Grannen avverkar, vill nyttja min väg...

Stora Enso
 Svara  18 inlägg  8743 visningar  8 följer
Användarvisningsbild

Re: Grannen avverkar, vill nyttja min väg...

#268806 Har du diken eller vägtrummor så inspektera gärna dem med din granne och glöm inte att ta med det i avtalet. Viss skillnad i vad en vägtrumma håller för med traktor kontra skördare/skotare, har själv haft det problemet med en som ogärna ville ta sitt ansvar.

Bättre med att vara extra tydlig i ett avtal än luddig, normalt så har en som tänkt att göra rätt för sig inget problem med skriftliga avtal.

Enso Cat
Användarvisningsbild

#268841 Om det skall grusas så skall det göras innan avverkning och inte efter.
Gruset gör bäst nytta i vägen och gör dubbel nytta om det finns där vid avverkning.

Det vanligast förekommande förfarandet är att förs mosa sönder vägen,sen laga den med en massa grus som borde vart där från början.
Varför skall man grusa vägen när virket är bortkört? Har aldrig fattat detta?
En välgrusad väg håller.
Dela upp dessa kostnader redan nu och se till att överenskommelse om att allt skall vara i samma skick efter.

Det är betydligt billigare att förstärka bärighet innan än att laga efter.

#268842 Vad jag förstått handlar allt om en traktorväg, inte ens i så bra skick att man kan köra p-bil på den.
Grusa upp en sådan i förebyggande syfte är nog bortkastade pengar, då betydligt bättre att fylla igen de hål och svackor som självklart kommer efter att en tung skotare kört fram och tillbaka med 1000 m3.
Även om du/ni skulle lägga på 20 cm tjockt bärlager kommer vägen att sätta sig och det blir hål/svackor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Nyttja skogen av Niking - mån 31 mar 2014, 22:41
i Skogsnyheter

12
17 svar
5389 läst
av Niking     
lör 05 apr 2014, 22:53
Ny på det där med att nyttja ackumulator av Lasse Johansson - ons 15 okt 2014, 19:48
i Uppvärmning
7 svar
3813 läst
av Ronny76     
mån 20 okt 2014, 06:43
Dumt att nyttja rationaliseringsförvärv? av Zalman - ons 29 aug 2012, 13:38
i Skogsfastigheter
4 svar
3510 läst
av haggloader     
ons 29 aug 2012, 20:55
Nyttja barnomsorg som skogägare? av vargbäcken - tis 11 dec 2012, 19:59
i Skogsfastigheter
9 svar
3711 läst
av Phantom     
fre 21 dec 2012, 00:47
Ersättning för att nyttja grannens väg? av New holland patu - mån 14 jun 2010, 19:23
i Logistik, Transport
7 svar
3799 läst
av nisse     
sön 10 jun 2012, 20:38
Annonser