Privat/enskild Skogsbilväg.

Stora Enso
 Svara  7 inlägg  3245 visningar  1 följer
Användarvisningsbild

Privat/enskild Skogsbilväg.

 
#37205 Frågor till er som har privata (enskilda),skogsbilvägar.

Hur brukar ni göra när skogsbolag eller privata utan servitut är i behov av att nyttja vägen för skogstransporter + upplagsplats.
Upplåter ni dessa muntligen eller skriver ni kontrakt? - ev ersättningskrav?, och hur tycker ni att det funkar rent generellt?.
Städar man upp efter sig? - fixar man körskador? - är man beredd att betala något för nyttjanderätten?, eller kan man i bästa
fall räkna med ett "tack ska du ha"?.

Att vara enskild väghållare är förknippat med en hel del arbete och periodvis stor utgifter ur egen ficka, så jag tycker att ämnet är väl värt att "ventilera".

   TS
Enso Cat
Avatar Fallback
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37225 Som utgångsbud brukar vi kräva 15 kr m3fub. Sen i slutänden brukar vi jämka så att vi får grus påkört för motsvarande belopp.

Användarvisningsbild
 
#37227
Skogsola skrev:Som utgångsbud brukar vi kräva 15 kr m3fub. Sen i slutänden brukar vi jämka så att vi får grus påkört för motsvarande belopp.


Hej Ola!

Kontrakt eller "muntligt"? - är det ersättning för "totalsträckan" eller km - vinter eller sommarföre? och hurpass mycket "gnäll" blir det runt arvodet?.

Utveckla gärna det hela,,,,,

   TS
Avatar Fallback
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37229 Totalsträckan på frusen eller torr väg. Alla ev vägskador tillkommer. Nu är jag bara inblandad i en väg där det är aktuellt och en markägare ställde sig utanför vägbygget. Inget gnäll alls när alternativet är att skota två kilometer. Enbart muntliga överenskommelser med den virkesköpare som markägaren anlitat.

Användarvisningsbild
 
#37234 Jag har inget erfarenhet av detta område. Men om jag höll en väg som någon annan önskade nyttja så skulle jag begära en besiktning innan samt efter den trafikerats klart. Den statusförsämring som då skett anser jag skall ersättas av nyttjaren alternativt reparation så att vägen håller lika eller högre standard jfm innan.

Avatar Fallback
 
#37259 Det finns ett antal varianter på detta.
Om det är många markägare inblandade så bildas det oftast en vägsamfällighet och det utgår sedan en kostnad per m3 och km. Vägen finns registrerad och kostnaden hamnar med på mätsedeln från SDC.

Sedan kan man bilda en vägförening och komma överens om kostnad. Vi har en där vi tar 1 kr/m3 och km av föreningens medlemmar. Skulle någon annan behöva nyttja vägen har vi skrivit in dubbla avgiften.

Sen har jag en väg där det finns servitut. Där skall förstås den som kört sönder vägen fixa till den. Verkar fungera bra.

Användarvisningsbild
 
#37265 Det beror ju helt på vem det är som vil utnytja. Är det en person som alltid trilskas, skriv pappaer på det hela, besiktiga vägen innan, och begär ett rejält pris....

Är det en bra granne... muntligt, begär lite grus till vägen.

Har en "bra" granne här som utnytjar våran väg, och det funkar bra. Han ser till att vägen är bra efter han kört på den....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
skogsbilväg av aaron48 - sön 24 feb 2013, 10:12
i Skogsfastigheter
3 svar
3280 läst
av Slurfi     
sön 24 feb 2013, 10:52
Delägarförvaltning - skogsbilväg av Andrese - sön 07 okt 2012, 13:24
i Logistik, Transport
2 svar
3303 läst
av opekka     
sön 07 okt 2012, 20:04
ATV och underhåll av skogsbilväg av mickej - lör 12 aug 2017, 23:10
i ATV och UTV i skogen
1 svar
1387 läst
av bengt.a     
sön 13 aug 2017, 11:07
Fyllnadsmaterial skogsbilväg av carrud - mån 09 maj 2016, 11:40
i Logistik, Transport
5 svar
2398 läst
av saekb     
mån 09 maj 2016, 16:01
Skogsbilväg+gallring av halvproffs - lör 16 jan 2016, 12:50
i Gallring

12
28 svar
7492 läst
av bengt.a     
tis 19 jan 2016, 13:00
Annonser