Dum affär eller ej...

Stora Enso
 Svara  5 inlägg  2331 visningar  4 följer

Dum affär eller ej...

#335253 Idag köpte jag en liten skogsfastighet. 4 hektar kalyta som planterades med gran ifjol.
Visste om att den var till salu och vist var jag intresserad först för jag är rå granne på ena sidan.
Tyckte iofs att värderingen var löjligt hög 1400€/ha.
Sen så ska den röjas snabbt. Tidigare ägarna dröjde med planteringen i några år så det är en del buskar med rönn.

Nu gick det så att "mäklaren" tog kontakt med mig och sa att intresset för den fastigheten är noll.
- Får jag fundera på det?
- Jodå i 15 minuter.

Så efter 5 minuter ringde jag upp och bjöd ett pris på 2500€.
Fick besked efter en timme att jag fick köpa den till det priset.

Det tråkiga med affären är ju att jag personligen inte hinner få något tillbaka. Mest jobb för min del. Om det var ett dumt köp eller ej är väl svårt att säga. Men hemmanet blev lite större och nu ska granarna skötas om som småbarn så har mitt barnbarn förhoppningsvis en mäktig granskog den dagen hon är pensionär.

TS
Enso Cat

Re: Dum affär eller ej...

#335256 Grattis till köpet :) det är väll aldrig Dumt att köpa mark det är ju det ända vi inte kan göra mer av. :)

#335262 Du gjorde helt rätt det är väl roligt att ha något att lämna till barnbarnen. Och skogen lär inte tappa i värde i framtiden.

#335272 Låter mycket men troligtvis ändå ett bra pris - framförallt på sikt, värdet på mark förr ökar än minskar.
"Troligtvis" ett väl investerat belopp.
Dessutom har du "lite" fritidssyselsättning :mrgreen:

#335285 Skulle gjort samma om jag fick chansen! Grattis som ägare av framtiden :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Serviceavtal....en bra affär? av tullan - tor 06 sep 2012, 20:21
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
6 svar
2713 läst
av tullan     
fre 07 sep 2012, 20:41
Skogsfastighet - Bra affär? av rotvälta74 - ons 07 nov 2012, 23:57
i Skogsfastigheter

12
26 svar