Gallring

Hur lång stickväg innan basväg

4 inlägg 5893 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur lång stickväg innan basväg

Seb macahan  
#289892 Hej. Jag håller på att planera en gallring på ca 10ha. Genom hela beståndet har jag en bra basväg men på sina ställen har jag "tänkta" stickvägar på uppåt 300-400meter. Inte många men kanske 3-4 stycken. På resten av skiftet ligger nog medellängden på ca 70-100meter. Hur långa stickvägar gör ni innan ni beslutar om en ny eller omdragning av basväg??



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Hur lång stickväg innan basväg

Åke Nilsson  
#289964 Alla vill väl ha långa stickvägar ???
Sätt annars en tvärväg för att minska tomkörningarna.

Skotarens värsta senario är korta vägar så man inte ens för ett fullt lass .

Avatar Fallback

Re: Hur lång stickväg innan basväg

alias  
#291343 @Seb:
Jag roade mig nu med att göra ett förenklat räkneexperiment (naturligtvis påverkar beståndsform m.m. t.ex. den procentuella stickvägsarealen).

Stickvägsareal 20 % = 2000 m2 per hektar

Stickvägsbredd 4 meter

Detta ger ca 500 löpmeter stickväg i beståndet (2000/4).

Om en gallring ger ett uttag på 50 m3fub/ha så innebär det ett uttag på ca 0,1 m3fub/löpmeter stickväg. Eller kan man säga att man bör få ihop ca 1 m3fub på 10 meter stickväg.

Sen är det bara till att räkna på hur lång stickväg som behövs för att få lass.

Det intressantaste, enligt mig, med denna typ av överslagsberäkningar är hur många lass/överfarter ett svagare markparti belastas med beroende på hur stickvägarna planeras/placeras.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hur lång stickväg innan basväg

Seb macahan  
#291353 Tack alias. Det är din sista reflektion som var uppkomsten till min fråga. Det finns alltid något några sådana partier där det kan löna sig o dela upp belastning på två håll i stället.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).