Gallring

Läs värt.

11 inlägg 7213 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Läs värt.

Volvoyamhaa  
#171615 http://www.lansstyrelsen.se/orebro/SiteCollectionDocuments/sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/arkeologi-och-fornlamningar/fornlamningar/InfofolderKulturl%C3%A4mningarochskogsbruk.pdf

Detta kan ni roa er med att läsa :)

Utan denna kunskap kan det bli dyrt eller så kan man få sitta i bur...

Mvh Vy.

Nu tror jag det fungerar !


Senast redigerad av Volvoyamhaa ons 18 apr 2012, 15:36, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Läs värt.

towes  
#171616 Hmmm... Får inte länken att funka.
Ser inte ut att vara en komplett länk i ditt inlägg.

Avatar Fallback

Re: Läs värt.

Blivande snickare  
#171659 http://www.lansstyrelsen.se/orebro/Site ... gsbruk.pdf

Bättre?
Volvoyamhaas länk fungerar för mig :-bd

Avatar Fallback

Re: Läs värt.

Volvoyamhaa  
#171714 Min fungerar nu oxå :) tack för att du skrev den i nytt inlägg ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Läs värt.

Blivande snickare  
#171719 Nu är det bara att välja ;)

Användarvisningsbild

Re: Läs värt.

towes  
#171724 Så nu är alla länkar på plats. Kanske dags att själva innehållet får en kommentar också? :smile:

Så jag öppnar med en: Jag ser väl inte detta som något jätte-revolutionerande, men det kanske inte är så känt för alla självverksamma. Det har f.ö. tangerats i en annan tråd tidigare: viewtopic.php?f=15&t=12247

Personligen tycker jag att så länge sunt förnuft får råda så är det inte några större problem. Det finns en hel del kulturlämningar i familjeskogen och det ser jag mest som trevliga inslag. Det som tidigare generationer skapat finns ett inte så litet värde i att bevara. På vissa håll sätter tom hembygdsföreningar och intresserade upp historieskyltar med händelser, personer och årtal vid t.ex. torparruiner mm. Hedervärda initiativ.

Men naturligtvis måste det finnas rim och reson. Diffusa kolbottnar och fornåkrar kan ibland vara omöjliga att se och då kan man ju även diskutera skyddsvärdet. Dessutom, det som skrivs om 50 meters skyddsradie låter för mig som en "overkill" i de flesta fall. De ruiner jag sett i skogen klarar utan vidare skogsbruk på tiotalet meters avsånd.

Avatar Fallback

Re: Läs värt.

Volvoyamhaa  
#171814 Jao det här med 50 tal meter gällde ju dock bara markberedaren.
varför står förklarat. Men helt klart är 50meter för mycket.

Men som sagt var, är det ett gammalt tak ifrån en fäbod som ligger där, man planterar en tall på 15meter avsstånd, tallen står i kanske max 10cm jord på en sten för ex, vid nästa riktiga storm, har man då maximal otur så när denna blåser omkull kommer den ramla över taket=DYRT...
Så undvik chansingar.

Jag går själv Naturbruk/skog. Maskin inriktining och detta har nyligen varit på ''tapeten'' så jag har blivit lite påläst om detta. Därför jag vill bara vara snäll och upplysa alla :)

Men som du säger en del saker kan man bara inte ''se'' utan man måste smått blunda.
men har man otur och någon besiktigar marken efter, och får se en sådan lämning kan det bli tråkigheter.

Därför skall han som planera objektet verkligen syna ALLT så maskin föraren verkligen slipper sitta och kolla efter allt detta.

Planeringen är A o O som det även står i länken.

Kulturminneslagen är väldigt gammal, runt 1600 talet och är en sträng och hård lag! Denna viks det inte undan ifrån på något viss.
Skogsvårdslagen kom runt 1903 eller så.

Men att ha koll på detta kan vara faktiskt väldigt bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Läs värt.

Blivande snickare  
#171881
Volvoyamhaa skrev:har man otur och någon besiktigar marken efter, och får se en sådan lämning kan det bli tråkigheter.

Vad kan hända?
Får man hugga bort träden runt +böter?


Plantera minst 50 meter ifrån en fornlämning.Man förlorar ju rätt mycket yta på det viset. En cirkel med radien 50 meter plus lämningens storlek är ju ett stort område, rätt kvikt blir det en 0.8 hetar!
Varför är de 50 meter?
Våra träd blir ju inte just längre än 30.
Bara lite frågor som poppade upp i skallen ;)

Avatar Fallback

Re: Läs värt.

Volvoyamhaa  
#172408 Haha ja jag förstår det. Jag är även imot detta.
Att det just är 50 meter förstår jag inte...

Men ja, är trädet för nära, tror jag det blir utredning. Där på kan man få åtgärda det eller böter. Minns inte hur det var.. Sedan om det är något extremt gammalt och värdefullt, som även finns med på den där fornlämningskartan så kan det bli väldigt väldigt dyrt du kan även få avsitt ditt straff i bur,

50meter är som sagt var för mycket,
men en 25 borde alla fall vara gränsen. Då har vi minskat detta till 0.4H.
vet ej hur långa rötterna blir på ex en frö tall, men om denna står för nära, typ 1-2meter, och tippar, rotsprängningen som blir(rotvältet, om denna nu skall fara omkull så lär den slå ''in'' i området där detta ''minne'' finns och säkert kunna förstöra något.. ;)

Finns många frågor och funderingar kring detta!

   TS
Avatar Fallback

Re: Läs värt.

nalle34  
#172409 50m gäller bara mark beredning. Men man får ha natuligt träd där. Om det blåser omkull ett träd så blir du inte ansvarig. Sen är det ju friviligt att röja bort träden vid kulturminen. Moder natur rår inte lagen över. Fick tre hög stubbar runt skiten vid gallringen senast och har träd ca. 10m runt omkring. Där imot om du kör sönder så är det en annan sak.

Avatar Fallback

Re: Läs värt.

Volvoyamhaa  
#172428 Ja precis.
Utifrån länken står även att 50meter gäller mark beredning.

Saker som kommit ditt av naturen rår ingen för! Samt om naturen ställer te ett! :)

Därimot att köra över ett sådant ställe eller fälla träd över det vore ju allt annat än smart!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).