Skogsmiljö och Trädlära

Hittade ett kranie, vilket djur?

7 inlägg 5158 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hittade ett kranie, vilket djur?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67866 Nån som känner igen skallen på bilderna?
Den är så stor så jag misstänker att det kanske kan vara brunbjörn men det kan ju lika gärna vara från nåt tamboskap för min del...
Det är inte häst eller älg.
Ögonhålorna är ganska mycket framåt till skillnad från tex älg och det ser ut som att det kan ha suttit hörntänder i den men den är i så dåligt skick att jag inte ser ordentligt. Den har vanliga kindtänder längs in iaf.
Skallen är helt platt och väldigt bred upptill.

Bild002.jpeg


Bild007.jpeg




   TS
Avatar Fallback

Re: Hittade ett kranie, vilket djur?

stihl  
#68353 Kanske björn,,,,vilket område har du hittat den? Finns och har det funnits björn där länge?
Annars är det sällan jag hittar kranium efter något större djur som älg,,,Fäll horn ser man ju lite överallt

Användarvisningsbild

Re: Hittade ett kranie, vilket djur?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69263 Ja jag är också inne på björn men vet inte säkert.
Finns väldigt gott om björn här så chansen är väl rätt stor att det är det, jag åkte ut till trakten för att kolla lite noggrannare på den och kanske ta nåt mått men den var försvunnen, skulle inte ha lämnat den vid vägkanten...

   TS
Avatar Fallback

Re: Hittade ett kranie, vilket djur?

Nonkan  
#89803 Vanlig nötboskap kanske? Inte helt vanligt att bönder dräller djurkranier från hemmaslakt lite varsomhelst längs vägarna. Så gjorde vi hemma när jag växte upp i alla fall :)

Avatar Fallback

Re: Hittade ett kranie, vilket djur?

risarn  
#89811 ser ut som ett häst kranie

Avatar Fallback

Re: Hittade ett kranie, vilket djur?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89823 Björn är det ju i.a.f inte, det måste ju tillhört något djur med stor skalle, jag tror på nöt.

Avatar Fallback

Re: Hittade ett kranie, vilket djur?

Gyttorp  
#89839 Det är absolut inte björn - stämmer inte på tänderna och ögonhålan...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).