Lån, enskild, firma, skogsköp mm

Stora Enso
 Svara  18 inlägg  6789 visningar  5 följer
Användarvisningsbild

Re: Lån, enskild, firma, skogsköp mm

#359303 Den nya frågan som uppstod nu var om det är möjligt att överföra de här 8 hektaren från den befintliga fastigheten (på 10 hektar) till min fastighet som är 2000 kvm. Min fastighet (tomt) omgärdas av de här 8 hektaren, om det har någon betydelse, så på en fastighetskarta kommer det att se snyggt och prydligt ut, om det har någon betydelse.

Eller kommer lantmäteriet att säga nej? Givetvis kommer jag att fråga dem, men vore fint med några tankar från er erfarna :)

Fantastiskt forum detta, med så många svar så snabbt.

TS
Enso Cat

Per-Elvis skrev:Den nya frågan som uppstod nu var om det är möjligt att överföra de här 8 hektaren från den befintliga fastigheten (på 10 hektar) till min fastighet som är 2000 kvm. Min fastighet (tomt) omgärdas av de här 8 hektaren, om det har någon betydelse, så på en fastighetskarta kommer det att se snyggt och prydligt ut, om det har någon betydelse.

Eller kommer lantmäteriet att säga nej? Givetvis kommer jag att fråga dem, men vore fint med några tankar från er erfarna :)

Fantastiskt forum detta, med så många svar så snabbt.

Jag skulle säga att det nog är avhängigt dels vilken handläggare du får tag i på LM, samt om de bägge berörda fastigheterna efter en tänkt fastighetsreglering kan anses vara minst lika ändamålsenliga som de var dessförinnan.
Skulle inte förvåna mig om du kan hitta övergripande info om vad som gäller på LM:s hemsida.

Som jag ser det är det två delfrågor för din del, dels vad som går att göra utifrån fastighetsbildningslagen och sedan vilken taxeringskod skatteverket vill åsätta fastigheten (tror att t.ex. hästgårdar har fått det svårare att bli bebyggd lantbruksenhet per automatik på senare tid).

MVH
Alias

#359315 "Borde " inte vara några problem, dock vill lantmäteriet ha "bra" betalt. Här runt omkring styckas skogsfastigheter upp = mangårdsbyggnader + några ha (2-4 ) bildar en egen fastighet (typ hästgårdar).
Lantmäteriet ska vara självförsörjande, var beredd på att kohandla - pruta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Dagistid enskild firma? av nisse - mån 02 dec 2013, 13:27
i Socialt (mer om oss)
3 svar
4077 läst
av skogsroland     
tis 03 dec 2013, 07:08
Namn enskild firma? av kallen - fre 13 maj 2011, 07:24
i Öppna kategorin

12
21 svar