Skogsmiljö och Trädlära

säga upp jakträtt?

3 inlägg 5908 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

säga upp jakträtt?

lodjuret  
#111927 bara läst på detta forum tidigare så dags att man är aktiv också...

en i familjen har köpt en fastighet med mark som det i dag är ett jaktlag som har rätt att jag älg på, nu missades det av tidigare ägare (även det en i familjen) att säga upp jakten i tid :x

har hört något löst att man har lite andra möjligheter att säga upp jakträtten vid ägarbyten än annars, så min fråga är, gäller andra regler då eller måste man ha de jagandes här i nästan 2 år ( 1 år + 1 år uppsägningstid) till innan det är slut?



   TS
Avatar Fallback

Re: säga upp jakträtt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111948 Visste ni om att de hade jakträtt när ni köpte, så är det inte mycket att göra åt saken. Är det inte uppsagt i tid, har de rätt till förlängning lika länge som avtalat var på. Om den tidigare ägare har lovat att säga upp, men det inte skedde, så kan ni kanske få skadestånd (om det inte hade varit inom familjen då förstås...).

Användarvisningsbild

Re: säga upp jakträtt?

lodjuret  
#112076 ok misstänkte det, de får leva med det ofördelaktiga avtalet tills dess då :x

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).