Skogsmiljö och Trädlära

Älgskador orsakar mångmiljonförluster

36 inlägg 14543 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123710 Vi skogsägare planterar fel sorts träd och för lite tall! Jägarnas älgar svälter!
Att det finns för mycket älgar det syns inte försvävat dem.
http://www.vimmerbytidning.se/article/a ... 1589/1/68/

Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123712 Eller att det finns för lite rovdjur. Det blir obalans om man skjuter alla rovdjur, samtidigt som "vårdar" älg och rådjur.

Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

MNskog  
#123716 Jag förstår att ni har problem med älgskador när älgstammen ökat med fodertillgången på "Gudrunhyggena".
Det enda som kan hjälpa er är att starta älgjakten redan i September. Förlängning av jakttiden i December och längre in i vintern ger enligt mina erfarenheter knappast någon ökning av avskjutningen.
Det tror jag däremot att en tidigare jaktstart kan göra.
Ändringar i röjningsmetoder och val av träslag kan hjälpa på skadenivån i ett område med en älgstam i balans med fodertillgång. Hos er tror jag ökad avskjutning måste vara första åtgärd och det snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123801 I artikeln i Vimmerby tidning gnälls det över att det planteras gran på lämpliga tallmarker: "Arealen av tallskog i älgbeteshöjd har halverats de senare åren samtidigt som beteskonkurrensen ökar. Istället planteras gran på tallmark och älgen går miste om sin vinterföda..."

Tacka f-n för att det sätts gran på tallmarker när det blir så stora viltbetesskador i tallungskogen.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123862 Om det inte är möjligt att få upp självsådda tallbestånd (ja, det har testats), vad är poängen i att plantera?

Användarvisningsbild

Re: Älgskador orsakar mångmiljonförluster

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123913 Större älgar åt jägarna? :???:
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).