal.)
- När företag blånekar till ersättning för erkända förluster på 40-110 kr/m3 då är ärlighet satt ur spel i skogsbruket. Från det perspektivet bör utveckling starta.

-----
Den vilja som några entreprenörer uttryckt här tidigare om försiktiga tilltro till några kronors förbättring på virkesvärdet, får mig att föreslå att 2 grupper sänder helst 400 STM-filer över 18 cm i brösthöjd från er skördare.
- Med ett specialprogram jag har så kan "fingeravtryck" från aggregatet studeras och slutsatser dras om förbättringsmöjligheter finns på den tekniska utrustningen.
- Jag tar inget för denna sändning.
- Du bör om du vill nappa på förslaget kontakta mig före insamling eftersom du kanske vill öka nyttan med något som du vill påpeka.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Skogsmange  
#201602
Christopher H skrev:
freddy213 skrev:Dom ska väl anpassa kostymen och pressa ner priserna för att kompensera prisfallet på råvaran.

Affärsmässigt eller inte kan man ju diskutera,väldigt drastiskt drag om man vill ha ett "långsiktigt samarbete" med sina entreprenörer.

Lider med entreprenörerna.


Hej
Mer till entreprenörernaJag är skogsägare men ej med i Södra.
Jag tror alla stora bolag behandlar entreprenörer alldeles för hårt.
Betala mer till entreprenörerna så att de kan ha nya moderna maskiner. Dessutom vill jag att samma entreprenörer återkommer till min skog. Nya varje gång är inget för mig och utländska entreprenörer eller timmerkörare är inte välkomna i min skog. Jag värnar om den egna trakten och avstår gärna några kronor mer från mitt netto till skogsentreprenörerna.

MVH
Christopher Hultberg
Smålänning


Jag tror egentligen inte att det handlar så mycket om betalningen! Problemet är dom dåliga kontrakten. Man ser ju vad det är värt att ha ett kontrakt med Södra som exempel. Så fort det blir lite motigt och lågkonjunktur säger man upp alla entreprenörer. Kul att sitta med mångmiljonlån på så osäkra grunder..

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

rocky  
#201634
Bertilsson skrev:
Christopher H skrev:Hej
Mer till entreprenörernaJag är skogsägare men ej med i Södra.
Jag tror alla stora bolag behandlar entreprenörer alldeles för hårt.
Betala mer till entreprenörerna så att de kan ha nya moderna maskiner. Dessutom vill jag att samma entreprenörer återkommer till min skog. Nya varje gång är inget för mig och utländska entreprenörer eller timmerkörare är inte välkomna i min skog. Jag värnar om den egna trakten och avstår gärna några kronor mer från mitt netto till skogsentreprenörerna.

MVH
Christopher Hultberg
Smålänning
Ton och innehåll har varierat i denna diskussion.
Alltfler signalerar att diskussionen bör vara klar, trots att något konsensus ej kan skönjas.
Hultbergs skrivning innehåller mjuka delar som har betydande värde och skall minnas.

För egen del är generell ökning av ersättning något som inte alltid kommer dit det bäst förtjänas.
- Att enbart titta på medeldiametrar etc. före avverkning ser jag inte som tillräckligt. Sporadisk kontroll på jobb efter avslut med någon skarp "erinran" räcker inte heller för tillräcklig förbättring.
- De i skogen som gör ett bättre jobb behöver också den bästa betalningen. (Från den kultur som finns i skogen idag är det steget svårt att ta, eftersom kontroll och attityd knappast finns för ändrad syn på den kontrollen som tycks bli nödvändig både på entreprenör och bolag med personal.)
- När företag blånekar till ersättning för erkända förluster på 40-110 kr/m3 då är ärlighet satt ur spel i skogsbruket. Från det perspektivet bör utveckling starta.

-----
Den vilja som några entreprenörer uttryckt här tidigare om försiktiga tilltro till några kronors förbättring på virkesvärdet, får mig att föreslå att 2 grupper sänder helst 400 STM-filer över 18 cm i brösthöjd från er skördare.
- Med ett specialprogram jag har så kan "fingeravtryck" från aggregatet studeras och slutsatser dras om förbättringsmöjligheter finns på den tekniska utrustningen.
- Jag tar inget för denna sändning.
- Du bör om du vill nappa på förslaget kontakta mig före insamling eftersom du kanske vill öka nyttan med något som du vill påpeka.


Och varför ska du sitta med sådant program som entreprenören bör ha själv för att kunna se över sin maskin?

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Smålandshuggarn  
#201638 Timberlink..

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

rocky  
#201644 Jo men inte får du ut något av pri filer där om du har annat märke på maskin?

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

rocky  
#201645 Får du ut något av PRI alls i timberlink? Är inte det bara hur man "kör" maskin? Kran, agg mm?
Vad jag vet kan man läsa PRI i SilviA men man får bara en massa siffror som man inte kan tyda utan man vet vad dom betyder. Men det finns program som är gjorda föra att tolka PRI så man vet vad det betyder.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Smålandshuggarn  
#201655 Missade de me stm filer :oops: Har dock aldrig sett vad en PRI fil innehåller men som ja fattat det innehåller väl PRI filerna massa info om hur varje träd på aktuellt objekt har apterats? Vilka "fingeravtryck" e de som du Bertilsson kan se i ditt program? Går ju o få ut mkt info i Timberlink om hur maskinen mår o hur välkalibrerat o inställt allt e.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201658
rocky skrev:Och varför ska du sitta med sådant program som entreprenören bör ha själv för att kunna se över sin maskin?
Jag vill svara, men tycker att denna tråd har blivit föremål för många andra problem än vad den ursprungligen öppnades för. För att inte dra igång info om stamlagrings för och nackdelar så väljer jag länk till min egen Virkesakut i tron att det kanske ändå inte är så många som nu är intresserade.
http://virkesakuten.blogg.se/2012/decem ... gring.html

Beklagar förra länken fick ett fel.
Senast redigerad av Bertilsson sön 30 dec 2012, 23:23, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Blivande snickare  
#201667 Måste man logga in för å läsa? 👎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).