Skogsmiljö och Trädlära

Ek torkning/klyvning

8 inlägg 13123 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ek torkning/klyvning

Kime  
#434972 Jag har kollat runt lite och vet inte om en sån här tråd redan finns, och om den är fel placerad här på forumet.

Jag hög några kubik ek vid en gärdes kant nu i vintras. Tanken är att den ska säljas som blandved ihop med gran och tall.
Om man låter stockarna ligga 1 år i en trave sen börjar klyva det nästa vår, hur blir eken? Hård som satan eller helt enkelt enklare att klyva? Torkar eken jätte dåligt i en virkestrave?



   TS
Avatar Fallback

Re: Ek torkning/klyvning

j-eg63  
#435005 Men inte ska du väl elda upp ek ? Går den inte att förädla skiva upp den till snickarvirke stiger många ggr i pris . Jag köpte en 2 m planka 35 mm x ca170 mm okantad pris 800 kr :surp: Avundsjuk på er som har ek på era marker. Ingen ek i norrland :sad:

Avatar Fallback

Re: Ek torkning/klyvning

Blivande snickare  
#435016 Snickarna är så kräsna, har jag hört :mrgreen:

Klent, krokigt å sprickigt kan man bra klyva till ved. Tror dessutom eken borde ligga fler år så syrorna går ur den. Sämre blir den inte iallafall på ett år :)

Användarvisningsbild

Re: Ek torkning/klyvning

rokon  
#435019 Med tre års träteknisk utbildning i Storebro i Småland till träbåtbyggare samt efter att jobbat en del med ek yrkesverksamt så kan jag uttala mig fast jag nu bor i Norrbotten.
Man måste skilja på ek och ek, ek ämnat till annat än ved måste ha dimensioner så att man får mycken kärna i förhållande till ytveden som är av låg kvalité när det gäller motståndskraft mot röta.
Man måste också se upp med kraftiga torksprickor som gärna vill uppträda kring märgen i stocken när man sågar plank. Det man nyttjar ligger mellan märgen och ytveden. Övergången mellan kärnveden och ytveden syns då ytveden är ljusare. Jag förmodar att trådskaparen har fällt klenare ek eftersom han tänker göra ved av dem.
Kärnveden av ek tål att ligga osågad utan att torka nämnvärt, men ändträ kan målas eller strykas med kokt linolja för att hindra sprickbildning i ändträet, gäller även efter sågning.
Ju längre ekveden ligger innan den klyvs ju skräpigare blir den då ytveden ej motstår röta. Om du inte kapar veden innan du skall klyva den så påverkar knappast en sommar att den blir mer svårklyvd, men ytved och bark kan bli skräpigare.

Avatar Fallback

Re: Ek torkning/klyvning

Simon.M  
#435020 Skulle sålt iväg en hög med blandved till energi men det blev aldrig av så jag klöv upp det och sålde som ved samt behöll en del själv låg minst ett år och det var en hel del ek där i. Märkte inte att det gick tyngre än nått annat med vedklyven bara barken som släppte när man klöv annars fin

Användarvisningsbild

Re: Ek torkning/klyvning

Kime  
#435068 Ja den här eken går inte att använda till annat, Är krokigt och en hel del klent.
Björk istället den blir väl mer svår kluven om den får ligga? Har för mig att den var hårdare att såga iaf när den torkat ett tag. Men kan ha fel!

Ska man täcka överdelen av traven på vintern eller är man överdriven då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ek torkning/klyvning

rokon  
#435069 Björk skall man hantera som den vore varmkorv, den blir förstörd om den inte ligger i kylen samt har ett bäst före datum. Dock torkar den aldrig så länge skinnet (nävret) är kvar. Lagras den för länge så tappar den klövet, det säger bara slurp när den skall klyvas. Undantaget är syrafällning men det är en annan historia.
Enda skälet till att täcka stockar kan vara att man är rädd för att snö och is får dem att frysa ihop för mycket så att det blir jobbigt att sära på dem.

Användarvisningsbild

Re: Ek torkning/klyvning

Ingamargareta  
#789279 Jag undrar om garvsyran i ek försvinner fortare, ju tunnare man klyver klubbarna?? (Ska alltså göra ved av 2 ekar eftersom det inte verkar finnas intresse av att såga upp det till virke, trots rejäl storlek.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).