Virkesstölder?

Stora Enso
 Svara  9 inlägg  3187 visningar  1 följer

Virkesstölder?

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28920 Vad är er erfarenhet på området? Det verkar löjligt enkelt att få med sig ett lass här o där. Hur fungerar kontrollen?
Vilka åtgärder kan man vidta för att säkra upp sig?

Har hört rykten,tyvärr rätt trovärda,om de som får en hyfsad sidoinkomst genom att "skumma" lite här o där.

/Nisse

TS
Enso Cat

#28929 Jag blev nyligen av me förvisso BARA 5-6 fina timmerstockar ja hade kört ut till väg för att senare få uppsågat till bräder.... sen när ja körde skotare så fattades det ibland lövmassa i slutredovisningen så man undrar ju om nån "stulit" lass innan det blivit inkört av timmer bil eller om det är dom som strulat?!?.....

Användarvisningsbild

#28930 För 2 år sedan tog en holmenbil 12 timmerstockar för mig.
Han lassade gramassaved och saknade ett par ton på lasset och sträckte sig till andra sidan vägen och och fyllde med grantimmer.
Pratade med holmen om det men det var godag yxskaft ungefär.
Ringde chaufören som blånekade. Tilläggas bör att min far stod och såg det när det hände.
Åkeriet fick sluta köra åt Holmen ca ett år senare så man var inte den enda incidenten tydligen.
Fast det bemötandet jag fick när jag kom med påståendena har gjort att Holmen inte hamnar på min prio ett lista vad gäller virkesköpare.

Användarvisningsbild
#28938 Riktigt svinigt av åkarn att göra så, det är ju en sak om dom kör på bolagets egna skogar även fast det är fel så ska man ju absolut inte göra så på privata poster. Man är sällan så ensam som man tror i skogen

#28953 Funderar på att sno några kubik(från egen skog) och se vilken koll de har på mitt virke.

/Nisse

TS
Användarvisningsbild

#29689 Jag tro inte det förekommer virkesstölderhos yrkesåkarna, det kan ju förståss vara någon nyanställd som gör något omedvetet fel någon gång. Jag tror inte de törs göra något sådant medvetet, om de blir påkomna så tappar de ju körning och äventyrar hela trnsportföretagets existens.

Sedan får man ju ha förståelse för att åkarna inte vill köra omkring med halvfulla virkeslass, men då brukar de ju lägga en massavedbit imellan leveranserna för att skilja på leverantörerna.

OAS-forests skrev:Jag tro inte det förekommer virkesstölderhos yrkesåkarna, det kan ju förståss vara någon nyanställd som gör något omedvetet fel någon gång. Jag tror inte de törs göra något sådant medvetet, om de blir påkomna så tappar de ju körning och äventyrar hela trnsportföretagets existens.

Sedan får man ju ha förståelse för att åkarna inte vill köra omkring med halvfulla virkeslass, men då brukar de ju lägga en massavedbit imellan leveranserna för att skilja på leverantörerna.

Någon som kommer ihåg detaljerna runt den stora härva av virkesstölder som inträffade för ett antal år sedan?
Där var både åkare, avverkningsledare o virkesköpare inblandade och det hela var tydligen rätt välorganiserat.

/Nisse

TS
Användarvisningsbild

#30300 Vad var det för något? det har jag missat.

Användarvisningsbild

#30598 Hej,
Tråden är nu delad.
Fuskfubsdiskussionen är överflyttad hit:
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=2820

Skogshuggarns sista inlägg innehöll både info om stölder och fuskfub, därav citerar jag sista inlägget:

Om jag får växla tillbaka till rena virkesstölder så har nu även en skogsägarkollega, blivit av med halva virkesleveransen.
Det är nästan ju nästan så att vi börjar ana lite ugglor, eftersom det i båda fallen rör sig om manuellhugget leveransvirke framskotat i egen regi.
Samma kommun/uppköpare och mätstation som i mitt fall, och ingen vet vad som har hänt med virket mellan avlägget och VMF
Enda egentliga skillnaden är att jag levererade lövmassa medan kompisen sålde prima grantimmer.
Tyvärr så är det ju väldigt svårt för en privatskogsägare att hävda några juridiskt hållbara volymuppg när man i bästa fall "travmäter" virket på maskinen/avlägget.
Ett faktum som de flesta känner till allt för väl.

Därför vete det f-n?, om man inte ska börja tumma leveransvirket själv och sälja det till ett fast kubikmeterpris direkt på avlägget?.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Annonser