Gallring

"Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

28 inlägg 19620 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

repp  
#120655 Han tröttnade väl på att bara gå runt i en barrskog och ville ha lite omväxling hemma. :P

Det måste vara väldigt ovanligt med en så hög andel löv på en fastighet i Värmland?
Själv bor jag i Småland och även här är det ovanligt.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

matte57128  
#120659
repp skrev:Han tröttnade väl på att bara gå runt i en barrskog och ville ha lite omväxling hemma.

=))

Visst är det ovanligt. Jag gissar att stackarn säkert vart idiotförklarad om man betänker hur tiderna var när min skog anlades, alltså 70-tal när anti-fokus på lövskog var enormt.
Jag trivs dock enormt bra med fastigheten och tycker det är kul med lövskog, fast jag önskar att man hade lite mer erfarenhet och kunnande i ämnet. Visst lär man sig med tiden genom att testa, fråga/läsa - tack Skogsforum och alla medlemmar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

halvproffs  
#120672 Ett problem med eftersatt gallring av björk är att kronorna ska vara 50% av stammen för att växa maximalt och i det här fallet är dom alldeles för upphissade för att få till en bra tillväxt. Har själv haft liknande ytor som jag gallrat för ca 15 år sen och visst växer det men inte som man hade önskat.

Användarvisningsbild

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

Mäki  
#120678 Ni skall akta er för att spara björkskog för länge mellan gallringarna, dom går väldigt fort in i självgallring och då är det inte annat en ved kvar av det som blir bort taget.
Jag gallrade ett bestånd för några veckor sedan som fast det inte stod så väldigt tätt hade gått över till självgallring.

Avatar Fallback

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

Bengt.Svensson  
#120711 Är det inte så att björk växer ganska fort i början för att sedan slå av på takten efter 30-40 år ungefär. Någonstans läste jag att björk producerar 2/3 av vad gran gör på motsvarande yta.

Avatar Fallback

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

Fredrik B  
#127989 Vad ska man i allmänhet tänka på när man gallrar björk?
Jag har ett bestånd jag skulle behöva gallra nu. Stammarna skiljer sig i grovlek (5-15cm + några stora) men höjden är ca 7-8 meter.
Kan man gallra nu och bara se att alla kronorna går fritt eller skulle jag gallrat i vintras?
Vilket förband kan man tänka sig?

Användarvisningsbild

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

Mäki  
#128017 Om du ännu inte har gran plantor som är på kommande under så går det utmärkt att gallra på bar mark, men se efter för stamskador som lätt kommer på våren.
Om du har möjlighet att göra en ny gallring tidigt och inte är ute efter ett högt netto i första gallringen skulle jag satsa på att ta fram möjliga stockstammar och frilägga kronorna utan att tänka så noga på förbandet och lämna lite tätare.
Sedan gå in och gallra när behov finns tills du har en fin skärm av björk med gran under som brukar komma på köpet.

Användarvisningsbild

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

Kjell S  
#128035 Med vedpriserna numera, främja tillväxt - ev. dubbelstam som inte stör andra eller egen stam, låt stå tills det är dags.
Klenbjörkområde betalar sig väl ändå inte på virkes sidan. Jag skulle nog ha satsat på att gallra ut brännveden...
I rena björkområden utan ev, utdikning står sig nog granen lite osäkert med de vintrar och stormar vi haft.
Även verkar sommar o höst vindarna tilltagit en hel del + vätan under sommaren...
Dubbelstam som stör - dela eller ta bort. för att inom ca 5-10år ta bort andra stam...

Avatar Fallback

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

foton  
#128036 Om det bara är enstaka störe träd så ta bort dom, så du får ett hjämnare bestånd, två meter mellan träden blir nog lagom. I mina trakter kan mann aldrig räkna med nån längre omlopstid på björk för det kommer alltid gran ganska snapt.

Avatar Fallback

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

Blivande snickare  
#132761 Hör du matte57128 i det bestånd som du visar på bilden ska du söka efter masurbjörk och om du hittar se till att de får mycket ljus. Om stammarna är relativt stora avverka i tid för att undvika röta inuti stammen.

P.S sälj på kilo

Avatar Fallback

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539226 Det är ju rätt vanligt att björkar växer i klasar med gemensam rot men i princip enskilda träd ända från marken.
Hur farligt är det med tanke på röta att gallra ur sådana klasar?

Avatar Fallback

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

jannee  
#539239 Jag RÖJER i 1/2 meters höjd de som ska bort, av den orsaken får jag aldrig dessa problem vid gallring :mrgreen:
Tar du bara en riktigt hög stubbe är det nog ingen större fara för rotröta på den kvarvarande stammen.

Användarvisningsbild

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

Brozzlaren  
#539255 Två veckor före midsommar och fram till dess brukar jag fälla, fördelen är att man ser vilka björkar som är mest vitala. I början på Augusti sågar jag upp det till ved, torkat och klart. Det gäller endast vedhantering. Ev timmer och massa vinteraverkas.
Mvh Börje.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar