Sida 1 av 1

Nya deklarationsblanketter

Postat: fre 25 jan 2008, 20:58
av OAS-forests
Tidigare har jag använt N1-blanketten. Nu försvinner N1, den ersätts av NE om man deklarerar utan årsbokslut. Jag gillar inte strukturen på NE-blanketten.

Funderar om jag skall gå över på att deklarera med årsbokslut. Vilka för-/nackdelar finns med eller utan årsbokslut?

Jag ser även att det kommit en ny blankett för skogsavdrag N8.

Postat: fre 25 jan 2008, 21:58
av Mangan
Fördelar med N2 är att du kan periodisera och sköta avskrivningarna lite bättre. Nackdelen är att du måste göra ett riktigt bokslut.

Postat: fre 25 jan 2008, 22:06
av OAS-forests
Vad innebär riktigt bokslut?

Postat: fre 25 jan 2008, 22:41
av nisse
OAS-forests skrev:Vad innebär riktigt bokslut?


Att du måste använda N2.. I övrigt har jag inte fattat vilka siffror man kan strunta i när man använder N1/NE?

Intäkter,kostnader,moms,inventarier,div underlag för ränteförd/exp.fond etc etc måste ju fram oavsett metod och då har man ju gjort ett bokslut.

/Nisse

Postat: lör 26 jan 2008, 13:39
av Mangan
Man skall väl ha en inventarielista, och sätta alla papper i en pärm med texten 'Bokslut'? :-)

Min ekonomiansvarig har alltid gjort Årsbokslut åt mig, det består av fyra sidor:

Sida 1: Resultaträkning
Sida 2: Balansräkning, tillgångar
Sida 3: Balansräkning, skulder
Sida 4: Redovisningsprinciper

Sen så följer bilagor för:
Byggnader och mark
Mark
Kundfordringar
Förutbetalda kostnader
Kassa och Bank
Eget kapital
Övriga kortfristiga skulder
Moms, avstämning
Övriga upplupna kostnader

Antagligen skulle samma modell passa mycket bättre om jag omsatte 20 miloiner, men det gör jag inte (tyvärr) :-)

Postat: lör 26 jan 2008, 15:04
av Skogsante
Intressant information.
Jag brukar deklarera själv och då använder jag också blanketten N1. Jag sparar alla dokument som styrker inkomster och utgifter samt inventarier och anläggningar. De finns samlade i en pärm med en flik för varje år.

Om man skall göra årsbokslut sä krävs alltså resultaträkning och balansräkning. Jag får läsa på hur detta går till, kan man deklarera själv eller måste man ha revisor?

Postat: lör 26 jan 2008, 15:31
av Mangan
Det går alldeles utmärkt att göra själv, men för den ovane tar det lite tid att få allt rätt. Det är om du har AB som du behvöer revisor.

Bokföringsprogram kan fixat

Postat: sön 27 jan 2008, 00:03
av Niking
I mitt företag kör jag bokföringsprogrammet SPCS 500 Administration. Där kan man göra årsredovisningen med några enkla knapptryck. Samma sak gäller f.ö. momsredovisningen, sa jag slipper svettas kvällen innan jag ska momsa. Det gäller bara att ha alla verifikationer rätt instansade...

/Niklas