HjÀlp med generationsskifte

Kenny Svahn
 Svara  51 inlĂ€gg  17735 visningar  10 följer

Re: HjÀlp med generationsskifte

skogsrisen skrev:Aol.
Önskar iaf lycka till och hoppas det löser sig pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt det gjorde det för oss dĂ„ vi inte behöver bjuda lika mĂ„nga pĂ„ kalas osv lĂ€ngre;)

Just sÄ! Det er vad jag ocksÄ har erfaret!

Kenny Svahn

Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#234595 Citat:I det hÀr fallet sÄ tycker jag tex att konsulten borde upplyst min fru om att hon faktiskt avstÄr en kvarts miljon mot hur man normalt skulle gjort en sÄn hÀr uppdelning.

HÀr skriver du precis det som skapar problem vid en generationsvÀxling.
Hon kanske avstÄr för att det öht ska gÄ att genomföra ett skifte.
Vid vÄr kommande skifte sÄ Àr det hÀr som jag Àr mest rÀdd för, att alla hÄller pÄ
sin ''rÀtt'' till 100%

AnvÀndarvisningsbild

#234598 Hörde en expert pÄ omrÄdet pÄ en informationskvÀll om generationsskifte att man skall lÄta det ta den tid som alla behöver, inte stressa fram nÄgot.
Man skall lÄta alla inblandade fÄ lÄta allt sjunka in sÄ att de kan ta rÀtt beslut.
Han sa att det inte var ovanligt att det kunde ta flera Är frÄn det att man börjar titta pÄ det till man kommer till skott och skriver papper...

DÀr kom ett nytt tips, SkogsÀgarföreningar, LRF, HushÄllningssÀllskapet, banker mm. brukar hÄlla informationskvÀllar om generationsskiften, hÄll ögonen öppna efter dessa och gÄ pÄ dom.

Fundera Àven pÄ vilken tillgÄng ni (din fru) skall ha till fastigheten (du nÀmnde ett fritidshus?)
Skall brodern hÄlla med hus sÄ blir detta ju en kostnad för honom, finns exempel pÄ nÀr man skrivit in att ena parten skall ha fri tillgÄng till ett hus, och bara utnyttjar detta en vecka om Äret, knappt det ens, och dÀrmed hindrar till uthyrning och en inkomst.

AnvÀndarvisningsbild

aol skrev:
I det hÀr fallet sÄ tycker jag tex att konsulten borde upplyst min fru om att hon faktiskt avstÄr en kvarts miljon mot hur man normalt skulle gjort en sÄn hÀr uppdelning. Nu kan det ju vara sÄ att alla parter tycker att det Àr vÀrt det för att brodern ska ha möjlighet att ta över gÄrden och dÄ Àr det ju inget konstigt med det, och sjÀlvklart kommer jag att respektera om man vÀljer att göra sÄ. Men jag tycker det Àr viktigt att alla Àr med pÄ noterna. Det Àr ju omöjligt för en oinsatt att sitta pÄ ett möte dÀr en konsult bollar med massa siffror och rÀkneexempel, att sen kunna avgöra om det Àr rimligt eller inte.

Ta reda pĂ„ orsaken till hur dom kommit fram till denna "orĂ€ttvisa" fördelning, Ă€r det kompensation för oavlönat arbete brodern utfört pĂ„ gĂ„rden? Är det ersĂ€ttning för att fadern och systern i framtiden skall ha tillgĂ„ng till hus pĂ„ gĂ„rden

Röjkvist skrev:Citat:I det hÀr fallet sÄ tycker jag tex att konsulten borde upplyst min fru om att hon faktiskt avstÄr en kvarts miljon mot hur man normalt skulle gjort en sÄn hÀr uppdelning.

HÀr skriver du precis det som skapar problem vid en generationsvÀxling.
Hon kanske avstÄr för att det öht ska gÄ att genomföra ett skifte.
Vid vÄr kommande skifte sÄ Àr det hÀr som jag Àr mest rÀdd för, att alla hÄller pÄ
sin ''rÀtt'' till 100%

Jo det var precis det jag skrev i min nÀsta mening, att det Àr inget konstigt med att hon skulle vÀlja att avstÄ det. Men om det nu finns ett etablerat sÀtt att berÀkna hur syskon ska kompenseras dÄ Àr det vÀl mest naturligt att man gör sÄ om det gÄr? Och gör frÄnsteg frÄn det bara om det finns sÀrskilda skÀl?

Det Àr ju ocksÄ konstigt om det finns en förvÀntan att de som inte fÄr nÄgon egendom ocksÄ ska avstÄ sin ekonomiska kompensation, dÄ Àr det vÀl upplagt för konflikter. Men det kanske Àr sÄ det brukar fungera?

I det hÀr fallet Àr det ju bara en frÄga om vilken kompensation det ena syskonet ska fÄ, hon kommer att avsÀga sig allt Àgande och nyttjande av fastigheten. Jag kan ju tÀnka mig att det blir krÄngligare om man inte Àr överens om vem som ska fÄ vad.

TS

skogsrisen skrev:Aol.
Jag menade inte att hoppa pÄ dig och sjÀlvklart ska du inte bara skita i arvet och lÄta en konsult sÀga precis hur dom ska göra medan din fru kanske inte förstÄr allt.
Jag menade bara att om din fru Àr införstÄdd med det hon avsÀger sig och tycker det Àr ok sÄ fine men annars sÄ delar man sÄklart lika pÄ hela arvet det Àr grundförutsÀttningen tycker jag om inte arvsgivaren vill nÄgot annat för det Àr ju trots allt hans egendom.

Ingen fara, jag kÀnde mig inte pÄhoppad :-) Jag ville bara poÀngtera att jag tycker det finns legitima skÀl för ingifta att ha synpunkter. Samtidigt förstÄr jag att mÄnga, sÀkert med rÀtta, blir förbannade pÄ ingifta i sÄna hÀr situationer.

skogsrisen skrev:Fastigheten köptes ut enligt premisserna marknadsvÀrdet-den reavinsten som skulle uppstÄ vid en försÀljning+försÀljningskostnad (vilket jag tyckte var helt sjukt).
Dom tre syskonen som inte hade intresse av fastigheten köptes ut enligt rÀkneexemplet ovan.
VÀgen dit var inte sÄ lÀtt men handskas man med giriga mÀnniskor sÄ uppstÄr alltid problem.
Det andra problemet som var med Lrf Àr att skriver dom nÄgot pÄ papper sÄ tror okunniga att det Àr "det som gÀller" vilket försvÄrade det hela Ànnu mera.

Ja, i det hÀr fallet kÀnns det trippelt hopplöst. För det första har konsulten helt sonika föreslagit att dottern ska fÄ 0,25 Mkr mindre Àn vad hon har "rÀtt" till (om det nu Àr rÀtt att man ska rÀkna som du och flera andra pÄ det hÀr forumet föreslÄr). Det gör ju att alla inblandade förutsÀtter att det Àr det som Àr rÀttvist. För det andra sÄ har nog inga av de tre inblandade satt sig in i hur man faktiskt brukar göra, det Àr ju dÀrför man anlitar en konsult. För det tredje sÄ Àr det jag som ingift som har satt mig in i det hela. Det finns ju ingen chans för mig i det hÀr lÀget att pÄpeka att min fru egentligen borde fÄ mer pengar, utan att jag verkar girig.

Nu vill jag absolut inte svartmÄla LRF Konsult, jag borde kanske inte nÀmnt namnet över huvudtaget, det hÀr kanske bara Àr ett missförstÄnd eller ett misstag. Och de har bara haft ett första möte och kalkylen innehÄller bara grovt uppskattade vÀrden.

Jag blir lite nyfiken pÄ vad du tyckte var sjukt med hur ni berÀknade ersÀttningen i ert fall? Blev du utköpt eller köpte du ut de andra arvingarna? Var det försÀljningskostnaden du syftade pÄ?

TS
AnvÀndarvisningsbild

#234699 Ett vÀldigt laddat Àmne.
Senast redigerad av svampbob sön 15 jun 2014, 16:05, redigerad totalt 1 gÄng.

#234718 "Jag blir lite nyfiken pÄ vad du tyckte var sjukt med hur ni berÀknade ersÀttningen i ert fall? Blev du utköpt eller köpte du ut de andra arvingarna? Var det försÀljningskostnaden du syftade pÄ?"

Ja, jag förstod inte varför man ska betala en försÀljningskostnad nÀr man inte ska sÀlja ens dÄ det var min far som köpte ut sina syskon.

Jag var med pÄ ett annat hörn dÄ jag Àrvde den andra halvan av gÄrden vilket det sÄklart vart tjafs om ocksÄ men det Àr en annan story:).
Men liknelserna finns dÄ det kÀndes som att det var jag som hade mest koll pÄ deras bit nÀr jag inte hade nÄgot med den att göra.
Dom skulle bara ha Àven fast dom inte förstod vad dom skulle ha....

svampbob skrev:Hemma har vi gjort ett försök till arvsskifte och dÄ var LRF Konsult inblandat och deras besked var att gÄrden var för stor för att ett arvsskifte skulle kunna genomföras utan att dela pÄ gÄrden. Jag tycker att det lÄter helt absurt men gÀller kravet pÄ absolut rÀttvisa sÄ Àr det kanske sÄ att jag inte kan ta över gÄrden.

Det mÄste vÀl ocksÄ vara ett vÀrde i att gÄrden fÄr vara kvar i slÀkten och att den inte delas upp.

Viktigt att tÀnka pÄ Àr det att Lrf bestÀmmer inte ett smack, dom ska bara upplysa hur man gör det pÄ "bÀsta" sÀtt.
Jag Àr som sagt allt annat Àn nöjd med Lrf och rekommenderar alla som ska göra generationsskiften att sÀtta sig ned och prata med alla inblandade hur man vill lÀgga upp det innan man tar hjÀlp frÄn konsulter.

skogsrisen skrev:Ja, jag förstod inte varför man ska betala en försÀljningskostnad nÀr man inte ska sÀlja ens dÄ det var min far som köpte ut sina syskon.

Ja, jag förstÄr hur du tÀnker men det Àr ju i linje med principen att man delar lika pÄ det som skulle bli kvar om fastigheten skulle ha sÄlts pÄ öppna marknaden (det jag kallade försÀljningsnettoprincipen i ett tidigare inlÀgg och som verkar vara praxis vad jag kan förstÄ).

Om vi tÀnker oss det hypotetiska fallet att man gör ett generationsskifte av en fastighet till tre arvingar. Var och en fÄr fritt vÀlja mark eller pengar. Om alla vÀljer pengar sÄ mÄste fastigheten sÀljas och reavinstskatt och mÀklararvode mÄste betalas, alla fÄr dÀrmed det belopp som berÀknats genom försÀljningsnettoprincipen. HÀr Àr det ju glasklart att principen Àr rÀttvis.

Om alla arvingar vill ha mark sÄ delar man fastigheten i tre lika stora delar och ingen betalar nÄgon köpeskilling. I det hÀr fallet Àr det ju ocksÄ glasklart att det blir rÀttvist (om vi förenklar det hela och tÀnker oss att det blir tre identiska fastigheter).

Om istĂ€llet en av arvingarna vill ha mark sĂ„ sĂ€tts priset sĂ„ att nettot rĂ€cker till att betala resterande arvingarna enligt försĂ€ljningsnettoprincipen. HĂ€r kan man ju ha invĂ€ndningen att nĂ€r deras ersĂ€ttning berĂ€knades sĂ„ drog man först bort ett mĂ€klararvode. De borde alltsĂ„ fĂ„ högre ersĂ€ttning i det hĂ€r fallet, för inget mĂ€klararvode behövde ju betalas. Å andra sidan kan man motivera det genom att det bara Ă€r tack vare att en av dom vill ha mark istĂ€llet för pengar som man undviker mĂ€klararvode och den vinsten borde dĂ„ tillfalla övertagaren. En annan motivering skulle vara att om övertagaren senare vill omsĂ€tta fastigheten till pengar sĂ„ mĂ„ste han först betala mĂ€klararvodet.

Sen 2005 finns Àven möjligheten att undvika reavinstskatten och det Àr ju ett potentiellt mycket större belopp, upp till 27 procent av hela vÀrdet, jÀmfört med mÀklararvodet som typiskt Àr nÄgra fÄ procent av fastighetens vÀrde. Och det beloppet har man ju ocksÄ dragit bort nÀr man berÀknat de resterande arvingarnas ersÀttning. Men man kan anvÀnda samma resonemang för att motivera att Àven det ska komma övertagaren till godo. Samtidigt sÄ har ju övertagaren dÄ fÄtt egendom till ett potentiellt mycket högre vÀrde Àn de andra arvingarna fÄtt i pengar och de hÀr latenta kostnaderna förfaller ju till betalning bara om fastigheten sÀljs.

TS

#234749 Exempelvis om marknadsvÀrdet Àr 2 miljoner och ett syskon fÄr hela fastigheten som gÄva och andra syskonet fÄr 1 miljon kronor i gÄva kommer nog affÀren att rÀknas som förtida arv. Syskonet som fÄtt 1 miljon kan krÀva kompensation vid faderns bortgÄng (arvsskifte). DÀrför brukar man rekommendera att fastighetsaffÀrer görs till marknadsvÀrdet.

#234780 Vad jag egentligen försökte komma till i min ovanstÄende post (dÀr jag för övrigt bara spekulerar vilt) Àr vÀl att jag förstÄr att de arvingar som blir utköpta tycker det Àr mÀrkligt att de ska fÄ betala alla kostnader och skatter som uppkommer vid en försÀljning till en utomstÄende till marknadsvÀrdet, nÀr det sen visar sig att om man sÀljer till en av arvingarna till ett vÀrde under marknadsvÀrdet sÄ kanske man inte behöver betala nÄgon av de kostnaderna alls, och de beloppen gÄr dÄ oavkortat till den som Àven fÄr fastigheten.

Man kan ju dÄ motivera det genom att de arvingar som vill ha pengar faktiskt fÄr betala vad det skulle ha kostat att omsÀtta fastigheten till pengar. DÀr det verkligen sÀtts pÄ sin spets, tycker jag, Àr om tvÄ av de hypotetiska arvingarna ovan vill ha mark, men man inte kan eller vill dela pÄ fastigheten. DÄ faller ju argumentet bort helt och hÄllet för den som fÄr pengar men egentligen hade velat ha mark. Och om han tex anvÀnder sina pengar till att köpa mark pÄ den öppna marknaden sÄ fÄr han mycket mindre mark Àn vad han skulle fÄtt om han fick del av marken i generationsskiftet.

TS
AnvÀndarvisningsbild

#234782 Det dÀr med förtida arv Àr krÄngligt. Vad jag förstÄtt beror det Àven pÄ om den tidigare generationen bor kvar pÄ gÄrden efter att fastigheten bytt Àgare. Det bÀsta vore vÀl om syskonen samt deras förÀldrar skriver en överenskommelse som reglerar detta. Alternativet Àr att betala taxeringsvÀrdet, eller mer. DÄ klassas affÀren som köp, man behöver alltsÄ inte betala marknadsvÀrdet, som brukar vara betydligt högre Àn taxeringsvÀrdet.

#234820 Jag har svÄrt att tro att taxeringsvÀrdet ska vara styrande dÄ det gÀller förtida arv. TaxeringsvÀrdet kan ju fluktuera en faktor 2-3 mot verkligt vÀrde och det sÄg vi ju ocksÄ nyss i en annan trÄd.

Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#234999 I vilket fall Àr det rÀtt enkelt att i samband med gÄva skriver förÀldrarna "detta Àr inte ett förtida arv". Det skall rÀcka.

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).
Liknande TrÄdar
TitelStatistikSenaste svaret
generationsskifte av nybarkad - sön 31 jan 2010, 06:19
i Skogsfastigheter

123
39 svar
25218 lÀst
av svampbob     
mÄn 04 mar 2013, 01:16
Generationsskifte! av Skogsinvest - fre 30 aug 2013, 11:09
i Skogsfastigheter
6 svar