Skogsmiljö och Trädlära

Snöbrott eller?

7 inlägg 4503 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snöbrott eller?

Fredrik Reuter  
#79304 Hej,
Var ute i skogen idag.
Gick igenom ett skifte som gallrades för 3 år sedan, gran ~40 år.

Attan vad det såg ut, något av det kan beskådas här: skogsbilder/album.php?album_id=165

När jag laddade upp bilderna skrev jag snöbrott, men jag vet egentligen inte, vad säger experterna, är det snön eller något annat som orsakat detta månne?

Det verkar ha böjt de flesta undertryckta och klippt av några grövre runt 3/4 av längden.



   TS
Avatar Fallback

Re: Snöbrott eller?

Fredde73  
#79307 Nog såg det ut som snöbrott i alla fall men när har det hänt...har det varit "snöbrotts-väder" denna vinter ?

Ganska typiskt i alla fall med småträd som böjs omkull och grövre som helt enkelt går av längre upp när snötyngden får kronan att luta mer och mer. Just dom böjda småträden säger väl att det troligen inte är stormskador heller ?

Här i norra västerbotten knäcktes massor av skog runt nyår förra året...mer än på många många år. Har plockat ut motsvarande två lastbilstravar bara på dom mer lättåtkomliga delarna nu i somras. Och då ligger nog totalt sett lika mycket kvar men enstaka spridda skador lönar sej inte riktigt att jaga runt efter..

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott eller?

halvproffs  
#79326 Jo, nog är det snöbrott allt. Ni är kanske inte så vana att se det som längre norrut!?

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott eller?

Fredrik Reuter  
#79327 Hej,
Nej, detta får jag säga inte är så vanligt hos oss, normalt har varit att gå in i bestånd och idka "sök och plock" efter stormar eller hård blåst, men nu blir det "sök, såg och plock" pga snön!

Tack för svaren!

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöbrott eller?

conronka  
#151196 Jag var ute på skidorna i går för att kolla förra fredagens krisväder.Här kommer rapporten. Skiftena ligger i mellersta Ångermanland på södra och norra sidan älven.På norra sidan ca 230 möh klarade jag mig bra,några enstaka medhärskande stammar (tall) var knäckta,i övrigt såg allt bra ut.På södra sidan älven var det disaster på 100-130 metersnivån,Jag kan inte leverera några bilder men jag uppskattar att avgångarna ligger på ca 15-20 fub per ha.(gran 35-40 år)Det ser fruktansvär ut,knäckta träd på 3 metershöjd,toppbrutna träd,samt kulltryckta hela stammar.Usch vad deppig jag blev.
Tittade även på en bekants contortabestånd ca 30 år och nygallrat,resultat allvarliga stambrott med stora avgångar.
Anledning? Frisk so vind med regn övergående i blötsnö kombinerat med ofrusen mark och ofrusna träd

Vad gör jag nu då efter en sån här skogsskötarkäftsmäll? Ja det lutar åt att jag avvaktar något år,repar det sig biologiskt så får det bli,kraschar beståndet sopar jag rent och planterar,sedan blir det MYCKET hårda röjningar utan fokus på kvalitet för att på sikt komma förbi eller åtminstone minimera liknande händelser.

Avatar Fallback

Re: Snöbrott eller?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151199 Liknar det vi har haft i två vintrar här i södra Sverige. Blöt snö som
byggs på i grenverket.
Mastercheif kan säkert berätta mera då han kört mycket toppbrottsskog.

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott eller?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151312 Jo, det var mycket toppbrott förra och förrförra året i trakterna runt Tidaholm. På sina ställen blev det slutavverkning på 25-30 årig barrskog - särskilt över 250 m.ö.h.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).