fre 20 maj 2016, 15:39#392850
För ca 20 år sen köpte vi till ett skifte från gamla Domänverket, bland annat så var det en igenplanterad grusgrop som det kördes en hel del motorcykel i. Jag åkte alltid dit när jag hörde en motorcykel där för att få reda på vilka det var som körde där. Alla jag pratade med sa att dom bara körde i dom gamla spåren och aldrig lämnade några sopor efter sig. Trots det blev det mera spår och mera sopor.
En bit ifrån gropen ligger en vattentäkt och när kommunen utökade skyddsområdet hamnade gropen innanför området och då kände jag att jag inte ville ta ansvar för vad åkarna hittade på.
Jag erbjöd dom att arrendera gropen för en kr om året med villkoret att dom inte fick göra några nya spår, ordna alla eventuella tillstånd som krävdes samt att ta ekonomiskt ansvar för dom skador som påverkade vattentäkten samt skogen i gropen som kunde komma från motorcykelkörningen.
Jag frågade mellan 15-20 st om dom var intresserade av det men alla sa att "man ville inte ta ansvar för vad andra skulle kunna göra". och när jag påpekade att det var det dom ville att jag skulle göra fick jag till svar att "det var en annan sak".
Eftersom intresset för att arrendera gropen var noll så började jag sätta stopp för åkningen, jag satte lappar runt gropen (som revs ner en till två gånger i veckan), annonserade i lokaltidningen pratade med lokala motorklubben (som var väldigt tillmötesgående och hjälpsamma på alla sätt och vis). Sen åkte jag till gropen varje gång jag hörde en motorcykel för att tala om att det inte var tillåtet att köra där. ( ganska många blev otrevliga och sa att dom gjorde som dom ville).
Efter fyra år så var det i stort sett ingen körning alls i gropen och nu har det inte varit nån på flera år.
Men under tiden jag jagade motorcyklister så kom länsstyrelsens biologer på besök och talade om att parningsplatser för sälgbibaggen var förstörda av motorcyklar och att jag skulle få ett vite för att det hade hänt, men eftersom jag kunde bevisa att jag hade hållit på att stoppa friåkningen så slapp jag vitet.
Men jag skulle kunna tänka mej att folk fick köra på mina marker om man håller sig till ett spår och tar ansvaret för dom skador som eventuellt uppstår dels mot mig men även mot myndigheterna samt söker dom tillstånd som krävs, länsstyrelsen kan ( enligt hörsägen) ge kortare eller längre tillstånd för det.
mvh Bumpkin