Skogsmiljö och Trädlära

Samma fakta - två helt olika slutsatser

8 inlägg 4138 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Samma fakta - två helt olika slutsatser

Torbjörn Johnsen  
#481748 Det har pratas mycket om faktaresistens och fake news på senare tid. Hur kan det komma sig att fakta och nyheter kan tolkas så olika? Här kommer ett ganska bra exempel:

Jag såg en intressant rapport för några dagar sedan från en doktorsavhandling av Kerstin Varenius, en forskare på SLU. Hon har undersökt hur samhällen av mykorrhizsvampar utvecklas i skog som tidigare varit kalavverkad och upp till 60 års ålder och jämfört det med hur situationen ser ut i en naturskog. Resultatet ser korfattat ut så här:

Vid en kalavverkning stryps tillgången på energi för de svampar som lever i symbios med träd. Vanliga arter kommer tillbaka, men förändringar i svampsamhällenas artsammansättning finns kvar efter 50 år. Att spara dungar av träd kan vara ett sätt att bevara delar av svampsamhället i ett område.


Svampsamhällets artsammansättning i brukad skog skilde sig från den i naturskog under flera decennier efter avverkning, även om de vanligaste arterna av mykorrhizasvampar verkar komma tillbaka. Av de 20 arter som var vanligast i undersökta naturskogar, var 13 lika vanliga i tallskogar som varit kalhyggen 50 år tidigare. Bland dessa finns t.ex. sandsopp och pepparriska. När det gäller mer sällsynta eller rödlistade svamparter gick det inte att dra några statistiskt säkra slutsatser för enskilda arter, eftersom underlaget var för litet.


Så kallade hänsynsträd, som lämnas kvar permanent, verkar kunna fungera som "livbåtar" för vissa arter, som alltså kan leva kvar inom ett avgränsat område runt träden. Däremot verkar inte fröträd som får stå kvar i tio år efter en avverkning kunna kompensera för de mer övergripande förändringar som en avverkning orsakar i mykorrhiza-samhället. Detta tyder på att de miljöförändringar som en avverkning orsakar har större betydelse än trädkontinuitet för mykorrhiza-samhällens artsammansättning.

– För den som vill förvalta mykorrhizasamhällen liknande dem i naturskogar på sin brukade skogsmark är vår rekommendation därför att hellre spara intakta skogspartier än utspridda träd, säger Kerstin Varenius.


– Man har länge trott att svampsamhällen är tåliga och gör samma saker även om artsammansättningen förändras, eftersom det finns så många svamparter. Förmodligen är det inte så utan olika konstellationer av svampar gör olika saker, menar Kerstin Varenius. Med bättre kunskap kan vi anpassa hur vi brukar skogen och bättre ta tillvara svamparnas tjänster.


Rapporten finns här för er som vill läsa hela.

Den här rapporten har kommeterats av både Göran Öhrlander, Skogsstrateg på Södra tillika skoglig doktor och docent och av Natursidan.se. Göran Örlander tolkade i ett twitterinlägg rapporten så här:

Mykorrhiza-svampar kommer tillbaka efter kalavverkning. Trädgrupper som lämnas på hyggen är positivt för svamparna.


1511262200_skärmavbild_2017-11-21_kl._11.44.35.png


Natursidan skriver under rubriken "Kalhyggen stryper energi för svampar" att:

I en ny avhandling från SLU visas att energin för dessa svampar stryps vid kalavverkning och att det kan ta 50 år innan artsammansättningen återhämtat sig.

Mykorrhizasvampar lever i symbios med träd och är beroende av trädrötter. Vid kalavverkningar måste dessa svampar därför återetablera sig och det kan ta tid. Efter 50 år har bara 13 av 20 svampar som är vanliga i naturskogar hittats i före detta kalhyggen.


och

De (forskarna, sfo anmärkn) har även upptäckt att det bara är ett fåtal svampar som gynnas av att det lämnas enstaka träd på ett kalhygge. För att få bra effekt på svamparna krävs det att det lämnas intakta skogspartier snarare än ”livbåtar” i form av utspridda träd på ett hygge.


På Twitter lägger de till att mykorrhiza-svamparna är viktiga för att binda koldioxid:

1511262179_skärmavbild_2017-11-21_kl._11.46.41.png


Båda parter har återgivit valda delar av rapporten på ett mer eller mindre korrekt sätt men ser man på rubriksättning och sammanhang så är syftet med att referera till denna rapport helt olika. Den ena (Södra) vill visa att kalhyggesbruket fungerar och att den äldre skogens tillstånd av svampflora återkommer när skogen blir nog gammal. Den andra (Natursidan) vill visa att både kalhyggesbruket skapar oreparabla skador och den generella hänsynen (spara träd) inte räcker till.

Vad kan vi lära av det här då? Källkritik, källkritik, källkritik!
(fast jag tycker personligen att Göran Örlander gör den mest rättvisande tolkningen :mrgreen: )



   TS
Användarvisningsbild

Re: Samma fakta - två helt olika slutsatser

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481749 Tja, det finns ju uttryck "så som djävulen läser bibeln" och "att vara djävulens advokat". Man tar väl helt enkelt till sig just de resultat som stöder ens egna åsikter och bortförklarar övriga resultat i undersökningen. Så görs det väl titt som tätt, så inget nytt under solen...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Samma fakta - två helt olika slutsatser

DagL  
#481797 Tycker det i detta speciella fall är uppenbart att natursidan vanställer underlaget. Du citerar den av författaren godkända pressreleasen
Torbjörn Johnsen skrev:När det gäller mer sällsynta eller rödlistade svamparter gick det inte att dra några statistiskt säkra slutsatser för enskilda arter, eftersom underlaget var för litet.
som Natursidan tolkar "Efter 50 år har bara 13 av 20 svampar som är vanliga i naturskogar hittats i före detta kalhyggen.". Detta verkar missvisande fel
Torbjörn Johnsen skrev:Av de 20 arter som var vanligast i undersökta naturskogar, var 13 lika vanliga i tallskogar som varit kalhyggen 50 år tidigare
men det stod inte i undersökningen att de inte hittats.
Men nu tror jag inte det bör karaktäriseras som fake news, jag tror inte natursidan är så oärlig, utan det var ett mänskligt och alltså förlåtligt förbiseende av vad formuleringarna faktiskt innebar. även om nog "önsketänkande" och grundläggande iställning bidrog.
En tillrättaläggande ursäkt eller klarläggande från natursidan skulle öka den webbens framtida trovärdighet hos läsare utanför den faktaresistenta delen av den ideella naturvården.
Om det nu inte är jag som missförstått något, det händer allt för ofta.

Avatar Fallback

Re: Samma fakta - två helt olika slutsatser

lundqvist.r  
#489567 Om man ser till det som avhandlingen handlade om, mykorrhiza i skogen, så är det ett spännande område. Symbiosen mellan svamp och träd verkar vara ordentligt viktig. För trädens del innebär det både tillförsel av vatten och näring. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer att utvecklas tekniker för att ympa in svamp i plantornas rötter. Av en händelse såg jag att Skogma säljer medel för detta, utvecklat av en tjeckisk firma.
Det kanske blir så i framtiden att man skickar jord med svampmycel till plantskolan så att plantorna får med sig mycel för de svampar som redan finns i marken?

Avatar Fallback

Re: Samma fakta - två helt olika slutsatser

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489604
lundqvist.r skrev:Om man ser till det som avhandlingen handlade om, mykorrhiza i skogen, så är det ett spännande område. Symbiosen mellan svamp och träd verkar vara ordentligt viktig. För trädens del innebär det både tillförsel av vatten och näring. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer att utvecklas tekniker för att ympa in svamp i plantornas rötter. Av en händelse såg jag att Skogma säljer medel för detta, utvecklat av en tjeckisk firma.
Det kanske blir så i framtiden att man skickar jord med svampmycel till plantskolan så att plantorna får med sig mycel för de svampar som redan finns i marken?


På Elmia Wood träffade jag en forskare som just sysslar med att undersöka hur tillsats av mykorrhizasvampar kan öka tillväxten hor gran- och tallplantor, minns tyvärr inte hans namn.
Jag har också läst att tillförsel av kväve minskar mängden mycel i marken.
http://it.biol.lu.se/examensarbeten/bio ... 13loni.pdf
Senast redigerad av lfq ons 03 jan 2018, 18:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Samma fakta - två helt olika slutsatser

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489656 Alltså vi har alltid mykorrhiza i botten när vi plantera både buskar och träd på vår lilla åkerodling. Slår mig nu att jag borde kanske haft i en nypa varje gång jag satte planta i skogen i höstas? Har faktiskt inte tänkt på den kopplingen förut när det gäller skogen.
Tycker att sån här forskning är väldigt bra då vi nog vet fortfarande alldeles för lite om hur allt "hänger ihop".
Tacksam för er på SF som läser igenom ordentligt och gräver fram fakta.

Avatar Fallback

Re: Samma fakta - två helt olika slutsatser

lundqvist.r  
#489668
Uvskogen skrev:Alltså vi har alltid mykorrhiza i botten när vi plantera både buskar och träd på vår lilla åkerodling. Slår mig nu att jag borde kanske haft i en nypa varje gång jag satte planta i skogen i höstas? Har faktiskt inte tänkt på den kopplingen förut när det gäller skogen.
Tycker att sån här forskning är väldigt bra då vi nog vet fortfarande alldeles för lite om hur allt "hänger ihop".
Tacksam för er på SF som läser igenom ordentligt och gräver fram fakta.

Hur gör du rent praktiskt när du planterar? Lägger i svampar i botten, eller har du något annat knep?

Användarvisningsbild

Re: Samma fakta - två helt olika slutsatser

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489671 Det är ett pulver, vi köpte på handelsträdgård.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).