Sida 1 av 1

Byallmänning - hur deklarerar man?

Postat: ons 16 apr 2014, 22:14
av Hugin
Någon som sitter i styrelsen i en byallmänning (motsv.)?

-Hur hanterar ni detta med deklaration? Frågan som är mest aktuell i nuläget berör detta med moms och underskott;

Det är väl inte ovanligt med minst 10- till 20-åriga intervall mellan det att intäkter uppkommer, samtidigt som kostnader finns årligen (vägavgift, skogsröjning, försäkring, administration mm.)?

Deklarerar ni årligen och bygger upp ett underskott och får årligen tillbaka inbetald ingående moms, eller väljer ni att "bjuda staten på pengarna"?

- De fåtal år, som avverkning ger ett netto, omfattas också av frågeställningen:

-Deklarerar själva allmänningen intäkten av detta (och reducerar mot tidigare underskott) samt betalar skatt, momsdeklarerar själv på sedvanligt sätt och inbetalar årets "momsöverskott" och ger sedan nettoutdelning till delägarna (att för dessa redovisa som "momsfri intäkt")?

- I så fall: Föreligger skyldighet att lämna information till SKV om vilka som utdelning utbetalats till?

Re: Byallmänning - hur deklarerar man?

Postat: fre 18 apr 2014, 02:45
av Hugin
... Lite (mycket) tunt med svar/inlägg. Lyfter därför tråden i ett försök att få igång frågeställningen.

Det måste väl finnas mängder av små byallmänningar (motsvarande), där motsvarande frågeställning finns (lösts)? Eller är det så, att flertalet gått in i någon sorts "dvala", där oklarheter finns om vilka som är delägare och/eller ingen formell styrelse finns.

Re: Byallmänning - hur deklarerar man?

Postat: fre 18 apr 2014, 09:02
av Mangan
Om föreningen inte har något organisationsnummer skall momsen fördelas på delägarna.

Re: Byallmänning - hur deklarerar man?

Postat: fre 18 apr 2014, 15:24
av Hugin
OK, tråden hamnade inledningsvis i ett "begränsat läsläge". - Tack, Fredrik för hjälpen att ordna detta!

- Vill nu aktualisera med ett trådlyft.

Re: Byallmänning - hur deklarerar man?

Postat: fre 01 maj 2015, 11:25
av Hugin
Frågorna fortfarande aktuella (och obesvarade) ... .

Lyfter därför tråden igen, med förhoppning om inlägg från forumister med erfarenhet och kunskap inom området.

Re: Byallmänning - hur deklarerar man?

Postat: fre 01 maj 2015, 11:52
av Hugin
Mangan skrev:Om föreningen inte har något organisationsnummer skall momsen fördelas på delägarna.

Detta medorganisationsnummer var inget som kändes aktuellt tidigare, men numera erfordras det ju av skogsbolag i samband med virkesaffärer ...

Re: Byallmänning - hur deklarerar man?

Postat: fre 01 maj 2015, 11:56
av haggloader
Om föreningen inte har något organisationsnummer deklarerar delägarna inkomster och utgifter själv.
Praktiskt löser man väl detta genom att spara lite kapital i samfällden som kan användas för löpande utgifter under året.
Annars är samfälld en fråga man inte skall rota i för mycket utan att lösa smidigt. Ex. om samfällden inte är en egen fastighet med organisationsnummer blir det stora kostnader att bilda detta.

Re: Byallmänning - hur deklarerar man?

Postat: fre 01 maj 2015, 11:58
av haggloader
Hugin skrev:
Mangan skrev:Om föreningen inte har något organisationsnummer skall momsen fördelas på delägarna.

Detta medorganisationsnummer var inget som kändes aktuellt tidigare, men numera erfordras det ju av skogsbolag i samband med virkesaffärer ...
Praktiskt löser man väl detta genom att en delägare avverkar samtidigt och det går på dennes organisationsnummer.

Re: Byallmänning - hur deklarerar man?

Postat: fre 01 maj 2015, 12:54
av Göt
Skaffa ett organisationsnummer och deklarera verksamheten sskriv även att omfattningen är ytterst liten och allmännyttig och be om att få slippa deklarera :geek:

Re: Byallmänning - hur deklarerar man?

Postat: lör 02 maj 2015, 23:48
av Famag
Mangans svar är det allmänna i de samfälligheter som jag har kontakt med.

Re: Byallmänning - hur deklarerar man?

Postat: fre 08 maj 2015, 09:21
av Mangan
Från Södras Kontakt