Skogsmiljö och Trädlära

vakjakt vildsvin, pris på arrende

8 inlägg 7162 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vakjakt vildsvin, pris på arrende

boksson  
#102505 Det är så att en av sommarstugeägarna önskar att jaga vildsvin på min mark. Hans tanke är att han ska anlägga en åtel där det ska bedrivas vakjakt (och bara där). Vad kan sådan vakjakt vara värd, i pengar:?: Marken är på 35 ha, och vildsvinen har börjat böka upp betesmarkerna så en minskning av antalet vildsvinens är välkommen från min sida. Är ett ettårskontrakt eller ett flerårigt avtal att föredra?

jag har en fråga till, brukar åtlar (automatutfodring) med majs, vete etc locka till sig andra skadedjur som råtter, möss?



   TS
Avatar Fallback

Re: vakjakt vildsvin, pris på arrende

Nolltax AB  
#104774 Torde det göra.
Tveksamt värt något jakt på dylikt....
Spontan tanke, åtel med råtta fånga vildsvin....

Avatar Fallback

Re: vakjakt vildsvin, pris på arrende

Nolltax AB  
#104775 1
Senast redigerad av Nolltax AB ons 17 nov 2010, 06:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: vakjakt vildsvin, pris på arrende

halvproffs  
#104824 En fråga bara; Har du inte marken utarrenderad redan till något jaktlag? Det lockar säkert till sig allehanda djur och fåglar.

Användarvisningsbild

Re: vakjakt vildsvin, pris på arrende

Pidden  
#104885 Vet inte vad du kan ta betalt för att arrendera ut marken men det borde du nästa få reda på om du ringer jägareförbundet :) (kan vara värt att prova iaf) . Angående kontrakt så bör du nog låta jägaren ställa i ordning allt först, Ge honom 3-4 månader kanske och sen efter det, om han fällt något och ni tycker att allt går ihop så kan ni ju skriva ett års kontrakt eller längre, beror ju på hur effektiv han är på att reducera grisarna...


Övriga djur som kan besöka åteln kan vara lite allt möjligt, om det läggs ut vete så finns det säkert risk att både hare och rådjur kommer och även räv ifall det kommer möss/råttor... Annars tror jag att det största gisslet blir fåglar, (duvor,nötskrika) men dom är ju också lovliga :P

Hoppas du blivit något klokare av mitt svammel. :)

Avatar Fallback

Re: vakjakt vildsvin, pris på arrende

Jimmie R  
#104909 Att åtla för vildsvin kan ha både för och nackdelar.
Sköter arendatorn det hela och håller högt jakttryck kommer grisarna med stor sannolikhet att hålla sig borta långa perioder.
skulle det däremot vara så att arrendatorn inte håller ett högt jakttryck och åtlar med lite godsaker då och då så kommer grisarna med all säkerhet vända sig till gräsmattor och dylikt när godiset är slut på åteln.
vad gällande priset så skulle jag personligen inte tänka allt för mycket på det. Skulle ett kontrakt gällande Köttdelar vara intressant? eller kanske en mindre summa för jakten och halva köttandelen?
börja alltid med ett ett års kontrakt för att se hur det fungerar, fungerar samarbetet så kan man börja fundera på förlängning.
anledningen till att man som jägare vill ha ett år på sig är dels för att man ska införskaffa/ investera både tid och pengar på en ordentlig åtel + kojja men även för att det just tar mycket tid innan man "får igång" en riktigt bra fungerande åtel.

Lite mer svammel från en jägare

Avatar Fallback

Re: vakjakt vildsvin, pris på arrende

boksson  
#104945 Tack för era svar. Jag satte in annonser på två olika jaktsaiter och h-e med svar jag fick. Det var inga som helst problem att arrendera ut vakjakt på vildsvin. Jag fick tag på två som ville dela på arrendet. Jag begärde 3000:- /år och fick som svar av många att det var BILLIGT. En undrade om det var per månad!!!
Åtlingen e nu igång och det har redan varit gris på besök, inget e som väntans tider :)

   TS
Avatar Fallback

Re: vakjakt vildsvin, pris på arrende

Pålsson  
#105338 Se bara till att jägaren har god kontakt med jaktgrannarna och att de är med på att låta honom ha en åtel på marken. Det tenderar ju att bli lite tjafs markgrannar emellan vad gäller åtlar, deras placering, avskjutning osv. Konflikter är ganska vanligt jägare emellan inte minst mellan stora och små jaktmarker.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).