Skogsmiljö och Trädlära

Kronhjort

4 inlägg 1818 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kronhjort

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484677 I senaste SkogsEko - som är skogsstyrelsens propagandablad - är det en artikel om Kronhjort i Skåne. 100% skador på barr och ädellöv, även med hägn går det illa.

Och som vanligt är det skogsägarnas fel. Den ena säger att skogsägarna skjuter för dåligt, den andra att skogsägarna skapar för lite foder.

"Expert" Anders Jarnemo säger att eftersom ett fåtal kronhjort kan göra stor skada, är inte avskjutning ett alternativ, utan ma skall överge "granskogarnas monokulturer". :roll:

Samme expert, föreslog för tre år sedan i ATL, att "hjortarnas kost innebär dessutom betydligt mindre skogsskador än vad älgarna orsakar"

Denna Sveriges ledande forskare har också visat att Kronhjort är inhemsk art och därmed rödlistad(!).


Senast redigerad av Mangan fre 08 dec 2017, 17:18, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kronhjort

Hanatorp  
#484736 Jag har sett en gran på min fastighet som i vinter blivit skavd eller gnagd på ett sätt som jag aldrig sett tidigare. Det är en gran med ca 20 cm omkrets och gnaget eller vad det nu är befinner sig ungefär i brösthöjd och omfattar knappt halva omkretsen och är 25-30 cm lång i vertikalplanet. Vad kan ha gjort det?

Avatar Fallback

Re: Kronhjort

alias  
#484753 Hade gissat på älg eller kronhjort.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kronhjort

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484755
Hanatorp skrev:Jag har sett en gran på min fastighet som i vinter blivit skavd eller gnagd på ett sätt som jag aldrig sett tidigare. Det är en gran med ca 20 cm omkrets och gnaget eller vad det nu är befinner sig ungefär i brösthöjd och omfattar knappt halva omkretsen och är 25-30 cm lång i vertikalplanet. Vad kan ha gjort det?



Låter som det jag har på mina granar. Kronhjort tror jag.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).