Skogsmiljö och Trädlära

Djurskyddslagen även för vilda djur?

5 inlägg 3242 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Djurskyddslagen även för vilda djur?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112737 Om miljömuppepartiet får bestämma, så ska djurskyddslagen även omfatta vilda djur http://www.skogsaktuellt.se/?p=36691&pt=108&m=1422 och http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... c277395793
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Djurskyddslagen även för vilda djur?

inkazar  
#112764 Ja, jag vet inte vad ja ska säga.. :roll:

somliga (2) saker i den motionen är bra, bland annat hårdare krav på skytte kunskaper och mer kraft mot tjuvjakten, dock så begriper jag inte hur de är tänkt att dom ska märka skotermattor så att man,
för det första ska kunna se märket i skogen och för det andra hur man ska kunna märka mattan utan att någon river undan eller gömmer märkningen.

Användarvisningsbild

Re: Djurskyddslagen även för vilda djur?

lodjuret  
#112824 tragiskt, nog att de vill godkänna någon form av jakt :surp:

"Även arbetet mot tjuvjakt bör förstärkas, t.ex. genom krav på märkning av skotermattor."
hur ska det bli med bilar då? måste ju vara enklare att använda bil vid tjuvjakt.

Avatar Fallback

Re: Djurskyddslagen även för vilda djur?

nosedevil  
#112825 ja den dan dom får nåt riktigt inflytande kan vi nog lägga ner hela den här näringen samt all jakt o fiske!

Avatar Fallback

Re: Djurskyddslagen även för vilda djur?

axwell  
#112834
inkazar skrev:somliga (2) saker i den motionen är bra, bland annat hårdare krav på skytte kunskaper och mer kraft mot tjuvjakten, dock så begriper jag inte hur de är tänkt att dom ska märka skotermattor så att man,
för det första ska kunna se märket i skogen och för det andra hur man ska kunna märka mattan utan att någon river undan eller gömmer märkningen.


Äntligen, hoppas att märkningen kommer snart. Det skulle troligen få störst effekt på smalbandade sportskotrar, dvs så´na som småpojkar helst leker med i ungskogsbestånd.
Idéen med bandmärkning kan vara hämtad från Kanada, har hört att det var lag 20 år sedan, vet inget om dagens situation.

Morgondagen skall jag bla utnyttja för att ta hem skotern, en bredbandad Lynx 5900. För djup (1 met) snö för minitraktorn.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).