Sida 1 av 1

Trafikverkets vägslåtter

Postat: tor 25 sep 2014, 20:58
av brassel
Fick tidigare i somras nog av att få träd kapade långt från landsvägen, så jag sände iväg lite frågor till Trafikverket.
Nu har jag fått svar (Ifall nån annan skogsägare också har fått kapat, eller kanske någon entreprenör har tankar i ämnet.):
Trafikverket:
"Hej!
Vår entreprenör har ett uppdrag att slåttra ut till minst 10m från vägkant. I samband med detta arbete har troligen toppen blivit skadad vilket kan anses som olyckligt. Entreprenören är kontaktad om detta."
Jag svara:
"Tack för ditt svar.
Då undrar vilket lagrum Trafikverket åberopar för att dess entreprenör kan "slåttra ut till minst 10m från vägkant" på tex X kyrkväg mellan X kyrka och Y, Norrtälje kommun."
Trafikverket:
"Hej!
Vi kan bara röja inom vägområdet, där har vi laglig rätt att röja och måttet 10 m är beslutat internt. Men, som sagt, det gäller bara om vi har ett vägområde på 10 m eller mer. Är vägområdet t ex 6 m är röjningskravet 6 m etc."

Re: Trafikverkets vägslåtter

Postat: fre 26 sep 2014, 08:46
av alias
Jag har för mig att jag har läst att väghållaren har rätt att hävda vägområde upp till ½ meter utanför släntkrön av bakslänt från vägdiket, om det ej finns någon angiven bredd på vägområdet.

Är jag felinformerad?

MVH
Alias

Re: Trafikverkets vägslåtter

Postat: fre 26 sep 2014, 18:50
av ÅsaNisse
Du är delvis rätt informerad!
Är det en gammal väg som är byggd före 1972 så gäller släntfot/släntkrön och inte en cm därutöver. Man kan säga den mark som är arbetad med grävmaskin eller liknande och inget i naturlig mark.
Efter 1972 års arbetsplaner tillkom ½-1m i åkermark och 2 m i skogsmark utanför slänterna, för att inte redskap och maskiner ska skada stängsel och rötter på växande träd.
Sedemera har även gamla Vägverket, Trafikverket på vissa vägar löst in ett vägområde som är bestämt till 7-8 m bredd från vägkant och då skrivit ett vägrättsavtal med markägaren, samt betalat en symbolisk summa för att få nyttja denna mark till vägområde. Övriga vägar varierar bredden allt efter vad slänterna är långa/höga. Det kan på småvägar var endast 30cm och på större vägar 25m eller mer. Där det är viltstängsel är det enkelt för där gäller 1m utanför stängslet.
Sen kommer vi till det tragiska: Dagens upphandlingar är skrivna precis som du fått i svaret att det ska röjas ut minst 10 från vägkant, men det förutsätter att vägområdet är så brett, annars är det olaga intrång och egenmäktigt förfarande. Många entreprenörer har ställt in sig på att köra ett antal drag på småvägar och får det plats så gör det. Ibland blir det lite för lite och ibland fattas det ett par meter. Det är otydliga direktiv mellan beställare och utförare, ouppmärksamma förare som inte tittar var dom kör och ett fusk för att slippa göra finliret då det tar lite tid och kostar pengar.
Det innebär också på många ställen att Trafikverket "stjäl" mark där det är ett hygge eller liknande. Man kör ut full bredd oavsett vad vägområdet är, för det finns ingen trädridå att följa och plantorna syns inte i gräset.
Ytterligare en sak. Är inte vägområdet hävdat genom åren utan buskar fått växa till sig och bli gagnvirke ( 10cm i brösthöjd) så har vägrätten förfallit. Då får Trafikverket lösa nytt vägområde om de vill göra anspråk på det. Det duger inte att bara börja köra motorsåg på slänterna och säga att det är vägområde. Den rätten har förfallit och markägaren kan istället göra anspråk på att de flyttar hindrande viltstängsel och liknande åtgärder.

Re: Trafikverkets vägslåtter

Postat: lör 27 sep 2014, 08:05
av Mangan
Intressant detta, kan rätten förfalla även innanför viltstängsel, eller är den marken alltid väghållarens?

Re: Trafikverkets vägslåtter

Postat: lör 27 sep 2014, 09:00
av svampbob
Ytterligare en sak. Är inte vägområdet hävdat genom åren utan buskar fått växa till sig och bli gagnvirke ( 10cm i brösthöjd) så har vägrätten förfallit. Då får Trafikverket lösa nytt vägområde om de vill göra anspråk på det. Det duger inte att bara börja köra motorsåg på slänterna och säga att det är vägområde. Den rätten har förfallit och markägaren kan istället göra anspråk på att de flyttar hindrande viltstängsel och liknande åtgärder.[/quote]

Jag skummade nu igenom väglagen men kan inte hitta något om att vägrätten kan förfalla p.g.a. bristande skötsel. Var har du hittat det?

Re: Trafikverkets vägslåtter

Postat: lör 27 sep 2014, 09:51
av ÅsaNisse
Kan inte säga rakt av var det står, men genom 25 års arbete med detta har jag fått lära mig det. Det lär även pågå ett rättsfall om just detta någonstans i landet. Samma sak gäller om det löses mark till vägområde och det inte tas i anspråk på 2 år. Då upphör avtalet att gälla. Det är sådant som händer vid nya vägprojekt som överklagas och drar iväg i tid.
Även framgår det i texten i de standardbeskrivningar som trafikverket upprättar att träd över 10 cm ej får röras.