Skogsmiljö och Trädlära

Granbarkborre i mellannorrland

28 inlägg 21993 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Granbarkborre i mellannorrland

MNskog  
#116500 I mellannorrland har det inventerats barkborreskador under hösten och nu avverkas det för fullt.
Vi här uppe är inte så erfarna när det gäller metoder för att begränsa skadorna och när det gäller att prioritera vad som ska avverkas.
Roten till problemet är nog att i slutet av oktober 2006 föll över en meter blötsnö i de värst drabbade delarna av området och mycket toppbrott skapades. Det späddes sen på med stormfällning 2007.

Därför riktar jag frågan till er i södra Sverige:

Vilka är era erfarenheter, vilka metoder funkar bäst och hur bör man som skogsägare agera ?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

masterchief  
#116508 Det är sök o plock som gäller och snåla inte när ni tar de uppenbara träden utan ta ordentligt omkring.
Det räcker med ett ordenligt regn, så är borrmjöl etc nästan omöjligt att se.
Lämna gärna några heldöda granar som de nyttiga bakrborreätande insekterna kan få nytta av.
Som skogsägare bör man vara aktiv, är man inte det så är det stor risk att det skenar år efter år, och inte minst för grannsämjan är det bra att städa i egen skog, för dina barkborrar kan lika gärna vara grannens nästa år beroende på vindriktning mm när de svärmar.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

alias  
#116564 Var på trädet ser man angreppen lättast:

1. Leta "kaffesump" på rothalsarna på granar.

2. Var även observant på färgskiftningar mot gult/röd-orange i barrkronan.

3. Ibland kan man även se träd som fortfarande är gröna i barren men där barken har börjat släppa i sjok från stammen.


Var hittar man oftast skadade träd i landskapet:

4. Hyggeskanter

5. Bestånd som tidigare skadats på något sätt

6. Var riskerar träden att bli extra stressade det enskilda året,
Varma år - på högt belägna, torra marker (gran på grusbackar eller andra typiska tallmarker)
Blöta år - lågt belägna blöta marker (håll efter era diken så att de inte blir dämda och trädens rötter hamnar under
vatten och träden stressas onödigt)


Har säkert glömt nått, håller med Masterchief om att det är skitsvårt att hitta borrmjöl när det har regnat - då får man kolla varje stam på knappa meterns avstånd för att se borrhålen.

Tänk på att barkborrarna kan slå till även där man inte förväntar sig.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

towes  
#116566 I vårt fall hittade vi en del skadad skog i fjol försommar. Första reflexen var att ta dit huggare och få ut alltihop fortast möjligt. Vi blev dock rekommenderade av "vår" skogsmästare att avvakta något, helst åtminstone till slutet av juli.
Varför kan man då undra?
Jo, svärmningen kan ju börja redan i maj och på nyangripna träd dröjer det något innan man kan se antydan till skador. Alltså bättre (och billigare) att få med allt vid ett tillfälle.
Huruvida tidpunkten stämmer överens med era erfarenheter och vid vilket tillfälle man kan se årsfärska skador kan ni ju gärna kommentera. Mitt exempel gäller långt ner i sydsverige.
Vid avverkningen som bara var ca ett halvt hektar så tog man även till en marginal utöver de skador som var synliga. Väntar med spänning på att komma ut till området igen för ny kontroll när snön smält.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

Nicke Nyfiken  
#116592 Jag lider med er!

Här nere i södra småland har det börjat lägga sig, men det "poppar" fortfarande upp nya men mest enstaka angripna granar.
Snåla inte utan ta hellre några träd extra, 3 glömda granar kan vara 20 vid nästa svärmning.
Var vaksam i tidigare angripna områden, svårt att veta om man fick med alla.
Det går snabbt, där man för några dagar tidigare inte sett några angrepp kan det plötsligt visa sig angrepp.
Lägg inte tid på att upparbeta granar som borrarna lämnat, lägg hellre tiden på angripna eller misstänkt angripna granar, de andra kan du plocka när du får tid.
Torrbackar och försvagade bestånd är vanligast, men de slår även i helt friska och frodiga bestånd så man är aldrig säker.
Har även testat med fällor och det funkar, men är inte säker på hur mycket nytta det gör.
Kan vara ide att gå en runda på närmsta grannens också då inte alla bor på sina fastigheter, sköter inte grannen så spelar det ingen roll hur noga man är själv.

Problemen hos oss har lärt mig att inte överhålla för mycket gammal skog, bättre att ha pengarna på kontot än att de skall bli baggföda.

Kämpa på/Nicke

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

masterchief  
#116609 För tusan sätt inga fällor...
De fastigheter jag huggit värst med barkborrar på har satt ut fällor i förebyggande syfte.
Visst fällorna lockar, men de drar också barkborrar, och alla slår inte i fällorna 😈

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

Nicke Nyfiken  
#116753 Jag har bara haft ett par fällor på prov och de placerade jag en bra bit ut på ett hygge i anslutning till där jag haft borre problem tidigare, det funkade i alla fall.(iofs svårt att bevisa om det var fällorna som gjorde att borrarna försvann, men jag tog en hel del borrar i fällorna)

Man skall säkerligen passa sig för att placera fällor i nära anslutning till frisk skog.

Sök och plock är i alla fall effektivast.

H/Nicklas

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

alias  
#116985
masterchief skrev:För tusan sätt inga fällor...
De fastigheter jag huggit värst med barkborrar på har satt ut fällor i förebyggande syfte.
Visst fällorna lockar, men de drar också barkborrar, och alla slår inte i fällorna 😈


Som vanligt kloka ord!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

MNskog  
#117033 Tack för många tips !

Det verkar vara "sök och plock" ni rekomenderar.
Om jag fattat rätt går det ut på att finna de träd där borrarna efter svärmningen borrat in sig. Avverka och köra bort virket innan nästa generation kläcks ca två månader senare.
De träd som dom nya borrarna lämnat på sensommaren - hösten är det inte någon brådska med att avverka. Har även läst eller hört någonstans att man inte bör avverka dom för att andra insekter som är rovdjur på borrarna övervintrar i dom. Däremot övervintrar de flesta borrarna nere i marken.

Stämmer det eller har jag missförstått ?

Kan en kall vinter med lite snö hjälpa till med att en del barkborrar fryser bort ?

När borrtarna kryper upp igen till våren och svärmar, finns det då några erfarenheter om hur de sprider sig ?
Är det vanligast att de sprider sig runt det redan angripna området eller går de mer på de svagaste träden i ett större område och bildar nya "öar av angripna träd ?

Här har man helikopterinventerat angripna träd i höstas och nu avverkar man i de angripna områdena. Det tänker man hålla på med fram till i sommar.
Är det rätt strategi eller är det risk att det inte ger så stor verkan eftersom barkborrarna redan är någon
annanstans ?

Tacksam för era synpunkter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

MNskog  
#117253
MNskog skrev:Tack för många tips !

Det verkar vara "sök och plock" ni rekomenderar.
Om jag fattat rätt går det ut på att finna de träd där borrarna efter svärmningen borrat in sig. Avverka och köra bort virket innan nästa generation kläcks ca två månader senare.
De träd som dom nya borrarna lämnat på sensommaren - hösten är det inte någon brådska med att avverka. Har även läst eller hört någonstans att man inte bör avverka dom för att andra insekter som är rovdjur på borrarna övervintrar i dom. Däremot övervintrar de flesta borrarna nere i marken.

Stämmer det eller har jag missförstått ?

Kan en kall vinter med lite snö hjälpa till med att en del barkborrar fryser bort ?

När borrtarna kryper upp igen till våren och svärmar, finns det då några erfarenheter om hur de sprider sig ?
Är det vanligast att de sprider sig runt det redan angripna området eller går de mer på de svagaste träden i ett större område och bildar nya "öar av angripna träd ?

Här har man helikopterinventerat angripna träd i höstas och nu avverkar man i de angripna områdena. Det tänker man hålla på med fram till i sommar.
Är det rätt strategi eller är det risk att det inte ger så stor verkan eftersom barkborrarna redan är någon
annanstans ?

Tacksam för era synpunkter.


Ingen som har några fler erfarenheter att dela med sig av ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

Skogstomte  
#117274
MNskog skrev:Tack för många tips !

Det verkar vara "sök och plock" ni rekomenderar.
Om jag fattat rätt går det ut på att finna de träd där borrarna efter svärmningen borrat in sig. Avverka och köra bort virket innan nästa generation kläcks ca två månader senare.
De träd som dom nya borrarna lämnat på sensommaren - hösten är det inte någon brådska med att avverka. Har även läst eller hört någonstans att man inte bör avverka dom för att andra insekter som är rovdjur på borrarna övervintrar i dom. Däremot övervintrar de flesta borrarna nere i marken.

Stämmer det eller har jag missförstått ?

Kan en kall vinter med lite snö hjälpa till med att en del barkborrar fryser bort ?

När borrtarna kryper upp igen till våren och svärmar, finns det då några erfarenheter om hur de sprider sig ?
Är det vanligast att de sprider sig runt det redan angripna området eller går de mer på de svagaste träden i ett större område och bildar nya "öar av angripna träd ?

Här har man helikopterinventerat angripna träd i höstas och nu avverkar man i de angripna områdena. Det tänker man hålla på med fram till i sommar.
Är det rätt strategi eller är det risk att det inte ger så stor verkan eftersom barkborrarna redan är någon
annanstans ?

Tacksam för era synpunkter.


"Sök och plock" gör god nytta, men tar naturligtvis en hel del tid, i högsäsong hinder mycket hända på ett par veckor... Vi brukar ha med oss en kniv eller yxa vid inventering, då kan man flå av lite bark och kolla hur långt det gått. Som du säger så är det ingen större idé att köra bort "tomma" träd, eller till och med sämre än att lämna dem.

Borrarna kan dels sitta kvar i stammarna, dels gräva ner sig. Hörde en siffra på -33­°C innan de dör, men ingen sa om det var i stammarna eller vid barfrost.

Många gånger har borrarna sina "favoritställen", var lär man sig ganska fort. Men de kan dyka upp mitt i ett friskt bestånd också. Kan räcka att man upparbetat ett träd så har man angrepp i några träd omkring, riset luktar tydligen gott. Jag skulle vilja påstå att det kan bli vilket som, är träden runt om övervintringsplatsen stressade (av torka) så kan det bli nytt angrepp, annars flyttar de vidare. Dikeskanter och liknande ställen där vattennivån varierar är ofta utsatta. Men det viktigaste vi lärt oss är att man måste lära känna skogen, allt går inte förklara. Har man starka vindar kan borrarna komma en bra bit ifrån förra kläckningen, man vet egentligen inte varifrån de kommer alla gånger.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

MNskog  
#118379 Tack för era synpunkter.

Det blir till att ge sig ut med kniven till våren......

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

towes  
#128681 Efter att skotaren häromdagen hämtat vårens nedblåsta träd glömde han ett par stockar. Dessa har redan små bruna "mjölhögar". Se bilder och bedöm själva vad ni tror, men visst ser väl detta ut som barkborreangrepp? Ovanligt tidigt?
Tack och lov så har de stående träden intill inga liknande "högar". Det är alltså enbart dessa båda liggande stockar som överhuvudtaget uppvisar något tecken alls på de 50 m radie jag hann kolla igårkväll.

Får väl se till att få ut dessa bitar innan larverna kläcks. Har vi tur så fungerar dessa stockar utmärkt som "fångstvirke".

Håll tummarna...

008 - Copy.JPG
007 - Copy.JPG

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

Bengt.Svensson  
#128684 Säkert de elaka baggarna som är framme. Låt bitarna ligga några dagar, kör sedan hem och kapa upp till ved. Man kan också barka träden i skogen, men det är nästan mer arbetsamt än att kapa och klyva.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

towes  
#131262
Bengt.Svensson skrev:Säkert de elaka baggarna som är framme. ... Man kan också barka träden i skogen, men det är nästan mer arbetsamt än att kapa och klyva.

Sagt och gjort, det blev det senare och mer arbetssamma alternativet då det ligger spritt och delvis svårtillgängligt.
Som synes av bilden så har de rackarna hunnit göra ganska långa modergångar. Stammen som visas är lätt barkad och även om det inte framgår så tydligt så är det ganska många gångar och "brun" ved.
bild.jpg

Så till en fråga: De vältor som ligger utmed väg skotades ut strax efter första svärmningen satt fart. De är fulla med barkborre. I år kom svärmningen tidigt, redan första dagarna i maj (Skåne). Vältorna ska formellt vara borkörda den 1 juli, men finns det inte risk att även tiden då den nya baggarna lämnar stammen inträffar tidigare, tom flera veckor? Enligt teorin överger den nya generationen stammen med början andra halvan av juli tom augusti (mitt antagande är att Skåne ligger tidigast) och är då inte månadsskiftet juni/juli lite att spela ett högt spel?

Vad anser ni?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).