Skifte skogsfastighet

Stora Enso
 Svara  12 inlägg  1615 visningar  5 följer
Användarvisningsbild

Skifte skogsfastighet

#484532 Mina föräldrar äger en skogsfastighet tillsammans med släktingar och få nu tillfälle att köpa ut de övriga. Skogen har varit i släktens ägo i flera generationer och den ligger även i anslutning till den gård som vi använder som sommarstuga. Vi har upprättat en skogsbruksplan och även anlitat konsulter från LRF för att göra en värdering av skogen för att avgöra om vi ska sälja den på öppna marknaden eller att mina föräldrar ska köpa ut den direkt. Det som gör oss tveksamma till utköpet är den höga värderingen som LRF kom fram till. Skogen och marken har ett affektionsvärde men vi vill inte heller betala ett överpris för den.

Lite fakta:
Fastigheten ligger i Uppland nära Västmanland
Ytan är 21 hektar, virkesförrådet 4400 m3 (varav 2100 m3 i s1 och s2)
medelboniteten är 6,6
415 kr/m3,
medeltal 206 m3/hektar skog
ca 5 hektar är ungskog/sly som måste röjas. Ingen skogsväg och ca 400m till gården/landsvägen, grannen har dock en skogsväg som kanske går att hyra vid behov.

Skogen har värderats till strax under 2 mkr. Min fråga är egentligen om detta skulle kunna vara rimligt? Jag förstår att ingen kan värdera exakt men jag är ute efter någon slags bekräftelse på att det inte är en total övervärdering? Det låter högt, men jag har förstått att skog har stigit i pris på sistone samt att stor del av skogen är mogen att gallras.

Tacksam för all input jag kan få!

TS
Enso Cat

Re: Skifte skogsfastighet

#484536 Svårt när man inte vet hur skogen ser ut men 415kr m3sk låter inte jätte högt i mina öron, i Götaland är det inte ovanligt att det betalas 550-600 kr m3 sk vilket jag tycker är för mycket när virkespriserna ligger högt nu = 500-530kr m3sk på rotpost

#484537 Troligtvis blir försäljningspriset högre om fastigheten bjuds ut på öppna marknaden.
Små fastigheter har en tendens att säljas för "oskäligt" höga priser.
Själv tycker jag dock att summan är väl saftig.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... p8dCAF5IxZ

Krister76 skrev:Mina föräldrar äger en skogsfastighet tillsammans med släktingar och få nu tillfälle att köpa ut de övriga. Skogen har varit i släktens ägo i flera generationer och den ligger även i anslutning till den gård som vi använder som sommarstuga. Vi har upprättat en skogsbruksplan och även anlitat konsulter från LRF för att göra en värdering av skogen för att avgöra om vi ska sälja den på öppna marknaden eller att mina föräldrar ska köpa ut den direkt. Det som gör oss tveksamma till utköpet är den höga värderingen som LRF kom fram till. Skogen och marken har ett affektionsvärde men vi vill inte heller betala ett överpris för den.

Lite fakta:
medelboniteten är 6,6
415 kr/m3,
ca 5 hektar är ungskog/sly som måste röjas. Ingen skogsväg och ca 400m till gården/landsvägen, grannen har dock en skogsväg som kanske går att hyra vid behov.

Skogen har värderats till strax under 2 mkr. Min fråga är egentligen om detta skulle kunna vara rimligt? Jag förstår att ingen kan värdera exakt men jag är ute efter någon slags bekräftelse på att det inte är en total övervärdering? Det låter högt, men jag har förstått att skog har stigit i pris på sistone samt att stor del av skogen är mogen att gallras.

LRF Konsults prisstatistik för område 5 (Uppsala, Västmanland, Örebro) år 2016 visade på 435 kr/m³sk.

MVH
Alias

Krister76 skrev:Mina föräldrar äger en skogsfastighet tillsammans med släktingar och få nu tillfälle att köpa ut de övriga. Skogen har varit i släktens ägo i flera generationer och den ligger även i anslutning till den gård som vi använder som sommarstuga. Vi har upprättat en skogsbruksplan och även anlitat konsulter från LRF för att göra en värdering av skogen för att avgöra om vi ska sälja den på öppna marknaden eller att mina föräldrar ska köpa ut den direkt. Det som gör oss tveksamma till utköpet är den höga värderingen som LRF kom fram till. Skogen och marken har ett affektionsvärde men vi vill inte heller betala ett överpris för den.

Lite fakta:
medelboniteten är 6,6
415 kr/m3,

Någon total övervärdering är det knappast frågan om. Lrfs prisstatistik första halvåret 2017 visar 435 kr/m3. Det är en ökning med måttliga 9 procent senaste 10 åren. Du kan vara säker på att dom har det med sig när dom värderar fastigheten. Skulle snarare säga att det sannolikt är en försiktig värdering och priset blir sannolikt högre på en så pass liten fastighet.

Användarvisningsbild

#484583 206 m3/sk per hektar måste vara ett ganska högt värde? Vad ligger snittfastigheterna på 150 m3/sk per hektar? Lite förvånande att inte mer av skogen är s1 s2. Värderingen är det nog inget fel på, troligtvis dyrare på öppna marknaden men mycket som spelar in som inte framgår här.

Användarvisningsbild

#484624 Tack för de snabba svaren! Skönt att få feedback. Vi kände också att det är en hög värdering men det låter som att den ändå är rimlig med tanke på det allmänna prisläget. Då blir det lättare att ta beslutet. Troligtvis så blir det ett köp :-bd

Hälsningar
Krister

TS

#484734 Med tanke på pris o areal är detta en fastighet som många "vanliga intressenter" skulle ha råd med.
Därför tror jag att ett pris på öppna marknaden kan dra i väg en bit.

#484776 Hej!
Jag tycker inte det lät som en hög värdering utan snarare ett utgångspris vid försäljning.... köp nu bara. Tänk inte påt mer utan köp bara :)
Grattis till en bra affär.

#484856 Billigt slå till. Hur många kan man hitta som ångrar sig när dom köpt Skog.

#484867 Tvärtom, är nog en del som senare ångrat sig, dock ingen som offentligt vill erkänna sitt misstag.
När man avverkat allt som är avverkningsbart och ändå sitter med 1/2 köpeskillingen i skuldsättning och ett berg av kostsamma skogsvårdsåtgärder framför sig är det inte alltid det känns direkt positivt.

Användarvisningsbild

jannee skrev:Tvärtom, är nog en del som senare ångrat sig, dock ingen som offentligt vill erkänna sitt misstag.
När man avverkat allt som är avverkningsbart och ändå sitter med 1/2 köpeskillingen i skuldsättning och ett berg av kostsamma skogsvårdsåtgärder framför sig är det inte alltid det känns direkt positivt.

Nä men då inser man att om man säljer så får man nästan lika mycket som man gav innan man högg ner skogen och då känns det som en bra affär igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Värdering, skifte ? av The Forrester - mån 11 sep 2017, 15:52
i Skogsekonomi
2 svar
4392 läst
av The Forrester     
mån 11 sep 2017, 16:35
Skifte gallrat utan lov av Skogsbonnen - tor 06 sep 2012, 19:45
i Gallring

12345
74 svar