Skogsmiljö och Trädlära

SNF: 50% av skogen bör användas för miljövärden enligt lagen

9 inlägg 5228 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SNF: 50% av skogen bör användas för miljövärden enligt lagen

Fredrik Reuter  
#478879 I en debattserie på Sveriges Natur så skriver Naturskyddsföreningens Rebecka Le Moine ihop med Greenpeace ansvariga för skogsfrågor, Lina Burelius om att skogen måste användas på ett hållbart sätt. @macsydh fick en replik publicerad. Denna replik fick en motreplik idag och det är ganska intressant läsning.

Rebecka Le Moine anser att skogsvårdslagens andemening att miljö och produktion ska väga lika bör tolkas som att 50% av skogen bör användas för miljövärden. Naturskyddsföreningens (SNF) förslag på detta är att 20% av skogen skyddas samt att det bedrivs kontinuitetsskogsbruk på 30%. Den resterade halvan kan användas som "business as usual".

Detta kanske inte är några nyheter från miljörörelsen men längre ner i det ursprungliga debattinlägget skriver Le Moine att på 80% av den skog som inte är skyddad (30 + 50%) krävs hyggesfritt skogsbruk. Enligt Le Moine:

Detta ger trygghet för privata skogsbrukare, då skogen kan generera en ekonomisk inkomst över tid. Vi får även bättre kvalitetsråvara. De träd som ger bäst avkastning för stunden kan plockas ut vid behov, istället för att en totalavverkning sker vart 70:e år.


Vidare kan man kanske se en vinkling i debatten - produkter från skogen för byggnation är bra (alltså timmer), engångsförpackningar och direktreklam från massaindustrin är inte bra då de på 3 år förbrukar den inbundna klimatnyttan som trädet gjort.

Macsydh skriver i en replik enligt mig ett väldigt sansat svar, läs själv och diskutera.

Repliken som kom från både SNF och Greenpeace idag tar bland annat upp det faktum att skogsägarna idag inte tjänar på ett storskaligt och landskapsekologiskt skydd med dagens skogspolitik.

Tyvärr finns inte heller någon idé på hur hyggesfritt skogsbruk ska finansieras, m.a.p skyhöga avverkningskostnader och minskad volym ur skogen.

Mest intressant är dock slutstycket i denna replik:

Men att fortsätta att göra bioenergi genom att avverka våra sista naturskogar är ett exempel på en industri som inte går att försvara vare sig utifrån naturvårds-, miljö- eller klimatperspektiv, och det är det vi måste komma ifrån, så fort som möjligt.


Har tar duon upp avverkning av skogar för bioenergi, en fråga som hittills i debatten aldrig varit uppe. Detta förstår jag i ärlighetens namn inte.

Gör du @macsydh ?



   TS
Användarvisningsbild

Re: SNF: 50% av skogen bör användas för miljövärden enligt l

macsydh  
#478880 Jag har skrivit på en replik under dagen, men är lite ur slag just idag. Måndag och sådär ni vet. Kanske skriver klart efter gymmet ikväll, annars imorgon. Återkommer hit när jag skrivit!

Avatar Fallback

Re: SNF: 50% av skogen bör användas för miljövärden enligt l

Tosca  
#478901 Man stirrar sig nog tyvärr blind på ordet värde, och sätter det i enbart ekonomisk kontext.
Många gånger är det så att skog med höga naturvärden inte har så höga ekonomiska värden och vice versa.
Att tro att det ekonomiska värdet och naturvärdet går att direkt korrelera till areal är synnerligen naivt, vilket på vissa sätt gör det svårt att bemöta.
Utifrån de skogsägare jag mött hittills kan jag säga att den absoluta majoriteten vill ha friheten att sköta sin skog efter eget huvud, utan pekpinnar och förbud som tyvärr riskerar att förvärra en redan pressad ekonomisk situation.

Användarvisningsbild

Re: SNF: 50% av skogen bör användas för miljövärden enligt l

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478936 Om nu 50% av min skog primärt ska användas för miljövärden, så måste också den halvan av skogen stå för minst 50% av de totala skogsinkomsterna från fastigheten. Och självfallet ska de som kräver denna naturvård också betala vad det kostar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: SNF: 50% av skogen bör användas för miljövärden enligt l

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479015 Så, vilka restriktioner skall finnas på den andra halvan, den som är vikt åt produktion? Kan vi där helt bortse från dagens miljölagstiftning, är det vad SNF vill?

Har inte läst länkade artiklar, ber om ursäkt om det står där.

Användarvisningsbild

Re: SNF: 50% av skogen bör användas för miljövärden enligt l

Fredrik Reuter  
#479017
Mangan skrev:Så, vilka restriktioner skall finnas på den andra halvan, den som är vikt åt produktion?


Där kräver SNF+GP hyggesfritt skogsbruk...

   TS
Avatar Fallback

Re: SNF: 50% av skogen bör användas för miljövärden enligt l

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479026 Hur stor del av den svenska skogen anser dessa organisationer består av "naturskog" och vad är detta?

Samma sorts personer som tycker att man skall ta skattepengar till att "bevara" slåtterängar och marginella åkermarker genom att förhindra den naturliga återbeskogningen. Tydligen skillnad på natur och natur.


MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: SNF: 50% av skogen bör användas för miljövärden enligt l

Fredrik Reuter  
#480080 Replik från @macsydh i ämnet:

http://www.sverigesnatur.org/opinion/sk ... etsloppet/

Jag tycker det är mycket uppseendeväckande att representanter för miljörörelsen på det här viset hävdar att olja och trä är likvärdiga råvaror.


Kan inte annat än att hålla med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SNF: 50% av skogen bör användas för miljövärden enligt l

p till p  
#481275 Är det hela världen som ska halvera skogsbruket ?
Ska den andra halvan producera dubbelt ?
Det kanske går med gödsel dikningar gallringar .
Men sedan kommer det säkert något från artskyddsförordningen i den brukade halvan så inte den heller får brukas .
Så det är nog ingen som vill satsa på den halvan .

Men det blir nog bra för olja och gruvor .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).