Skogsmiljö och Trädlära

Hare, rådjur eller get?

5 inlägg 3118 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hare, rådjur eller get?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93681 Var och tittade på mina sitkaplantor som jag satte för ett år sedan. De flesta levde (>90%), men det var betat lite på väldigt många. Se bilder nedan. Vad kan det vara för (o)djur måntro?

Antar att de överlever, om de inte betas mer. Liten stamkrök kanske på de där toppskotten är borta.

Grannen har lovat att ersätta om deras get är skyldig, men hur vet man det? Leta getspillning kanske.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hare, rådjur eller get?

Elfving  
#93686 Onödigt att någon förstört plantorna!
Svårt att säga vad slags djur som ätit av dina plantor bara genom att se foton på de skadade plantorna. Tror att mer ledtrådar behövs, så som; trolig årstid för dådet, tillgång till annat foder på platsen (lövsly, gräs etc), samt inom hur stor yta finns de skadade plantorna?
Jag skulle vilja ha med älg som en kandidat men det kanske inte är troligt på platsen där plantorna finns?

Har "nöjesgetter" på gården och kan intyga att visst äter/provsmakar de på precis allt... Om dina plantor finns alldeles runt knuten där en tamget huserar så visst kan det nog hända ätt den tagit sig en tugga bara av nyfikenhet. Men jag håller det inte för speciellt sannolikt att en ensam get skulle ha förstört plant ute på ett ensligt hygge långt hemifrån.

Avatar Fallback

Re: Hare, rådjur eller get?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93696 Grannens nöjesgetter bor dryga 100m därifrån. De har gnagt bark på några granar i närheten.

Älg och rådjur finns annars i överflöd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hare, rådjur eller get?

Elias  
#93702 Brukar man inte säga att älgar biter toppen rakt av medans om jag inte såg fel såg det med gnagt av. Såg nå skador på nå plantor för 2 helger sedan som mest troligt var någon typ av sork som gnagit av toppen i vintras genom att den varit under snön.

Avatar Fallback

Re: Hare, rådjur eller get?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93711 Ja, det har ju varit mycket snö här, med planttopparna precis ovanför. Stammen på den övre bilden verkar gnagd/skavd på. Något annat (o(djur?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar