Skogsmiljö och Trädlära

Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortstam?

19 inlägg 4672 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

SHR  
#484293 Ska man bilda ett kronhjortsskötselområde ska även en förvaltningsplan läggas fram där det framgår hur man ska förebygga skador på skog och grödor.. Det är även helt frivilligt att ingå i ett sådant område så jag tycker det är konstigt att LST vill att hela kommunen ska med.. :)
I Skånes Kronhjortsområden måste ett område vara åtminstone 200 ha stort för att man ska få söka om licensjakt inom det området men det är väl kanske skillnad på dessa 2 typer av områden... kanske?

Användarvisningsbild

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

Sne4  
#484306 Aj då, gnag runt om, då är de snälla hos mig. Så här ser det typiskt ut: Från ena hållet syns ingenting, men när man kommer in i den lucka där jag gissar att stått och tryckt så syns att ganska många av träden är gnagda på:
(Mobilbild, blev inget vidare tyvärr)


1512568591_20171206_125829.jpg


Ett träd som såg ut att ha ett några år gammalt gnag (tror jag - var i samma höjd som de skador som syns att det är gnag) såg ut så här i skadan nu:
1512569195_20171206_150245.jpg

Inte blir det en fin rotstock, men det trädet hade lika stort toppskott som de andra och knakade på bra, så jag gissar att det vallat över skadan med tiden om det fått stå.

Ju tätare det är i området, med någon lucka inne i beståndet desto mer gnagt verkar det vara hos mig. Nu håller jag ju på och öppnar upp, så jag får väl se om några år om det blev någon skillnad i gnag.

Om inte annat så är skyttegatorna uppöppnade då..

   TS
Avatar Fallback

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

80-90  
#484308
1512571165_d18356fb-050a-47e2-85e5-5c57a5545fac.jpeg
En typisk gran hos mej å den dör !!

Användarvisningsbild

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

Sne4  
#484312 Det gnaget skedde ju även där det -med tanke på hur det ser ut hos mig- ett riktigt öppet område. Då behöver jag inte vänta för att se om uppöppningen har någon effekt...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).