Gallring

Vilka träd ska man ta?

20 inlägg 16309 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka träd ska man ta?

machonisti  
#178484 Många åsikter, en del eventuellt proffessionella. För skogsintresserad novis kan man väl lungt ge rådet att det sämsta är att inte gallra alls. Med min erfarenhet av området vågar jag hatten på att ingen som frågar dylika frågor kan orsaka nån särdeles stor ekonomisk framtida skada med motorsåg blott att man inte kalavverkar.
Oftast gallrar den självverksamme skogsägaren för litet, dvs lämnar för många stammar inpå varandra. En bra metod är att trädkronan efter gallring har fritt växtutrymme.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Vilka träd ska man ta?

Skogsforskare  
#178489 Det finns en metod som heter "fri dansk gallring". Den finns antagligen beskriven på nätet nånstans.
Litet förenklat gör man så att man börjar med att bestämma vilka träd man vill ha kvar till slutavverkning. Sen gallrar man bort de som stör dessa träd.
Det kan ju vara värt att minnas att den som kör gallringsskördare bara har några sekunder på sig att göra trädvalet. Och det brukar bli ganska bra ändå.

Användarvisningsbild

Re: Vilka träd ska man ta?

machonisti  
#178562 Går man in på det professionella planet och hoppar in skördaren kan huggaren snabbt förstöra framtidsutsikterna för plånbokens sedlar.

Användarvisningsbild

Re: Vilka träd ska man ta?

Valmetmannen  
#178894 Jessus vad svar det kom, mycket lärorikt, tack ska ni ha allihopa!

towes skrev:Du her fått många bra råd här. OAS sammanfattar t.ex. mycket i sina punkter. Men gallring kan innehålla väldigt mycket som ej rymms i en tråd. Om du är riktigt vetgirig så kan den nedan länkade skriften vara till stor nytta för dig hoppas jag. Där står det mesta av teorin du kan behöva.

http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... llring.pdf

Lycka till.


Ah, precis vad jag behöver, ska ta och läsa igenom det där nån dag

elis skrev:Kanske är hög tid att börja kommunicera lite med farsgubben. Läser det som att ni var i egen skog och då vore det väl ett bra utgångsläge att veta hur han tänker och planerar. Den som kommer att få skörda frukten av ert arbete nu är ju du och dina ev syskon.
Läs Skogsstyrelsens material som du fått länk till. Ut i skogen igen men lämna sågen hemma, planera och snacka istället.


Jo det är vår skog. Föräldrarna är skilda så vi bor 50 mil från varandra så vi träffas inte så ofta, men jag ska försöka hetsa ut han i skogen när jag är där

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka träd ska man ta?

jonsered95  
#178952
Brickan skrev:
Skogsforskare skrev:Om du slutavverkar vid lägsta tillåtna ålder för slutavverkning förlorar du ungefär 20% av produktionen. För att få max produktion måste du vänta ca 30 år till.
Är det också lönsamt att vänta 30 år till för att få max produktion eller kommer de sista procenten produktion så långsamt att det kan vara idé att börja om med nästa generation istället?


Om det inte går röta i beståndet eller någan annan sjukdom så växer t ex granen ju mer desto äldre den blir. Har sett tvångranar bredvid varandra, en gran som var 60 år och innehöll 1 m3 och sedan den andra bredvid som var 80 år och den innehöll 2 m3... alltså så ökade volymtillväxten ju äldre det blev. Men då gäller det inta att ha några skador.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).