Gallring

första gallring rätt tid punkt

7 inlägg 4826 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

första gallring rätt tid punkt

nalle34  
#163148 Vet inte hur man skickar bilder till inlägget men la in på bild forumet tre bilder från innan första gallringen. Ålder på träden är exsakt ålder 32år. För då planterade pappa och jag träden. (1980) Visa av områdena vågar jag inte visa för dom vart det missat vid den senaste röjningarna =) Säljv bedömde jag det var dax för att tallarna hade tre, fyra gren varv kvar och granarna hade mindre en hälften kvar och i visa fall mindre. Frågan är hur bedömer ni när det är rätt tid punkt och gör första gallring. [url][/urlhttps://skogsforum.se/skogsbilder/search.php?search_id=egosearch] Hoppas det lyckades att få in bilderna?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: första gallring rätt tid punkt

Blivande snickare  
#163169 Här är en fungerande länk.

skogsbilder/image_page.php?album_id=531&image_id=6584

Avatar Fallback

Re: första gallring rätt tid punkt

enestören  
#163175 3/4 delar av stammen skall ha gröna barr. Är det bara halva så är det dags. Är det bara toppen som är grön då är det hög tid.

Avatar Fallback

Re: första gallring rätt tid punkt

blixxxt  
#163176 En måttståck brukar vara att ca halva stammen på tall o björk ska ha grönris. Granen ska ha 2/3 grönris för maximal tillväxt.

Avatar Fallback

Re: första gallring rätt tid punkt

nalle34  
#163177 Tack blivande snickare det ska vara ungdomar som förstår sig på datorer=) Så där såg det ut innan gallringen. På dom tre bilderna jag postade i bild forumet visar hur det såg ut lite. Skulle vara kul och höra vad andra gör när dom bedömer när det är daxs för första gallring? Vet inte vad det vart för vinst på det för dom gallrade andra och tredje gallringar ochså. Sammanlagt gallrades ca. 14 hektar och en slut avverkning på ca. 2 hektar. Dom tog ut 1208 kubikmeter räknat i fub.

   TS
Avatar Fallback

Re: första gallring rätt tid punkt

nalle34  
#163179 Tack för svaren, med andra ord lite sent för första gallring då? För ca. 6 år sen gjordes en under växt röjning. Då sa gubbarna att om fem år så var det dax. Tyckte det lät lite tidigt=) Tänk att det ska vara så svårt att gå in i tid för första gallringen=) Första gallringen var på ca. 5 hektar.

   TS
Avatar Fallback

Re: första gallring rätt tid punkt

nalle34  
#163181 lite off pist var att 2005 så nämde han inpector inget om att gallring borde göras inom fem år på förslagen jag fick=) Men gubbarna som röjde fick rätt!!! Fick förfur med gallringen av mellanskog den gjordes vid jultid. Är importerade av förarnas skicklighet och kundskap. Gallringarna vart kanon fina. Hade alldrig lyckats så bra och få det så fint.

En rolig grej är att häradsallmänningen här om kring går in vid T24 32år första, G26 30år första och Lärk T28 20år första. Men man ser att det går INTE slavisk att följa tid punkterna utan titta på hur trädens grön krona ser ut för RÄTT tid punkt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).