Bokföring

Stora Enso
 Svara  25 inlägg  14925 visningar  3 följer

Re: Bokföring

#303451 Ursäkta läste slarvigt, upplysningspost U4 längst ner till höger på blanketten.

Enso Cat

haggloader skrev:Ursäkta läste slarvigt, upplysningspost U4 längst ner till höger på blanketten.

Menar du verkligen att uttag från skogskonto, alltså en intäkt, ska in på ruta U4?

#303492 Nä, på U4 ska medlen som återstår av skogskontot redovisas.
Jag tror inte du registrerar skattemässiga återföringar (uttag skogskonto) i resultaträkningen på det förenklade årsbokslutet.

När du får virkesintäkten redovisar du däremot intäkten i det förenklade årsbokslutet.

haggloader skrev:
tack för svar. Som jag lärt mig är uttag från skogskonto samma sak som jag fått virkesintäkt det året. Borde ju inte vara skillnad eftersom skogskonto inte är en deklarationsmässig avsättning.
Verkar som du mer är inne på insättning på skogskonto?

När du får virkesintäkten redovisar du däremot intäkten i det förenklade årsbokslutet.

#303697 Det är utbetalning från betalningsplan som blir samma som virkesintäkt det året.

Vad gäller skogskonto så förs det in när intäkten kommer i årsbokslutet kolumn R1.

#303743 Tack för svar!

En helt annan fråga:
Försäljning av mark (åker) som hör till näringen, hur påverkar det årets resultat? räknas det med på som inkomst i sammanräkningen är frågan. Borde ju inte vara så då det är en fast skattesats på 27% vid försäljning av mark. Räknas det med i årets resultat så blir det inte det underskott i år som jag hoppats på.....

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303749 Skatteverket har en bra handledning för beskattning på deras hemsida.

Mangan skrev:Skatteverket har en bra handledning för beskattning på deras hemsida.

Ja, får nog läsa in mig igen, minnet är ju bedrövligt dåligt.... :surp:

#303862 Försäljning av mark blir väl kapitalvinstbeskattning i inkomstslaget kapital.

haggloader skrev:Försäljning av mark blir väl kapitalvinstbeskattning i inkomstslaget kapital.

Tack för att utfyllnad av minnesluckorna
Ja, det låter mycket bekant det du skriver :grin: som tas upp till 90% (0,9*0,3=0,27), utan att ha hunnit att läsa på mer, i och med beskattning i annat inkomstslag, inte näringsverksamhet, så blir ju inte mitt sparade underskott påverkat av markförsäljning? utmärkt! 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Bokföring köp av jordbruksfastighet av Sinna - tis 29 sep 2015, 12:36
i Skogsfastigheter
2 svar
2355 läst
av haggloader     
tis 29 sep 2015, 21:15
Bokföring, årsbokslut av abrannmark - tis 20 apr 2010, 07:04
i Skogsfastigheter
6 svar
4978 läst
av nisse     
ons 21 apr 2010, 13:02
Bokföring, Deklaration och pappersexersi av Sweden-viking - sön 02 maj 2010, 06:58
i Skogsfastigheter
12 svar
5549 läst
av Kjell S     
sön 01 maj 2011, 15:19
Bokföring för skogsägare i mobilen av Fredrik Reuter - tor 15 okt 2015, 07:48
i Skogsekonomi
13 svar
3971 läst
av HasseP     
lör 05 nov 2016, 22:04
Annonser