Skogsmiljö och Trädlära

Efterlysning : Lysved

15 inlägg 16973 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Efterlysning : Lysved

där nor  
#445019 Är det någon som stött på lysved ( uggleved, huldreved, skatteldsved) dvs svampangripen död lövved som lyser grönt i mörker? Har hört att sånt trä är grönfärgat i dagsljus. Vi har huggit sälg nu och funnit en del grönt trä i grenar och rötade partier men inget som lyser på natten. Eller är det för kallt i mars ? Ska återkomma med bild om jag klarar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Efterlysning : Lysved

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445027 Jag har sett ved som nästan nästan lyser av sig själv, det har varit sälg/salix i marknivå.
I norra Lappland.

Avatar Fallback

Re: Efterlysning : Lysved

Bosse1  
#445065 Hade ett parti sämre gråalved som släppte bark som lyste i mörkret ,och den var blöt utav regn. Inte nåt starkt sken och bara barken. Tog hem litet "prov" av grön och rutten också men fick den inte att lysa.

Avatar Fallback

Re: Efterlysning : Lysved

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445090 Farsan kallade annars vanlig tallved för lysved. I fäbodstugan fanns bara öppen spis när jag var ung och med tallved så blir det klarare lågor och mer sken på kvällen.
Sån lysved ni talar om är nytt för mej. Ska bli spännande och se vad ni håller på med.

Avatar Fallback

Re: Efterlysning : Lysved

där nor  
#445230 Tackar för inläggen. Aha, törestickor som tänds för belysning kallas alltså också lysved, men det är en annan branch. Vad jag fattar så är det mycel på honungsskivling som angripit död lövved, som blir självlysande. Kul att bark på gråal blev lysande ! I Yngve Ryds bok "Eld" där han intervjuar gamla samer så såg dom lyset på björkved utan bark i kåtan på natten. Och det var grönfärgad ved.
Har frågat äldre gubbar och två har sett det, på grönfärgad ved. Men Honungsskivlingen ger inte grön ved , om man läser på svampar. Så vad ??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Efterlysning : Lysved

Torbjörn Johnsen  
#445246 Om man t ex tittar på Wikipedia så finns två olika tänkbara orsaker till lysande ved eller bark:

Bioluminiscens: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bioluminiscens

eller Kemoluminiscens: https://sv.wikipedia.org/wiki/Luminiscens (finns som en av rubrikerna på denna sida)

En förklaring kan vara att det är svampmycel från honumgsskivlingen som sägs kunna bli självlysande (troligen bioluminiscens?) under vissa förutsättningar. Här finns några fler länkar i detta ämne:

http://www.skogssverige.se/har-svampar- ... alvlysande
http://svampguiden.com/forum/visa/231708
http://www.uoguelph.ca/~gbarron/MISC2003/foxfire.htm

Från Skogssverige:
Själva ljuset skapas genom oxidering av ett kemiskt ämne, luciferin.

Användarvisningsbild

Re: Efterlysning : Lysved

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445253 Har sett det vid ett flertal tillfälle i förmultnad lövträd. Får försöka bilddockumentera nästa gång men då har man väll glömt det

Användarvisningsbild

Re: Efterlysning : Lysved

machonisti  
#445321 Här står jag mig slät...
Lysande ved...
Hade det inte varit skogsforum hade jag nog snabbt viftat bort ämnet!

Avatar Fallback

Re: Efterlysning : Lysved

där nor  
#446194 Jag försöker summera: Det är myceliet på Honungsskivling som kan lysa i mörker. Dom små vita trådarna som växer under barken. Den gröna veden bildas av svampen Grönskål "Chlorociboria aeruginascens" och har använts till gröna bitar i intarsia mm. Men den har ingen lysförmåga vad jag förstår utan växer samtidigt med Honungsskivlingen på död ved. Färgämnet heter Xylindein.
Vad dessa svampar har med varandra att göra är frågan. Nu kommer jag inte längre så jag parkerar mig i tråden tills det dyker upp nåt mer. Höres.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Efterlysning : Lysved

JensSkoog  
#448732
1491254586_selvlysende_s_03_03_17_(2).jpg


Det här finns på en mycket förmultad granstubbe. Ger ett svagt lys när det är mörkt, men inte såpass att jag får någon bild.
Vet inte vad det kallas på riktigt eller vad det är, men har sett det många gångar. Undrar om det inte kallades "huldreved" där jag kommer från :wink:

Avatar Fallback

Re: Efterlysning : Lysved

där nor  
#448743 Fint med bilden på "huldreveden" eller kan det vara "trollved". Jag letar nu efter en svampexpert som kan berätta lite mer om dessa svampar eller vad det är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Efterlysning : Lysved

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448778 Se till att fråga rätt person, för sådant kan ju vara "skyddsvärt". 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Efterlysning : Lysved

Fillifjus  
#770448
där nor skrev:Jag försöker summera: Det är myceliet på Honungsskivling som kan lysa i mörker. Dom små vita trådarna som växer under barken. Den gröna veden bildas av svampen Grönskål "Chlorociboria aeruginascens" och har använts till gröna bitar i intarsia mm. Men den har ingen lysförmåga vad jag förstår utan växer samtidigt med Honungsskivlingen på död ved. Färgämnet heter Xylindein.
Vad dessa svampar har med varandra att göra är frågan. Nu kommer jag inte längre så jag parkerar mig i tråden tills det dyker upp nåt mer. Höres.


Hej Där nor! Jag är några år sent på tråden. Blev just medlem här trots många års slösurfande.
Jag har vid många tillfällen sett lysved, mitt bästa tips är att söka upp nydöda almar eller askar där almsjukan eller askskottsjukan härjat.
Ofta kommer någon av Armillaria som sekundär rötsvamp och bryter ner den yttre delen av veden precis under barken. Jag är osäker på om alla Honungsskivlingar är bioluminicerande. Jag har mest sett det vid denna tiden på året och fram till början av november i Skåne. Leta upp en mörk fuktig plats med gott om stående dödved gärna där barken sitter kvar (åtminstone på nedre delen av trädet) men går att riva loss med handen. Ju mörkare natt desto bättre chans. Det lyser sällan så starkt som man föreställer sig nämligen. Du vill hitta ett träd med ljusa hyfer (beige/vita) och bruna Rhizomorfer för att vara säker att svampen är nyetablerad och aktiv.
Hoppas att du funnit det på dessa 5 år annars kanske tipset hjälper. God jaktlycka!

Avatar Fallback

Re: Efterlysning : Lysved

där nor  
#770456 Tackar för tipsen. Jag ska göra några spaningar framöver, det är rätta årstiden. Tyvärr dåligt med alm och ask i Nordvärmland. Får bli sälg och björk istället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Efterlysning : Lysved

svampbob  
#777103 Förstår jag det rätt kan man koka och äta lysved? Fem minuter in i vedgallrandet.


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).